Uppkörning

Bakhjulsabbe

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Honda hornet 600 - 03
Tja alla mc knuttar, kan börja med att berätta att idag så klarade jag mitt kära teoriprov med nöd och näppe. 54 pinnar mer bestämtD. Senare bokade vi också en sista minuten uppkörning som är i morgon i Helsingborg och jag bor i Malmö. Så idag blir det bara att nöta krypkörning och grejer. Undrar bara om ni har några sista tips som man kan behöva veta. Ska köra upp i Ängelholm på deras flygfält få bara hoppas man hittar dit också:huvet.

Så dela med er av era egna erfaranheter och tips, saker man ska tänka på extra o.s.v. Är grymt tacksam för all information:)
 
Krypkörning:

Håll blicken högt titta inte ner imarken (det blir lättare)
Använd inte frambromsen, bara bak (lättare)

Bromsbanan:

Samma där håll blicken högt
Raka armar
Krama bromsan inte dra i dem.
Släpp bakbromsen lite granna så det inte låser sig.

Manöverbanan:

Håll jämn gas.

Säkerhetstestet:
får du inte glömma heller läsa i boken och ut och tränna på hojen.
Det är bromsar, el, drivpaket, lager, och motorolja (vissa gör det andra inte) Själv så behövde jag bara göra bromsgrejen.

Ute i trafiken:
Tänk logiskt
Hela handen på bromsen inte bara 2 fingrar vissa har kuggat på de.
Och ta det lungt.
Gasa lungt.

Det var allt jag hade finns mycket mera, hare bra och lycka till.

BTW när han säger Knutte är det bara jag som tänker på en HD-gubbe?
 
Krypkörning:

Håll blicken högt titta inte ner imarken (det blir lättare)
Använd inte frambromsen, bara bak (lättare)

Bromsbanan:

Samma där håll blicken högt
Raka armar
Krama bromsan inte dra i dem.
Släpp bakbromsen lite granna så det inte låser sig.

Manöverbanan:

Håll jämn gas.

Säkerhetstestet:
får du inte glömma heller läsa i boken och ut och tränna på hojen.
Det är bromsar, el, drivpaket, lager, och motorolja (vissa gör det andra inte) Själv så behövde jag bara göra bromsgrejen.

Ute i trafiken:
Tänk logiskt
Hela handen på bromsen inte bara 2 fingrar vissa har kuggat på de.
Och ta det lungt.
Gasa lungt.

Det var allt jag hade finns mycket mera, hare bra och lycka till.

BTW när han säger Knutte är det bara jag som tänker på en HD-gubbe?


Hehe, det är samma för mejj. En knutte e den HD-snubbe ;)

Jag har inte kortet så har inte så mkt att säjja till om, men ett lycka till kan jag iaf ge dej ;)
 
Last edited:

BTW när han säger Knutte är det bara jag som tänker på en HD-gubbe?

Vad spelar det för roll? Han kanske var lite sarkastisk:rolleyes:

Ett het tips för högfartsbanan jag fick av min lärare: Håll blicken på den första kornen som kommer efter manövern, stirra inte på manövern då du skall köra igenom den, då är det lätthänt att man skär in fel i spåret då man skall göra undanmanövern vilket leder till gassläpp, vilket leder till icke-godkänt.
 
Last edited:
Grattis till teroriprovet!

Jag ska också köra upp i morgon i halmstad och är mest rädd för krypkörnings bana 1, ska köra med en Honda cbr 125r och tycker den är rätt så svår att krypköra med. Men lycka till! Hoppas vi klarar det:gnissla
 
Hehe tack för tipsen allihopa. Så mc knutte tog hårt på er "gammla" gubbar;) ?

Yamaha__nisse: Ja, jag ska också köra upp på min cbr, har dock övat ganska mycket med krypkörning och idag senast så klarade jag banan 2 gånger på var sida i rad utan problem. Så får hoppas på de bästa:). Ja det fixar vi galant. Lycka till.
 
Grattis till teroriprovet!

Jag ska också köra upp i morgon i halmstad och är mest rädd för krypkörnings bana 1, ska köra med en Honda cbr 125r och tycker den är rätt så svår att krypköra med. Men lycka till! Hoppas vi klarar det:gnissla

Är en CBR svår!? fyfan :näsblod Den är ju hur enkel som helst.. Du har inte testat en Mito hör jag.. :gnissla
Jag får backa, rulla framåt, backa, rulla framåt, backa, rulla framåt.. ja du fattar..
Svängradie som ett hangarfartyg.. ungefär.
 
Är en CBR svår!? fyfan :näsblod Den är ju hur enkel som helst.. Du har inte testat en Mito hör jag.. :gnissla
Jag får backa, rulla framåt, backa, rulla framåt, backa, rulla framåt.. ja du fattar..
Svängradie som ett hangarfartyg.. ungefär.

Kanske för att du har en styrdämpare? ;)

Hehe tack för tipsen allihopa. Så mc knutte tog hårt på er "gammla" gubbar;) ?
inget illa menat, bara det jag tänker på när jag hör ordet knutte.
 
Last edited:
Hehe jag tycker inte det är så speciellt svår iheller att krypköra runt med cbr. Lite övning så är de klart (upp till bevis i mon) :va.

