Uppkörning på måndag, lite frågor.

Så du vet så om han tar tid så är det från du startar och till du BÖRJAR bromsa, jag själv trodde det var tills man stannade, så du kan ta det lungt och bromsa för dämparna ska knapp röra sig när du stannar när du gjort väjningen.

Man brukar ju gasa upp innan man växlar, men gör inte det på uppkörningen. Tänk också på blicken när du bromsar gör gv:n ja allt sånt, rak i kroppen när du bromsar också, inge slappa ligga säng. Rak upp med blicken bromsa ja typ så.

Tjet skrev:
Jojo, det är ju klart. Men man tar ju åt det håll som känns bäst och säkrast. Kör alltid med höger fot ner, om man stannar vid rödljus eller liknande.

Hur gör ni när ni växlar ner och skall stanna? Banka ner växlarna tills det inte går mer och sedan hoppas på att neutral ligger ett steg över eller växlar och släpper kopplingen efter varje växel för att höra vart "man är"?
Tänk inte för mkt heller, då får du inget flyt, du känner väl om du pillar i nästa växel eller inte?

HanneZ skrev:
eum? håller du den rakt behöver du inte ha något fot i, lutar du den åt de håller du inte har foten i så tippar du åt det hållet, alltså måste du tippa aningen åt de håller du har foten i!

Jag håller den rakt upp och bara håller balansen med högerfoten... :näsblod

Blomquist #14 skrev:
Min lärare ströp mig (nästan) när jag gasade på efter vändningen.
Hade snabbare tider när jag körde sakta tillbaka för då satsade jag mer på vägen
upp. Det är där du spar tid. Fotpinnarna ska vara slut när du kört klart banan! :yoparty
Prova att köra i 45 tillbaka, känns betydligt tryggare.
Bromsa inte innan konerna bara, då är du rökt direkt.
Samma sak om du har bromsljuset tänt under hela undanmanövern.
Måste slockna mellan bromsningen och manövern. Se det som två separata
delar. Rulla bara igenom manöverbiten. Då ser gubben att du kan dina grejer.

Okaj, får nog bli den tekniken! :tummenupp
Bromsa allt vad man orkar mellan konerna och sedan rulla resten och stanna vid "slutkonan" och se stolt ut. :p

Thundercat skrev:
Jag håller den rakt upp och bara håller balansen med högerfoten... :näsblod
hehe, missförstår vi varann? rakt är rakt, då behövs inget annat stöd än hjulen, ska man åt vänster o lutar aningen åt höger så knycker det gärna till, alltså man tar en kort sväng åt höger först innan hojen rätar sig, detta va ett tips från min körskolelärare, o ja själv tycker att de verkar klokt. Är man kort i rocken dessutom så lutar man nog hojen mer än om man når ner ordentligt!

HanneZ skrev:
Jag skulle nog slå av lite innan sista konen iaf, annars har du alldeles för kort avstånd att bromsa innan du ska vända!

Helt klart. Jag slog av två innan vill jag minnas. Försökte sätta rekordrepa
en gång och skulle bromsa hårt, sent och i sväng. Gick så där... :crash
Gjorde att jag drog på en riktigt fet bredmacka nere vid
vändningen. Gav inga jubel direkt... :D
Fast det var ju inte på uppkörningen direkt...

Tjet skrev:
stanna vid "slutkonan" och se stolt ut. :p

Du börjar hajja, se stolt ut är ju det viktigaste! Du kan ju köra hoj, bara gubbfan
som ska fatta det. :hihi
Som nån sa tidigare, han stoppar ju klockan när du börjar bromsa så sen har du
ju all tid i världen.

gamal ramsan: blicken pilen filen, kanske kan hjälpa dig något...
fast på en uppkörning känns det väl som att det skall vara blicken, pilen, blicken, blicken,fil...,blicken, blicken, filen.

om man bortser ifrån att det inte stämmer när det bli flerfiligt så är anledningen till att höger fot skall i backen, att om man av någon anledning skulle vingla till och tappa kontrollen, så skall hojen välta åt höger och inte ut i motsatt körbana! Har fått lära mig att det inte har något med att peta i 1an och dra iväg... jag ser till att ligga med 1an i när jag stannar. märker jag att det tar lång tid så kan man ju alltid peta i friläge...

lycka till!
kör själv upp på onsdag morgon. kugga för en vecka sedan på grund av för långsam serpentin, men jag hade en riktig epadag! Nu skall jag fanimej ta det!!!

Blomquist #14 skrev:
Du börjar hajja, se stolt ut är ju det viktigaste! Du kan ju köra hoj, bara gubbfan
som ska fatta det. :hihi
Som nån sa tidigare, han stoppar ju klockan när du börjar bromsa så sen har du
ju all tid i världen.

Exakt, det jag nästan är mest orolig över är ju vad för gubbe man skall tilldelas. Verkar ju skilja enormt mycket på olika. :gnissla

Nåväl, skall ta och nanna kudden nu. Tack för alla tips gôbbar! :tummenupp
Skall ut imorgon och köra tills "arslet ser ut som på en chimpans" som någon uttryckte det. :p

edit: bagerah, lycka till! :tummenupp Vi skall ha den där jävla lappen, visst?! :huvet

Last edited:
SÅ HÄR E DE...
Om du är van att köra så e de inga problem.

Om du inte får kortet .. inga problem..
du har gjort alla sakerna innan (hoppas ajg) ändra inte på något lig inte prick 50 på 50 väg bara för du måste

Skit blank i han där bak SKIT I HAN BARA.. sen kan du köra själv om du följt mina råd..
och om hans fruga inte nekat han kvällen innan ..

Tjet skrev:
Exakt, det jag nästan är mest orolig över är ju vad för gubbe man skall tilldelas. Verkar ju skilja enormt mycket på olika. :gnissla

Nåväl, skall ta och nanna kudden nu. Tack för alla tips gôbbar! :tummenupp
Skall ut imorgon och köra tills "arslet ser ut som på en chimpans" som någon uttryckte det. :p

Gör så, och lycka till på måndag!! du klarar det! :tummenupp

att ligga prick 50 är ett sätt att visa att du kan hålla jämn fart!

DJM skrev:
Gör så, och lycka till på måndag!! du klarar det! :tummenupp

Tackar! :yoparty

AleX: Klarar ju momenten här hemma. Men man skall bara ha nerverna i styr, får försöka förtränga "ett misstag - hejdå!" :va

Det här pappret inspektören har och fyller i. Där det står något i stil med "På heder och samvete undertecknar jag här att jag inte har körkort i något annat land" + blablabla och sen lista med saker som man får Godkänd eller Icke Godkänd på.
Vet inte riktigt vad jag ska söka på. Söker efter "uppkörningsprotokoll" men inget hittas.

Ingen som råkar ha det på lager? :confused:

Har ett liggandes här som det står "Utmärkt körning" som kommentar :D

Resultat: :tummenner

Gör en kort historia lång, för jag vill skriva av mig för jag vill ju inte skada någon.

Det hela började igår när vi var ute och övningskörde så blev det punktering på bakdäcket. Perfekt timing. Hem och plocka ner det och åka till en och fixa det. Blev klart vid halv 12 ungefär. Inte så jättelätt att somna sen då man inte visste ifall luften skulle vara kvar i däcket. Nåväl, 8 ringde klockan och upp for man som en tupp. Förtärde en stadig frukost framför TVn. Satt och förundrades varför Pussel-programmet är så förbannat tråkigt. Satt och bläddrade lite i körkortsboken i brist på annan sysselsättning.
Farsan anlände vid halv 12 ungefär, samlade ihop lite papper och sådant som skulle med. Sen när jag var utanför och övade lite vändningar och sådär så kom han ut och sa att han glömt betala in dom 840 kronorna. Som tur var så var postbilen inte alltför långt borta så vi kunde betala "till" den. Körde sedan i rask takt bort till Vägverkets kontor i Säve. Gick omkring där en stund och inspekterade serpentinbanans konor och sådär. När vi satt där på trappan utanför entrén kom det en liten söt sporthoj (gsx 750) åkandes på vägen, han stängde av den typ 50 meter innan infarten till Vägverket och ledde den in på området. "Kanske bäst att göra såhär..." sade han glatt. Han hade tydligen kört ända från Lysekil + 500 mil själv. Tyckte det kändes säkrare med kort. Nåväl, sedan kom inspektören (samma som jag kuggade teorin med första gången :död ) och ropade upp oss så vi fick sätta oss i ett litet rum. "Vi börjar med dig... Legitimation?". En ilning gick genom kroppen, "Hm... :huvet ". Men det gick bra att ha farsan som "vittne" om att jag var jag. Kommer såväl ihåg igår hur jag sa "Nu får vi komma ihåg legget...". Sen skulle han ha reg-beviset för mc'n och lite sånt där. Så gick vi ut så han fick kolla så allt stod rätt till.

