Uppkörning, petigt?

en sak som jag tyckte var väldigt konstig, det var att min lärare sa att man måste ha HELA handen på bromsgreppet när man bromsar! Alltså inte 2 fingrar eller liknande för då blir man kuggad direkt. :va

en sak som jag tyckte var väldigt konstig, det var att min lärare sa att man måste ha HELA handen på bromsgreppet när man bromsar! Alltså inte 2 fingrar eller liknande för då blir man kuggad direkt. :va

När jag gjorde bromsprovet för ca två veckor sen, glömde jag att använda alla 4 fingrar på bromsen. ( kört mycke cross och e van därifrån) Kan säga att uppkörningsläraren ej var nöjd över detta.
Han sa - Egentligen borde jag ej släppa ut dig i trafiken, för att du använder fel bromsteknik bla bla.
Men han lät mig göra en till inbromsning! och då använde jag självklart alla 4 på bromsen.

Var jävligt sugen att tejpa ihop mina fingrar när det var dax för körning i trafik....
Men i slutändan klara jag kortet på första försöket :yoparty. (Bara hoj som saknas nu)

Last edited:
Ja samma här, har kört cross i 11 år nu och där kör jag oftast med ett finger bara. När jag kör mc tar jag två, men körläraren påstod att med bara endast två fingrar så får du inte full bromsverkan.
Så sa jag att jag kan nita bromsen med 2 fingrar om jag så vill det, men det trodde han inte på :va

Men på uppkörningen får man ju följa deras regler, sen hur man gör sen när man har kort, ja det är en annan sak.

De borde inte vara några problem att klara det på första uppkörningen när läraren beslutat att släppa iväg dig på provet! Men sen beror de på vem som är uppkörningsförättare, vilken sida han har vaknat på osv! Vi var 7 st när jag körde upp första gången och han kuggade oss allihop, en del på banan direkt o sen resten ute i trafiken. Vår lärare undrade var problemet var, för han började ju ta detta personligt när han kuggade hans elever gång på gång! Men han sa bara att dom inte blev godkända helt enkelt! En månad senare så fick vi alla på de igen, ja åtminstone 5 av oss då med en helt annan uppkörningsförättare och helt plötsligt så var de inga problem för nån av oss! Alla klarade sig, och alla fick svaret i slutet: Helhetsmässigt så var de mkt bra! Visst, en och annan miss gjorde väl någon men inte så farligt att man skulle bli underkänd.
Så de beror på vem du får!

Lycka till!!!

Drar upp min gamla tråd. Banorna gick som en dans. Har övat mycket. Fick besked direkt om fortsatt körning. Väl ute i trafiken körde jag bra tills motorvägen där allt gick fel! Så det blev kugg! Ska försöka hinna en tid till innan 15 oktober. Men jag undrar när de börjar köra upp nästa år. Kör upp i Ängelholm i Skåne. Liten stad, slutade köra upp 15 oktober. Te. x när slutar en stor stad som malmö att köra upp? Har hört rykten om maj!!!! trodde mer mars/april.

Drar upp min gamla tråd. Banorna gick som en dans. Har övat mycket. Fick besked direkt om fortsatt körning. Väl ute i trafiken körde jag bra tills motorvägen där allt gick fel! Så det blev kugg! Ska försöka hinna en tid till innan 15 oktober. Men jag undrar när de börjar köra upp nästa år. Kör upp i Ängelholm i Skåne. Liten stad, slutade köra upp 15 oktober. Te. x när slutar en stor stad som malmö att köra upp? Har hört rykten om maj!!!! trodde mer mars/april.
Vad var det som blev fel då?

Inte mycket som kan gå fel på motorväg ju..

Jag håller med om att körskolor gör allt för att dom ska få in så mycket pengar som möjligt. När jag höll på med B-kortet och hade tagit ca 7-8 körlektioner så ansåg jag mig mogen för uppkörning men det tyckte inte mina lärare, dom sa att jag behövde minst 5 st till..
När jag körde upp, det var läängesen, (så jag har inte fått mitt KK i nåt cornflakespaket), så fanns i väntlokalen för aspiranterna en tavla där man visade stadens olika trafikskolors godkännandestatistik och förstås , även privatisternas..
MYCKET stor skillnad...

jag tog mitt hojkort i sommar. jag vill tipsa dig om att vrida på huvudet åt bägge håll och ha ett flödande koll på allt, dvs kommer du på motorväg och passerar ett mot så kolla så snart du kan att ingen bil kommer ner, dvs att du hela tiden ahr koll då ser inspektören att du inte bara kollar över axeln när du byter fil utan att du ahr konstant koll.
min inspektör frågade mig faktiskt om detta när jag kört klart- hur jag håller kollen och jag sa då att jag har koll hela tiden istället för just då och då tex vid filbyte, vid omkörning, jag ahr stenkoll konstant och han berömde mig för det:)

Trist att du inte klara uppkörningen men det gör du nästa gång.
glöm inte att andas, slappna av och ta god tid på dig, ha absolut INTE bråttom på uppkörningen! :)

Vad var det som blev fel då?

Inte mycket som kan gå fel på motorväg ju..

Hamnade bakom två lastbilar. Det blev mer eller mindre kö i vänsterfilen så jag kunde inte köra om. Det låg även en bil mellan mig och inspektören, när jag väl skulle köra om så såg jag på orienteringstavlan att jag skulle svänga av vid nästa avfart! 11000 varv på körskolans nsr, han med ganska så stor marginal in på avfarten men det tyckte inte inspektören iaf. Tror jag lagt över 7000 spänn på kortet! Tur att farsan betalar. Känns ju lönt att ta kortet när man har lite över året till A kortet. Kan inte heller köra enduro utan körkort.

Jag körde upp i Malmö förra året den 5 november. De slutade med privatuppkörningar siste oktober men fortsatte med skolorna en dryg vecka till förutsatt att temperaturen höll sig över +5. Bör vara nåt liknande i år.

Häng på telefonen och försök få tag i återbudstider i Malmö är tipset.

/Anders

Yes, men när börjar de köra igen? Håller de på till november så låter det rimligt att de börjar åtminstone i mars igen, om det år plusgrader, ingen halka eller snö. Eller? Ingen som vet?

Yes, men när börjar de köra igen? Håller de på till november så låter det rimligt att de börjar åtminstone i mars igen, om det år plusgrader, ingen halka eller snö. Eller? Ingen som vet?

Hmm, det var värre. Det hörde jag förra året men eftersom jag inte hade nån nytta av den kunskapen slant den iväg som smör i teflonpanna.

Jag gissar på april, men det kan vara tidigare.

/Anders

Har hört siffror på mellan 2000-5000 kr. Men har tyvärr inga källor på det, så kolla med trafikskolan:)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman