Uppkörning på måndag, lite frågor.

Kör långsamt genom korsningar, slår det om till gult så kolla i backspegeln, kan du bromsa så gör de!
 
HanneZ skrev:
Ska du åt höger ha höger fot i backen, ska du åt vänster ha vänster fot i backen

Vrid överdrivet på huvudet så att dom ser att du verkligen tittar

Luta hela kroppen på konbanan inte bara hojen

Skär kurvor på små vägar då du har TYDLIG sikt!

Kom ihåg att stänga av blinkersen

Här i stan kör dom mycket grusväg, är oftast 70 vägar men så fort behöver du inte köra, visa att du vet att det inte är 50 genom att gasa upp lite på rakorna men ta de lungt o kurvor då de sladdar lätt

Kommer du till samma ställe en andra gång så gjorde du garanterat något fel första gången, enkelriktat kanske?

Bestäm dig för att du ska ha den där jävla lappen!!!

/ Hannes

Tack, mycket tänkvärt där! Med att skära kurvor, vill dom att man skall köra över i de mötandes körfält för att räta ur kurvan?

Har bestämt mig för att jag ska ha den förbannde jävla maddorfakk-lappen! :huvet (dock lättare sagt än gjort kanske :p)
 
Tjet skrev:
Okaj! :) Det har jag börjat få som vana nu, känns säkrare på något sätt.

Om man kommer på en väg så ser man att det gula ljust slår om till rött, skall man köra lugnt fram för att om möjligt inte stanna eller skall man köra som vanligt fram och stanna?


Om det slår om till gult så bromsa!! annars är du kuggad. Om det är precis på linjen det blir gult, så måste du ju köra och då gör de inget. Men annars brukar det bli gult ganska tidigt så du hinner stanna lungt men annars tvär bromsa eller om du inte hinner så kör. Men helst stanna.
 
Jag har också uppkörning på måndag :död
Det jag måste tänka på ordentligt är att när man ska svänga in nånstans att kolla upp mot cykelbanan eller liknande , gör man inte det blir man kuggad , (blev kuggad första gången jag skulle köra upp bland annat pga att jag inte kollade ordentligt när jag svängde)
 
Ja smala vägar då det inte finns någon mittlinje så ska du över på andra sidan för att göra kurvan mindre snäv, men självklart endast då du har fri sikt!
 
Tjet skrev:
Tack, mycket tänkvärt där! Med att skära kurvor, vill dom att man skall köra över i de mötandes körfält för att räta ur kurvan?

Har bestämt mig för att jag ska ha den förbannde jävla maddorfakk-lappen! :huvet (dock lättare sagt än gjort kanske :p)


Ja om du är på landsbyggden, och lite mindre vägar. Dock inte i staden!


Glöm inte dödavinkeln.. när du svänger, byter fil, ja du förstår nog själv när du ska använda den.
 
Last edited:
HanneZ skrev:
Håll 55 på vägen tillbaka, du ska hålla 50 men han ser ingen skillnad o du kortar tiden en aning.
Se till att använda både fram och bakbroms!


Håll inte 55 på vägen tillbaka! Tiden du sparar på det är så sjukt minimal men
bromssträckan däremot blir längre. Tänk också på om det lutar neråt på sträckan,
i sånt fall så kanske det inte saktar ner så mycket när du släpper av gasen.
Min lärare sa att det är bättre att komma i 45 in till bromsningen och hunnit
att planera den (dom ser ingen skillnad på 50 och 45) för då blir sträckan för
bromsningen mindre och det känns betydligt enklare.
Jag tror jag höll max 40 in till bromsningen. Han sa bara :tummenupp
 
DJM skrev:
Om det slår om till gult så bromsa!! annars är du kuggad. Om det är precis på linjen det blir gult, så måste du ju köra och då gör de inget. Men annars brukar det bli gult ganska tidigt så du hinner stanna lungt men annars tvär bromsa eller om du inte hinner så kör. Men helst stanna.

Japp, det har jag någorlunda koll på. Men jag tänkte mer på att ifall det kanske är 50-100 meter kvar till rödljustet så "fis-kör" man fram istället för att köra fram och stanna. Kanske är lite från fall till fall. Aja. :)

marcus_136, man kommer alltid på det precis när man är på själva cykelbanan. Man måste plugga in i huvudet att hålla koll på det innan. Lycka till! :tummenupp
 
jo det är väl också sant :) När jag körde så tog dom inte tid utan han såg om man körde så som han ville, det viktigaste hur som helst är att bromsa i god tid när man kör mellan konerna så att kurvan längst bort blir snäv och att man inte behöver ta ut den, samt att sköta bromsningen snyggt!
 
