Uppkörning om 1 vecka, någon med tips?

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Gsxr, r6, r1
Hej har uppkörning om 1 vecka och är så sjuktligt nervös, de är de enda jag tänker på om dagarna då jag verkligen vill klara de.

Tänkte höra om de är någon som har något tips inför körningen?
Tex från position på vägbanan till om man ska lägga i neutralt i rödljus osv, kör upp som privatist så inte kört med någon mc skola då de är slut tider på lektioner :( de som oroar mig mest är just trafik körningen, är duktig på lågfarts banan och högfartsbanan.
Så om någon har nått tips på körningen under uppkörningen så hade jag verkligen uppskattat de!

Trafikkörningen är en barnlek om du kört bil sedan tidigare. Det är den enklare/enklaste delen av provet.
Tänk på att vrida huvudet vid korsningar dvs markera för din uppkörnings examinator att du uppfattar trafikhändelser. Ligg i mitten av körbanan. Om du ska svänga vänster/höger kan du lägga dig något åt just vänster/höger. Använd blinkers såklart.

Jag vet inte om regeln finns längre men examinatorn kan försöka få dig att svänga vänster på landsväg 50/70 sträcka vilket är ett trick för du ska istället ta en höger och vända på ett lämpligare ställe.
När jag tog kortet för cirka 5år sedan har jag för mig att de sa att det var olagligt att ta vänstersvänger på 50+ sträckor som inte har avtagsfil. Hur som så är det en bra regel att följa och tänka på även efter uppkörningen för det är inte så kul att få en suv merca i röven när man står och blinker i väntan på att mötande trafik ska köra förbi innan man kan svänga.

I övrigt. Ta det lugnt och lycka till!

Last edited:
Jag vet inte om regeln finns längre men examinatorn kan försöka få dig att svänga vänster på landsväg 50/70 sträcka vilket är ett trick för du ska istället ta en höger och vända på ett lämpligare ställe.
När jag tog kortet för cirka 5år sedan har jag för mig att de sa att det var olagligt att ta vänstersvänger på 50+ sträckor som inte har avtagsfil. Hur som så är det en bra regel att följa och tänka på även efter uppkörningen för det är inte så kul att få en suv merca i röven när man står och blinker i väntan på att mötande trafik ska köra förbi innan man kan svänga.

I övrigt. Ta det lugnt och lycka till!

Vänta nu lite! Vänstersväng är mycket riktigt något man ska göra när det är säkert. Ligger du som mc-förare och ska köra vänster så är det inga konstigheter att svänga vänster efter att tydligt markerat detta för bakomliggande fordon, säkerställt att ingen försöker köra om eller att du har mötade trafik som gör att du måste stanna och placera dig på mitten av vägbanan. Är det säkert att svänga vänster, gör det.

Är det däremot mötande trafik och bilar bakom dig så kan det vara en bra idé att antingen släppa förbi bakomliggande i god tid innan svängen, eller som du föreslår vända på lämplig plats.

Att det skulle vara olagligt att göra en vänstersväng låter galet och inget som jag känner till. :smasha

EDIT: Lycka till med uppkörningen! Ta det lungt och kör precis som du brukar när du övningskört. Håll god uppsikt i trafiken, kör med ett jämt och säkert tempo. En bra idé kan vara att dutta en snabbis på bromsen så att även uppkörningsledaren ser att du har bromsberedskap vid en skymd korsning där tex högerregeln gäller. Vi ses snart på vägarna!

Last edited:
någon som vet om dom vill att man ska lägga i neutralen om man tvingas stanna vid tex rödljus? :)

någon som vet om dom vill att man ska lägga i neutralen om man tvingas stanna vid tex rödljus? :)

Efter att ha tagit 10 lektioner med skola förra året utan att någon utav körskoleledarna nämnde något om att ha neutral eller växel i vid rödljus så tror jag inte det är så viktigt.
Huvudsaken är att du har kontroll på fordonet och kommer iväg när det blir grönt.

Lycka till!

Bästa tipset: Noja mindre. Jag var nervös som fan och sov inte på hela natten innan och höll på att missa skjutsen dit vilket innebar att jag var för upptagen för att bli stressad när provet väl skulle börja.

