Uppkörningen fixad.

Ni får ursäkta ifall jag är en messerschmitt nu men jag håller inte med dig på några punkter:

För det första ska du inte ha raka armar, stabiliteten får du med bålmuskulaturen och kontakten med tanken (KNIP), armarna ska vara avslappnade, du ska ha så lite tyngd på styret som möjligt.
På slutet av bromsningen ska du lätta lite på trycket och inte trycka hårdare. Ju mindre fart destu mindre kraft behöver du för att stanna. Låsning av bromsarna brukar komma på slutet för att man kramar för mycket, alt. att man hugger in bromsen i början.

En bra övning är att köra med en hand på styret och testa både acc och inbromsningar utan att du drar i styret eller sätter någon tyngd på styret. Det gäller att ta upp all kraft med kroppen och tanken, lyckas du inte gör du fel.

Lycka till och håll dig på hjulen, det är alltid bättre att göra en för lätt bromsning och göra en till, än att syna asfalten.

Tänkte precis skriva samma svar så att inte den frågande gör/lär sig fel teknik. Mycket tyngd på armarna gör att du lättare kommer att lätta bakändan vilket medför bakhjulssladd m.m. Ett tips är att känn efter hur mycket fäste du har innan du bromsar för hårt, de vill se en säker inbromsning utan låsning av bromsar och inte bara korta bromssträckor. Känner efter gör du förslagsvis på vägen till uppkörningen eller nått så att du vet hur mycket fäste du har att arbeta med.

Bromsprovet ska väl inte vara något problem annars. Har du blicken långt fram och förankrar dig rätt i hojen så brukar balansen bli bra och det räcker med att bara sätta ner en fot, jag fick samma tips. Detta gör man för att visa att man har bra teknik vilket ger bra balans. Bara att öva öva öva så sitter det. Lycka till!
 
Den som är orolig för att inte klara inbromsningen.

Gör så att bromsa mera med fram och lägg nästan bara ann foten på bakbromsen, Bromsa jätte lite på bak och mycket på fram. Gick över förväntan på min inbromsning. Trode jag skulle komma längre fram när jag bromsade men jag kom väldigt bra till med avståndet alltså.
 
De gillar inte när du sätter ner båda fötterna, Har en kompis som blev kuggad pga att han satte ner båda fötterna efter 50, 70 och 90 bromsningen... Han kanske bara hade otur med kontrolanten? men även min körskolelärare sa att man endast ska sätta ner höger fot när man stannar.

Anledningen till att du sätter ner höger fot när du stannar är för att du snabbt ska kunna växla och komma snabbare iväg vid rödljus, övergångsställen mm.

Jag hade uppfattningen att det var viktigt att sätta ner höger fot vid både bromsprov och krypkörning men min körlärare skrotade denna uppfattningen på lektion förra veckan. Han sa att det inte ses som fel att sätta ner höger fot efter inbromsningen, snarare att det är viktigt att fokusera på att "bromsa färdigt" och bromsar gör man med höger fot, därmed sätter man ner vänster.
Det är inte en sådan inbromsning som du gör inför ett rödljus, därför behöver du inte vara beredd att växla.

Angående bromsteknik så har jag fått lära mig att börja bromsa distinkt och lätta allt eftersom, inte bromsa mot slutet.

STORT GRATTIS TILL KORTET!!!!! :Bugar
 
Tack, tack och Stort Grattis till er alla som också fixat det. :yoparty

Till er andra säger jag lycka till, det grejar ni. :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top