uppkörning utan handledare?

Och inte heller "anmälde" han mig för den "olovliga" körningen på manöverbanan utan handledare:va

Jaja, det kanske är olika noggranna med det där :)


Vet dock en kamrat som kom på den smarta idén att köra dit hojen själv, han mötte provledaren när han körde in på gården, provledaren undrade vart hans handledare var, han sa att han hade vänt tillbaka, då ville provledaren att han skulle ringa dit handledaren(som inte fanns). Tillslut kom sanningen fram och provledaren anmälde min kamrat för olovlig körning, har för mig att han senare fick böter och blev av med B-kortet :näsblod

Hur dom ser på det där med övningskörningen vet jag inte, jag tror att problemet mest kan uppkomma om nån sur trafikskolelärare säger åt inspektören. Annars ser dom väl förhoppningsvis mellan fingrarna.

Problemet blir ju mest som du sen påpekar att du riskerar principiellt att åka på böter och ingdraget körkort. Men samtidigt, om man nekar och sedan hävdar i tingsrätten att man inte förstod att det var olagligt i "just den situationen". Det borde man ha goda chanser att vinna i en tingsrätt tycker jag.

Jag skrev mest vad jag blev informerad om vad som gäller, när vi hade uppkörning, skulle vara intressant att veta om någon fått en åthutning om detta.
 
Till trådskaparen:
Principiellt inga problem, dock kan ett problem uppstå.
Jag är handledare och min "elev" fixade uppkörningen idag i malmö.

Om du inte har din handledare med dig får du enligt lag inte öva på konbanan innan provet börjar, eftersom det finns ett krav på att du har en handledare för detta.(trafikskoleelever har sin handledare med för detta moment)
Även om du är inne på en avlyst bana. Men du får naturligtvis genomföra provet helt ensammen. Så det är ju endast tiden för uppvärmning just före proven startar du missar. Strax innan provet startar brukar transportstyrelsen hyra banan 45min- någon timme som du kan mjuka upp dig på innan provet. Det är den tiden jag pratar om.

Så blev vi informerade på plats iallafall, och enligt min logik så är det troligt att det är så enligt lagen. Du får sannolikt pröva banan innan provet om du frågar inspektören från transportstyrelsen. Du vill antagligen inte göra dig skyldig till olovlig körning innan provet, då blir det lixom ingen bra start på uppkörningen.

Om det är en avlyst bana, är det då verkligen reglerat i lag att man måste ha körkort eller handledare för att köra där?

Nu är det ju inte riktigt samma situation, men jag körde en bandag igår och klubben som hade hyrt banan krävde att man visade upp körkort eller banlicens. Alltså om man har licens men blivit av med körkortet eller aldrig tagit det så skulle man också få köra.
Jag vet inte, men jag tror inte att de enligt lag måste kolla detta, men det kan ju påverka deras möjligheter att få hyra banan i framtiden. Samt att det kan vara farligt att släppa ut folk som inte ens kan köra tillräckligt bra för att klara en uppkörning.

Oavsett om det är reglerat i lag så kan arrangören, vägverket (eller är det transportstyrelsen nu?) i detta fallet neka en körning om man inte följer deras regler. Så det skulle ändå kunna resultera i att man inte får fullfölja uppkörningen.
Jag bara tycker det låter konstigt att det skulle krävas enligt lag att man har körkort eller handledare för att få köra på en avlyst bana.
Men kanske räknas banan som allmän väg när den används för uppkörning? :va

Tjohoo!! A-kort i fickan!! :yoparty

Ses på vägarna i sommar!

Grattis! :banana

Kör med insidan av huvudet och boka upp dig på en SMC kurs nästa år. Å en sak till, ha kul. :)


(Jag phulquotade så ":" kom före yoparty istället för efter "!!")
 
Last edited:
i Tullinge har dom en fet skylt där det står att man INTE får träna på deras banor innan. surt läge
 
Om det är en avlyst bana, är det då verkligen reglerat i lag att man måste ha körkort eller handledare för att köra där?

Nu är det ju inte riktigt samma situation, men jag körde en bandag igår och klubben som hade hyrt banan krävde att man visade upp körkort eller banlicens. Alltså om man har licens men blivit av med körkortet eller aldrig tagit det så skulle man också få köra.
Jag vet inte, men jag tror inte att de enligt lag måste kolla detta, men det kan ju påverka deras möjligheter att få hyra banan i framtiden. Samt att det kan vara farligt att släppa ut folk som inte ens kan köra tillräckligt bra för att klara en uppkörning.

Oavsett om det är reglerat i lag så kan arrangören, vägverket (eller är det transportstyrelsen nu?) i detta fallet neka en körning om man inte följer deras regler. Så det skulle ändå kunna resultera i att man inte får fullfölja uppkörningen.
Jag bara tycker det låter konstigt att det skulle krävas enligt lag att man har körkort eller handledare för att få köra på en avlyst bana.
Men kanske räknas banan som allmän väg när den används för uppkörning? :va



Grattis! :banana

Kör med insidan av huvudet och boka upp dig på en SMC kurs nästa år. Å en sak till, ha kul. :)


(Jag phulquotade så ":" kom före yoparty istället för efter "!!")

Ingen aning om hur dom räknar, säger bara vad vi blev informerade om (2ggr), dessutom var jag tvungen att vara fysiskt ute på banan med gul väst för att övervaka träningen. Rent juridiskt blir det väl inte att du täcks av regelverket för provet förrän provet verkligen startar. Tiden före uppkörningen är antagligen som vilken annan, dvs du behöver en handledare eller körskolelärare.

Begreppet avlyst bana/område är inte enkelt. I princip inga sådana finns i Sverige, sedan dom skärpte begreppet. Tror inte ens att det är det lagrummet man använder.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top