Trafiken är som sagt den lätta biten, om du verkar ha koll på läget kommer du bli godkänd.

Jag håller med ovanstående, noja mindre. Om du fokuserar på att du måste klara uppkörningen är det stor risk att du blir så nervös att du slarvar i onödan. Se det istället som en vanlig körskolelektion. Det finns alltid återbudstider att få tag på med relativt kort varsel så skiter det sig första gången är det inte hela världen.

Bromsberedskap vid korsningar och skymda utfarter är viktigt men du ska inte behöva dutta till något på bromsarna bara för att visa att du är beredd. Provförrättarna har varit med förr så de har stenkoll på var du har fötter och händer oavsett om du bromsar med dem eller ej, det är deras jobb. Men se för tusan till att ha bromsberedskap med både hand och fot för annars är det kört. :fakta

Se också till att ha tillräckligt låg fart i korsningar i villaområden/30-vägar så att du kan stanna på några decimeter om det skulle behövas. Nu ska du givetvis inte överdriva så att du kör lågfartstempo men du hajar nog. Skulle det komma en bil från vänster som ignorerar högerregeln så ska du kunna stanna utan problem.

Spårval är rätt viktigt också. Se till så att du ligger till vänster när du ska vänster, höger när du ska höger, och skär kurvorna på ett så effektivt sätt som möjligt. Vänstersväng på landsväg är givetvis inte olagligt men däremot kan det vara olämpligt att svänga vänster på 90-väg om du får möte och samtidigt har en lastbil bakom dig t.ex.

Neutral vid rödljus är en smaksak och inte heller något som jag hört ska påverka. Är det ett längre rödljus så brukar jag lägga i neutralen, annars är det ettan och koppling som gäller.

Sen gäller ju det självklara också. Se till att blinka i god tid och ha koll på speglarna hela tiden. Ett bra riktmärke är att titta i speglarna varje gång du tittar på hastighetsmätaren. Kör du på det viset så ska det nog gå vägen! :tummenupp

Några småpunkter.

-Ligg inte ann med bromsfoten och tänd bromslampan i tid och otid.

-för guds skull SLÄCK blinkers! Vanlig syn i trafiken som glömmer den på.

-planera din körning och se till att matcha växeln. Upp ned växling med hastighetsbegränsningen.

-som sagt undvik oskyddade vänster korsningar,som nämnts tidigare.

-körde själv upp förbi ett häst stall vid Ulriksdal, så klart omärkt 30 sträcka med hestar på vägen.......

-visa tydligt och vrid på skallen annars ser inte examinatorn vart du har blicken.

-Glöm inte den obligatoriska funktionskontrollen på MC:n innan avfärd! Om den fortfarande finns kvar. Kolla av lagerglapp, lysen,bromsljus, tuta, kedjeslack m,m.

Om inte examinatorn frågar gör den ändå, du får kred för det garanterat.

Last edited:
-Glöm inte den obligatoriska funktionskontrollen på MC:n innan avfärd! Om den fortfarande finns kvar. Kolla av lagerglapp, lysen,tuta, kedjeslack m,m.

Den finns kvar, men det är det absolut första du blir ombedd att göra så det är inget som går att missa. Provförrättaren ber dig att kontrollera ett/flera områden på MC:n innan du får köra lågfarten.

Ta det lugnt, se uppkörningen som en mystur med en udda snubbe som reseledare.

Och lär dig säkerhetskontrollerna, för du kommer få göra någon av dem på hojen.

KAn du köra så kommer du få kortet. Har du koll på låg och högfarten så talar det för att du har hyfsad teknisk kontroll på hojen, då är det bara blinkers och uppmärksamhet på mottrafikanter och andra galningar som vistas vid vägen som ska till.

Vill minnas att min körlärare insisterade på att jag skulle ha i ettan vid rödljusstopp. Visserligen många år sedan, men EN sak är säker, det kommer inte att vara någon som klandrar dig för att du HAR en växel i :tummenupp

* Slappna av - det är roligt att köra hoj och en avslappnad körställning är bättre än en stel.
* Andas - sjung gärna i hjälmen så måste du andas, eller prata med dig själv och kör ett livereferat.
* Tag plats i trafiken - du kör ett fordon med samma rättighet och skyldighet som alla andra.
* Tag inte hänsyn till kontrollanten - om du har en lucka i en korsning/rondell/omkörning så kör, det är upp till kontrollanten att hänga med (så länge du inte bombar satan...).
* Du får göra fel - några stycken små i alla fall, så länge helheten är stabil och bra.
* Slappna aaav...

Framför allt:
* Ha kul! Det här är en dag som du kommer att minnas, om du har roligt så märks det på körningen.

Ändra INTE på någonting som du har gjort tidigare!
Kör precis så som du tidigare har gjort tillsammans med din handledare.
Börjar du "göra dig till" under uppkörningen för att du tror att det kommer att "se bättre ut" så kommer det istället bli j-kligt krystat och ha negativ inverkan.
Annars som tidigare talare: Vrid tydligt på huvudet, slarva inte med blinkers och ha kul!

Lycka till!
Vi håller tummarna för dig!

Titta inte på killen i dina backspeglar som du kör upp för dvs skit i hur han placerat sin hoj. Han kommer köra på ett annat sätt för att kunna kolla in dig. Så låtsas att du kör själv utan att någon följer efter dig. Lyssna endast på vilka vägar han vill att du ska följa.

Sen kommer du inte kunna prata med honom alls, du hör honom men han hör inte dig. Du ska bara nicka om du förstått vad han sagt eller skaka på huvudet om du inte hörde eller förstår honom.

PS Numera är det bara en lågfartsbana som gäller men det vet du säkert redan.

Se till att hojen är tankad och ta med dig en frukt eller två om du behöver vänta innan det är din tur att göra provet.

Last edited:
Sen kommer du inte kunna prata med honom alls, du hör honom men han hör inte dig. Du ska bara nicka om du förstått vad han sagt eller skaka på huvudet om du inte hörde eller förstår honom.

Det beror nog på var man kör upp. I Tullinge kör de med Scala G9 på trafikdelen så vi kunde prata med varandra under uppkörningen.

öva på övningarna på plats innan uppkörningen, nervositeten gör det så mycket svårare du klarar det inte annars. Linjerna, håll höger och sväng sent, speciellt vänster men även höger landsvägssvängar (vid korsningar etc i stan vill de inte att du ska svänga sent och lämna plats för bakomliggande att svänga in före och framför dig.) skär mot mitten men lämna minst en motorcykel bredd från dig tills när du går mot mitten, gäller i alla svängar med ett undantag, landsväg utan mittlinje/stäck och klar sikt då ska du använda hela vägen vid vänster sväng och höger sväng går initierar du minst på mitten men hellre något förbi mitten i detta fall än att du inte tar ut tillräckligt mycket. höger kurvor håll nära mitten skär långt in och håll långt in tills nästa kurva, är nästa kurva vänstersväng så håller du dig inne till höger är det blind högersväng gör du som jag sa tidigare och går ut mot mitten (inte till mitten) inom några sekunder innan högersväng (sunt förnuft, de ska inte vara stressat utan mjuk körning). Kolla in i svängen tidigt, upp med blicken hela tiden!

Svängen skärs inte vid apex utan håll dig "ute" och så fort sikten klarar upp och du ser vart vägen går då skär du svängen och avslutar inne till höger. Blev själv kuggad på linjerna när jag körde, han sa att jag gjorde "tvärt om" tror det var just av denna anledning, jag tänkte motogp inte säkerhet. så tänk på de! :tummenupp

Var heller inte rädd att gasa på när du accelererar. Jag fick skit någon gång för att jag mesade på en motorvägspåfart.

Kom dit utvilad, lagom mätt, avslappnad och fundera inte för mycket utan kör normalt som du brukar göra så går det vägen. En kompetent uppköringsgubbe skall se om du kan köra säkert eller inte utan att du skall behöva överdriva huvudrörelser mm. I väntan på uppkörning kan du passa på att nöjesköra så mycket som möjligt. Lycka till.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti