Uppkörningen fixad.

**BAMBI**

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Norra Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple RX
Jag kan inte sluta le, det blev körkort i år i alla fall. :D

Vilken lycka:Rockbanan.

Det var en trevlig och lugn uppkörningsinspektör, det gjorde att jag lyckades hålla nervositeten under kontroll. Hört att många kuggar pga. nerverna lamslår både hjärna och kropp, ush.

Vilken typ av inspektör har ni stött på?

(nu kommer den största utmaningen, att inte hamna i statistiken)

//BAMBI
 
Grattis till kortet. :tummenupp

Kör försiktigt nu, löv är hala....
 
grattis !!! jag klarade mig med idag så jag kan inte heller sluta le (eller hoppa) :banana //Johanna
 
Kongrattjulajbans! Å 1000 kubbe också. Inte illa pinkat?!
 
Grattis från en i precis samma sits. =)
 
är så grymt nervös inför min uppkörning på torsdag nästa vecka! Gäller att inte låsa hjulen vid inbromsningen (tar A1) inga abs :mad:

Några lugnande tips?
 
Grattis grattis till kortet!
tog körkortet för ett par månader sedan, min inspektör var också väldigt lugn men eftersom han hade varit med i en olycka så var han tvungen att åka bil så han hade lite problem att hänga med i dom lite mindre luckorna:) :tummenupp


Eastflower:
jag var också jävligt nervös innan uppkörningen men pga det så körde jag bättre än nånsin. kom bara ihåg att andas på lågfartsbanan då jag upptäckte när jag skulle vända efter banan att jag inte hade andas på hela tiden så jag höll på att svimma och välta :D
Men gör du något misstag får du ju antagligen minst ett försök till.
håller tummarna för dig, en extra vacker italienare på vägarna skadar ju inte :)
 
är så grymt nervös inför min uppkörning på torsdag nästa vecka! Gäller att inte låsa hjulen vid inbromsningen (tar A1) inga abs :mad:


Några lugnande tips?

Vid inbromsningen ska du tänka på att titta långt fram, raka armar mot styret så du är stabil hela tiden och börja med att bromsa bak en 10 dels sekund föra att få ner framvagnen, sedan nyper du till lite hårt och snabbt fram så att du känner att du framvagnen trycks mot marken, håll sedan en jämn inbromsning och i slutet kan du nypa till ordentligt och glöm inte att enbart sätta ner höger ben när du står stilla;)

Kort och gott...
Det viktigaste är att Du styr motorcykeln och inte tvärtom! Då fixar du det lätt:banana

Lycka till!!
 
varför ska man bara sätta ner högerfoten?

Och grattis TS till körkortet =) Önskar jag hade kommit på lite tidigare att jag ville köra hoj så jag hunnit ta det i år oxå.
 
varför ska man bara sätta ner högerfoten?

Och grattis TS till körkortet =) Önskar jag hade kommit på lite tidigare att jag ville köra hoj så jag hunnit ta det i år oxå.

De gillar inte när du sätter ner båda fötterna, Har en kompis som blev kuggad pga att han satte ner båda fötterna efter 50, 70 och 90 bromsningen... Han kanske bara hade otur med kontrolanten? men även min körskolelärare sa att man endast ska sätta ner höger fot när man stannar.

Anledningen till att du sätter ner höger fot när du stannar är för att du snabbt ska kunna växla och komma snabbare iväg vid rödljus, övergångsställen mm.
 
Glöm inte att fylla i ditt namn på Körkort 2010-tråden. =)
 
Hej!

Grattis till alla som klarade lappen idag.
Jag fick min förra måndagen efter en intensiv dryg månad på körskolan för att få till allt.
Imorgon åker jag och hämtar min MC och hoppas på några fina veckor innan hösten slår till.
 
Vid inbromsningen ska du tänka på att titta långt fram, raka armar mot styret så du är stabil hela tiden och börja med att bromsa bak en 10 dels sekund föra att få ner framvagnen, sedan nyper du till lite hårt och snabbt fram så att du känner att du framvagnen trycks mot marken, håll sedan en jämn inbromsning och i slutet kan du nypa till ordentligt och glöm inte att enbart sätta ner höger ben när du står stilla;)

Kort och gott...
Det viktigaste är att Du styr motorcykeln och inte tvärtom! Då fixar du det lätt:banana

Lycka till!!

Ni får ursäkta ifall jag är en messerschmitt nu men jag håller inte med dig på några punkter:

För det första ska du inte ha raka armar, stabiliteten får du med bålmuskulaturen och kontakten med tanken (KNIP), armarna ska vara avslappnade, du ska ha så lite tyngd på styret som möjligt.
På slutet av bromsningen ska du lätta lite på trycket och inte trycka hårdare. Ju mindre fart destu mindre kraft behöver du för att stanna. Låsning av bromsarna brukar komma på slutet för att man kramar för mycket, alt. att man hugger in bromsen i början.

En bra övning är att köra med en hand på styret och testa både acc och inbromsningar utan att du drar i styret eller sätter någon tyngd på styret. Det gäller att ta upp all kraft med kroppen och tanken, lyckas du inte gör du fel.

Lycka till och håll dig på hjulen, det är alltid bättre att göra en för lätt bromsning och göra en till, än att syna asfalten.
 
är så grymt nervös inför min uppkörning på torsdag nästa vecka! Gäller att inte låsa hjulen vid inbromsningen (tar A1) inga abs :mad:

Några lugnande tips?

Bromsa inte så hårt. Det är chill! De kollar mest på tekniken. Du ska bromsa riktigt löst för att det ska bli underkänt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top