Vet dock inte vart jag fick Mc "knutte" ifrån, det bara slank ur mig.
 
Nej den är nog mycket lättare om man har kört mer med den, men jämfört med min DT som jag är van vid så är det svårare..
 
3060409 Är en CBR svår!? fyfan :näsblod Den är ju hur enkel som helst.. Du har inte testat en Mito hör jag.. :gnissla
Jag får backa, rulla framåt, backa, rulla framåt, backa, rulla framåt.. ja du fattar..
Svängradie som ett hangarfartyg.. ungefär.
Aja, lite mer plats behöver den allt... :näsblod
 
jag körde up på min NSR 91... på lågfarts delen fick man lov att ligga precis rätt spår för att klara det.. :P vet iof inte om Mito och RS har sämmre, men jag natar att dom har det.
 
jag körde up på min NSR 91... på lågfarts delen fick man lov att ligga precis rätt spår för att klara det.. :P vet iof inte om Mito och RS har sämmre, men jag natar att dom har det.

RS har som din, men Miton kommer inte genom den banan utan att backa tillbaka och hålla på, det är tamefan omöjligt. :tummenupp

Men vafan ska man med svängradie till när man ska åka fort? Liksom hur ofta åker man runt i stan och har sig..

Aja, OnTopic nu då; Hur gick uppkörningen?
 
Åkte dit, hade lagom ont i bakdelen efter 10 mil. Kom ut på flygfältet och vi stod och väntade och tillslut så fick jag börja då. Banan klarade jag galant, allt på första försöket, så var grymt glad. Sedan fick man vänta på dom andra 6 personerna så det tog lite tid. Tillslut körde vi ut i trafiken och jag tyckte allt gick bra och jag missade absolut ingenting. Förutom EN sak, han sa till mig när vi kommit in på en 70 väg tror jag det var: Nu kör du mot malmö, precis då kör vi förbi en skylt där det står Malmö <--, så jag blinkar och placerar mig , men ser då att där kan man inte svänga in, såg stopplinjerna och allt. Så jag stannade till lite och tog av blinkersen, sedan tog jag vänster längre fram, och tänkte inte mer på det. Men han kuggade mig på det. Allt annat var bra men de va farligt sa han.

:huvet :huvet :huvet :mad:

Tyckte det var lite väl hårt mot mig kanske, men jaja. Får ta nya tag tills nästa gång. (när nu det blir).:huvet
 
Synd Bakhjulsabbe!

Själv så klarade jag mitt..

Så jävla gött att sätta sig på dtn och bara ladda iväg, det var då livet började :yoparty..
 
Åkte dit, hade lagom ont i bakdelen efter 10 mil. Kom ut på flygfältet och vi stod och väntade och tillslut så fick jag börja då. Banan klarade jag galant, allt på första försöket, så var grymt glad. Sedan fick man vänta på dom andra 6 personerna så det tog lite tid. Tillslut körde vi ut i trafiken och jag tyckte allt gick bra och jag missade absolut ingenting. Förutom EN sak, han sa till mig när vi kommit in på en 70 väg tror jag det var: Nu kör du mot malmö, precis då kör vi förbi en skylt där det står Malmö <--, så jag blinkar och placerar mig , men ser då att där kan man inte svänga in, såg stopplinjerna och allt. Så jag stannade till lite och tog av blinkersen, sedan tog jag vänster längre fram, och tänkte inte mer på det. Men han kuggade mig på det. Allt annat var bra men de va farligt sa han.

:huvet :huvet :huvet :mad:

Tyckte det var lite väl hårt mot mig kanske, men jaja. Får ta nya tag tills nästa gång. (när nu det blir).:huvet

Tråkigt, tråkigt, jag kuggade också första gången och det tog rätt hårt på mig. Jag ville ju ut och KÖRAA. Fick senare en tid 1 månad efter kuggningen och då klarade jag det hela glasklart. :tummenupp
 
Åkte dit, hade lagom ont i bakdelen efter 10 mil. Kom ut på flygfältet och vi stod och väntade och tillslut så fick jag börja då. Banan klarade jag galant, allt på första försöket, så var grymt glad. Sedan fick man vänta på dom andra 6 personerna så det tog lite tid. Tillslut körde vi ut i trafiken och jag tyckte allt gick bra och jag missade absolut ingenting. Förutom EN sak, han sa till mig när vi kommit in på en 70 väg tror jag det var: Nu kör du mot malmö, precis då kör vi förbi en skylt där det står Malmö <--, så jag blinkar och placerar mig , men ser då att där kan man inte svänga in, såg stopplinjerna och allt. Så jag stannade till lite och tog av blinkersen, sedan tog jag vänster längre fram, och tänkte inte mer på det. Men han kuggade mig på det. Allt annat var bra men de va farligt sa han.

:huvet :huvet :huvet :mad:

Tyckte det var lite väl hårt mot mig kanske, men jaja. Får ta nya tag tills nästa gång. (när nu det blir).:huvet

DU skulle sagt att du itne hörde så bra, jag fick själv någon jävla grin olle som ville kugga mig pga av att jag körde på fel av konerna vid manöverbanan, sa att på körskolan har vi alltid den på högra sidan och så sa han inget, och vi åkte ut i trafiken. Fast fick några utskällningar sen när vi kommer tillbaka.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top