När vi sedan skulle åka till asfaltsplanen där serpentinen och allt sådan var så upptäckte han att mina byxor inte var mc-byxor, och så fick det tydligen inte vara. "Robusta kläder" stod det på pappret man fick. Motorsågsbyxor tycker jag är ganska robusta. Dock saknas ju skydd i dem, men att glida med håller dom nog för. Fick i alla fall låna den andra snubbens byxor. Rikiga racingbyxor med sletna knäpuckar på. :hihi "Nu kan man ta kurvorna väl", sa jag lite skämtsamt. Sedan var det dags att åka upp till inspektören och hans extremt snygga lila BMW. :yoparty ( :rolleyes: )
Han mätte upp garagesvängen, och sen la vi bandet (ena sidan) där det skulle vara. Han sa åt mig att åka och träna lite ifall jag ville. Blåste som faen. Rullade sedan tillbaka till honom så sa han "kör ett åt varje håll...". Åt vänster gick utmärkt, men när jag skulle köra åt höger kom det en vindby och satte mig ur kurs så jag avbröt och körde åt vänster istället. Skakade på huvudet så fick jag köra om den så gick den också. Gjorde sedan en 50-inbromsning två gånger. Fick sedan köra serpentinen, frågade efter första "Vad blev det för tid?". "Det är ovesäntligt, kör en gång till". Gasade på lite bättre denna gången i slalomen, släppte av gasen vid början av slalom-konorna så jag låg lite över 45 (mätarfart) och sen gjorde en inbromsning och väjade åt vänster och stannade. "Nu skall du upp i 70 och göra en effektiv och säker inbromsning", sa han. Sagt och gjort. Fick köra två gånger. Gjorde sedan inbromsning från 90, hörde riktigt hur motorn led när man gasade på... :(
"Då kan du vänta där nere så ses vi sen", sa han. Körde ner och tog av mig brallorna jag fick låna, riktigt sköna var dom. Dock lite framtunga mot vad jag var van vid ( v-v-v :lol ) . Önskade den andra snubben lycka till och sådär. När han sedan gjorde första garagevändningen satte han ner foten, men fick köra den igen. Tror inte han klarade den vad jag såg (satt typ 150 meter ifrån). Sen gjorde dom väl säkerhetskontrollen antar jag, för att sedan göra serpentinen. Han välte en kona i mitten av slalomen. "Ajajaj", lät det från hjälmen hans. Han körde tillbaka och ställde sig och pratade med inspektören en stund. Sen gick dom in i en kontainer, sen såg jag inte mer... :rofl
När dom kom tillbaka skakade han på huvudet, och tog av sig byxorna så jag skulle få dem när jag körde i trafiken. Äkta schysst snubbe!
Fick sedan en hörsnäcka samt radio som jag stoppade i innerfickan. "Hör. Du. Mig?". Nick nick...

Körde sedan ut i trafiken, började nästan direkt med att man skulle över en järnväg. Bommen var nere och det stod en bil framför. "Hur. Gör. Man. Om. Man. Vill. Vara. Miljövänlig?". Tänkte lägga en lakrits, men jag vågade inte så jag stängde av motorn istället.
Körde sedan vidare en ganska bra bit, för att sedan komma ut på en 90-väg. Fy satan i gatan vad det blåste! Man kände sig en aning liten när man låg där och kämpade mot vinden. Kom sedan fram till en korsning där han sade "Hittar. Du. Tillbaka. Till. Vägverket. Själv?", Nick nick... Här blev jag lite glad för jag trodde att det var klart. Men icke! Han ändrade sig så jag fick köra till vänster istället för rakt fram till Vägverket. Han "ville ha kvitto på att jag inte låg tillräckligt mot mittlinjen vid vänstersväng". Sen var det inte många hundra meter förrens vi var framme vid Vägverket igen. Vi ställde oss bakom en knut, så fällde han upp integralen och sade ungefär: "Du. Är. Inte. Godkänd." Det stod som skrivet i pannan på honom: "Jag fick inte doppa min penis igårkväll :mad: ". Efter det så rabblade han upp en del saker som han tyckte jag hade visat svagheter i. Där stod man och försökte se intresserad och förstående ut. Det han påpekade mest var att han tyckte att jag hade för hög hastighet vid skymda utfarter och att jag inte höll tillräckligt mycket åt höger när det flög förbi en Peugot på 90-väg i typ 150.

Nåväl, vad kan man förvänta sig på första uppkörningen utan att ha tagit några lektioner? Jag är glad över att jag ens kom så långt som ut i trafiken. =P

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra