Jag håller med ovanstående, noja mindre. Om du fokuserar på att du
måste klara uppkörningen är det stor risk att du blir så nervös att du slarvar i onödan. Se det istället som en vanlig körskolelektion. Det finns alltid återbudstider att få tag på med relativt kort varsel så skiter det sig första gången är det inte hela världen.
Bromsberedskap vid korsningar och skymda utfarter är viktigt men du ska inte behöva dutta till något på bromsarna bara för att visa att du är beredd. Provförrättarna har varit med förr så de har stenkoll på var du har fötter och händer oavsett om du bromsar med dem eller ej, det är deras jobb. Men se för tusan till att ha bromsberedskap med både hand och fot för annars är det kört.
Se också till att ha tillräckligt låg fart i korsningar i villaområden/30-vägar så att du kan stanna på några decimeter om det skulle behövas. Nu ska du givetvis inte överdriva så att du kör lågfartstempo men du hajar nog. Skulle det komma en bil från vänster som ignorerar högerregeln så ska du kunna stanna utan problem.
Spårval är rätt viktigt också. Se till så att du ligger till vänster när du ska vänster, höger när du ska höger, och skär kurvorna på ett så effektivt sätt som möjligt. Vänstersväng på landsväg är givetvis inte olagligt men däremot kan det vara olämpligt att svänga vänster på 90-väg om du får möte och samtidigt har en lastbil bakom dig t.ex.
Neutral vid rödljus är en smaksak och inte heller något som jag hört ska påverka. Är det ett längre rödljus så brukar jag lägga i neutralen, annars är det ettan och koppling som gäller.
Sen gäller ju det självklara också. Se till att blinka i god tid och ha koll på speglarna hela tiden. Ett bra riktmärke är att titta i speglarna varje gång du tittar på hastighetsmätaren. Kör du på det viset så ska det nog gå vägen!