Uppkörningshoj.

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
Har fått låna min farbrors hoj till uppkörningen en DR750, några frågor till er som vet. Den gick igenom besiktningen för ca 1-2mån sedan, men den har crossdäck och kopplingshantaget är trasigt längst ut samt att den ser allmänt skabbig ut :D men iom den gick igenom besiktningen så borde den väl även fungera till uppkörningen? berätta gärna om era åsikter...
/MVH
patrik

Det borde väl gå bra om den har gått igenom besiktningen.

Gör säkerhets kontrollen noga bara så blir det säkert inga problem.

Patrik.L skrev:
2500511 måste ju vara 750cc

Det måste vara 700cc

Ohls skrev:
2500547 Det borde väl gå bra om den har gått igenom besiktningen.

Gör säkerhets kontrollen noga bara så blir det säkert inga problem.

Varför skall han vara noga med säkerhetskontrollen? Har du hört någon som har kuggat pga av bristande kunskap i en säkerhetskontroll?

Last edited:
Dominator-Rocks skrev:
Varför skall han vara noga med säkerhetskontrollen? Har du hört någon som har kuggat pga av bristande kunskap i en säkerhetskontroll?

För att ge ett bra intryck på kontrollanten eller vad man ska kalla han/hon.

Förövrigt så kuggade tjejen som körde upp innan mig när jag tog A1 kort på säkerhetskontrollen. Hon skulle göra en full kontroll och glömde helt att kolla bromsarna.

Ohls skrev:
2500572 För att ge ett bra intryck på kontrollanten eller vad man ska kalla han/hon.

Förövrigt så kuggade tjejen som körde upp innan mig när jag tog A1 kort på säkerhetskontrollen. Hon skulle göra en full kontroll och glömde helt att kolla bromsarna.

Det var som faan! Jag frågade min körskolelärare om det nånsin hade hänt och han menade på att så inte var fallet! (Han hade aldrig hört talas om det!)

Men han sade dessutom att det var jäddrigt sällsynt med full kontroll :va

Ja, min körskole lärare sa att det var första gången nån gjorde full kontroll på nån av hans elever, samt att det var första gången nån av hans elever kuggade på säkerhets kontrollen. Jag fick bara göra bromsar på min kontroll jag =).

Men det är väl inte så konstigt att hon kuggade ändå, att missa kolla bromsarna helt är ju ett ganska stort misstag.

Ohls skrev:
2500767 Ja, min körskole lärare sa att det var första gången nån gjorde full kontroll på nån av hans elever, samt att det var första gången nån av hans elever kuggade på säkerhets kontrollen. Jag fick bara göra bromsar på min kontroll jag =).

Men det är väl inte så konstigt att hon kuggade ändå, att missa kolla bromsarna helt är ju ett ganska stort misstag.

inte när man är nervös :huvet

OBS! Endast folk som gör säkerhetskontrollen innan varje tur (oavsett planerad längd) har rätt att yttra sig om att man borde misslyckas med en uppkörning för att man missade ett moment på säkerhetskontrollen....

någon som kan berätta exakt hur säkerhets kontrollen går till samt hur man kontrollerar de olika sakerna så kan jag öva lite imorrn! gjorde en konbana ikväll med gamla toa rullar, gick faktiskt bra.. körde den ca 15ggr, och 4ggr satte jag ner foten. ska öva mer imorrn! mätte även avståndet när jag kom hem pga jag mätte upp avståndet innan med fötterna och mätte med måttband när jag kom hem och då visa det sig att jag har satt "konerna" med typ 3-3.5m mellan rum istället så det får ajg väl ta lite possitivt antar jag... kom gärna med mera tips!!!

Patrik.L skrev:
2501061 någon som kan berätta exakt hur säkerhets kontrollen går till samt hur man kontrollerar de olika sakerna så kan jag öva lite imorrn! gjorde en konbana ikväll med gamla toa rullar, gick faktiskt bra.. körde den ca 15ggr, och 4ggr satte jag ner foten. ska öva mer imorrn! mätte även avståndet när jag kom hem pga jag mätte upp avståndet innan med fötterna och mätte med måttband när jag kom hem och då visa det sig att jag har satt "konerna" med typ 3-3.5m mellan rum istället så det får ajg väl ta lite possitivt antar jag... kom gärna med mera tips!!!

Try the search button in the future :tummenupp

Säkerhetskontroll på suzuki gsx 750(körskolehojjen):
--Reglage och Stötdämpare--
Fäll upp sidostöd
Tryck in koppling o kolla vajern är hel
Tryck in hand o fotbroms o kolla "tryckpunkten"
Tryck in handbroms o gunga stötdämpare hårt o se så den inte slår igenom o kolla samtidigt att ingen olja finns på den(packboxar man kollar då)

--Lager och däck(styrlager, framhjulslager, svinglager o bakhjulslager)--
Ställ bågen på centralstödet o be nån sitta långt bak på hojen så framdäck går upp i luften.
Snurra framdäck o kolla mönsterdjup, ekrar, fälg och att inte bromskivorna ligger emot.
Vrid styret helt åt båda hållen och kolla så ingen vajer kommer i kläm.
Ta tag i gaffelbenen och dra i dom o kolla efter glapp
Ta tag i hjulet och kolla om hjullager glappt
Ta tag i svingarmen och dra utåt o se om glapp gentemot ram
Snurra bakdäck o kolla mönsterdjup, ekrar, fälg och att inte bromskivorna ligger emot och även kolla hjullagret på bakhjulet.

--Drivpaket och spårning
Ta med foten o kolla kedjans spänning, kolla bakdrevet och tillsist
kolla markeringarna vid jhulmuttrarna så att dom är lika på båda sidor av bakhjulet=bakhjulet sitter rakt. Till sist ställ framhjulet rakt o gå 10 meter bakom hojen o kolla så att bak o framhjul är rakt framför varandra.

--Vätskor--
Kolla bromsoljenivån på styret
Kolla bromsoljenivån under sadeln
Kolla om bensin finns i tanken
Kolla på motorn så inte bensin läckt
Kolla motoroljenivån

--El och kommunikationskontroll och bromsprov--
Starta MC o kolla alla ljus, tuta, dödaren, bromsljus, parkeringljus
Ta på dig hjälmen och ställ in backspeglarna
Provbromsa fram o bakbroms så att dom tar

Tror det var allt Men säger dom "kolla bromsarna" så är det ju t.ex bromsvätskenivåer plus bromsprov plus bromsbelägg. Så man får blanda lite.
Men ovan är bra checklista, den förkortas RLDVE - minns det så kommer du ihåg allt sen

Detta är inte jag som skrivit utan någon annan här på SH. mao ingen credd till mig!

oj fyfan va inte en liten checklista :D vad är dock vanligast att man får? lager bör väl inte vara allt för vanligt eller?

Patrik.L skrev:
2501302 oj fyfan va inte en liten checklista :D vad är dock vanligast att man får? lager bör väl inte vara allt för vanligt eller?

Jag fick kolla lager på min uppkörning iaf.

Patrik.L skrev:
2501302 oj fyfan va inte en liten checklista :D vad är dock vanligast att man får? lager bör väl inte vara allt för vanligt eller?

Det är inte en särskilt lång lista. Prova att gå igenom den så ser du att det går ganska kvickt.

Det är ganska slumpmässigt vad man får, jag har hört om ett antal varianter som folk fått. Själv åkte jag på det elektriska minns jag, och det är ett antal kontrollpunkter.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025