Patrik.L skrev:
2501061 någon som kan berätta exakt hur säkerhets kontrollen går till samt hur man kontrollerar de olika sakerna så kan jag öva lite imorrn! gjorde en konbana ikväll med gamla toa rullar, gick faktiskt bra.. körde den ca 15ggr, och 4ggr satte jag ner foten. ska öva mer imorrn! mätte även avståndet när jag kom hem pga jag mätte upp avståndet innan med fötterna och mätte med måttband när jag kom hem och då visa det sig att jag har satt "konerna" med typ 3-3.5m mellan rum istället så det får ajg väl ta lite possitivt antar jag... kom gärna med mera tips!!!
Try the search button in the future
Säkerhetskontroll på suzuki gsx 750(körskolehojjen):
--Reglage och Stötdämpare--
Fäll upp sidostöd
Tryck in koppling o kolla vajern är hel
Tryck in hand o fotbroms o kolla "tryckpunkten"
Tryck in handbroms o gunga stötdämpare hårt o se så den inte slår igenom o kolla samtidigt att ingen olja finns på den(packboxar man kollar då)
--Lager och däck(styrlager, framhjulslager, svinglager o bakhjulslager)--
Ställ bågen på centralstödet o be nån sitta långt bak på hojen så framdäck går upp i luften.
Snurra framdäck o kolla mönsterdjup, ekrar, fälg och att inte bromskivorna ligger emot.
Vrid styret helt åt båda hållen och kolla så ingen vajer kommer i kläm.
Ta tag i gaffelbenen och dra i dom o kolla efter glapp
Ta tag i hjulet och kolla om hjullager glappt
Ta tag i svingarmen och dra utåt o se om glapp gentemot ram
Snurra bakdäck o kolla mönsterdjup, ekrar, fälg och att inte bromskivorna ligger emot och även kolla hjullagret på bakhjulet.
--Drivpaket och spårning
Ta med foten o kolla kedjans spänning, kolla bakdrevet och tillsist
kolla markeringarna vid jhulmuttrarna så att dom är lika på båda sidor av bakhjulet=bakhjulet sitter rakt. Till sist ställ framhjulet rakt o gå 10 meter bakom hojen o kolla så att bak o framhjul är rakt framför varandra.
--Vätskor--
Kolla bromsoljenivån på styret
Kolla bromsoljenivån under sadeln
Kolla om bensin finns i tanken
Kolla på motorn så inte bensin läckt
Kolla motoroljenivån
--El och kommunikationskontroll och bromsprov--
Starta MC o kolla alla ljus, tuta, dödaren, bromsljus, parkeringljus
Ta på dig hjälmen och ställ in backspeglarna
Provbromsa fram o bakbroms så att dom tar
Tror det var allt Men säger dom "kolla bromsarna" så är det ju t.ex bromsvätskenivåer plus bromsprov plus bromsbelägg. Så man får blanda lite.
Men ovan är bra checklista, den förkortas RLDVE - minns det så kommer du ihåg allt sen
Detta är inte jag som skrivit utan någon annan här på SH. mao ingen credd till mig!