HanneZ skrev:
jo det är väl också sant :) När jag körde så tog dom inte tid utan han såg om man körde så som han ville, det viktigaste hur som helst är att bromsa i god tid när man kör mellan konerna så att kurvan längst bort blir snäv och att man inte behöver ta ut den, samt att sköta bromsningen snyggt!


Jo, precis. Han tog inte heller tid, han tittade bara och sa bra. när du kommer till svängen så kör precis bredvid konen och ta ut svängen.
 
Blomquist #14 skrev:
Håll inte 55 på vägen tillbaka! Tiden du sparar på det är så sjukt minimal men
bromssträckan däremot blir längre. Tänk också på om det lutar neråt på sträckan,
i sånt fall så kanske det inte saktar ner så mycket när du släpper av gasen.
Min lärare sa att det är bättre att komma i 45 in till bromsningen och hunnit
att planera den (dom ser ingen skillnad på 50 och 45) för då blir sträckan för
bromsningen mindre och det känns betydligt enklare.
Jag tror jag höll max 40 in till bromsningen. Han sa bara :tummenupp

Testade att hålla 60 på manöverbanan vid inbromsningen förut idag. Gick väl sådär... :rolleyes: Kanske bättre då att släppa av på gasen bit innan och sen koncentrera sig på bromsningen istället.
Har ni något bra knep nere vid vändningen när man skall vända och åka tillbaka? Känns alltid som man kommer för fort och tar ut svängen för mycket så man kommer för långt... :gnissla

Edit: Svar på tal. Ni tar svaren ur frågorna som skall komma från min mun, eller nåt sånt. :p
 
Thundercat skrev:
jag har alltid höger fot i backen och är beredd så att jag är beredd att växla när jag drar iväg...


Det har jag med, jag blev informerad om att man alltid skulle sätta ner högerfot först.
 
Thundercat skrev:
jag har alltid höger fot i backen så att jag är beredd att växla när jag drar iväg...

Edit: trött... :3freak
Blir lätt vingligt om du ska åt de håll du inte lutar åt, 1:ans växel kör man på en sekund eller två minst på uppkörningen ändå så de spelar ingen roll
 
Detta har inget med att göra vilket fot man ska sätta ned först utan vilken som ska va i när man är på G att dra iväg
 
HanneZ skrev:
Blir lätt vingligt om du ska åt de håll du inte lutar åt, 1:ans växel kör man på en sekund eller två minst på uppkörningen ändå så de spelar ingen roll

Det spelar väl ingen roll vilken fot du har i backen, du håller väl hojen rakt ändå? :va
 
eum? håller du den rakt behöver du inte ha något fot i, lutar du den åt de håller du inte har foten i så tippar du åt det hållet, alltså måste du tippa aningen åt de håller du har foten i!
 
Tjet skrev:
Testade att hålla 60 på manöverbanan vid inbromsningen förut idag. Gick väl sådär...


Min lärare ströp mig (nästan) när jag gasade på efter vändningen.
Hade snabbare tider när jag körde sakta tillbaka för då satsade jag mer på vägen
upp. Det är där du spar tid. Fotpinnarna ska vara slut när du kört klart banan! :yoparty
Prova att köra i 45 tillbaka, känns betydligt tryggare.
Bromsa inte innan konerna bara, då är du rökt direkt.
Samma sak om du har bromsljuset tänt under hela undanmanövern.
Måste slockna mellan bromsningen och manövern. Se det som två separata
delar. Rulla bara igenom manöverbiten. Då ser gubben att du kan dina grejer.
 
HanneZ skrev:
eum? håller du den rakt behöver du inte ha något fot i, lutar du den åt de håller du inte har foten i så tippar du åt det hållet, alltså måste du tippa aningen åt de håller du har foten i!

Jojo, det är ju klart. Men man tar ju åt det håll som känns bäst och säkrast. Kör alltid med höger fot ner, om man stannar vid rödljus eller liknande.

Hur gör ni när ni växlar ner och skall stanna? Banka ner växlarna tills det inte går mer och sedan hoppas på att neutral ligger ett steg över eller växlar och släpper kopplingen efter varje växel för att höra vart "man är"?
 
Jag skulle nog slå av lite innan sista konen iaf, annars har du alldeles för kort avstånd att bromsa innan du ska vända!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top