Uppkörning nu om 1.5 timme!

Trist!
Tänk på att inte använda bakbromsen nästa gång, enbart markering med den.
 
nattvakten skrev:
Fan vad nervös jag blir, jag ska ju köra upp på frdag och hoppas det blir uppehåll och skapligt väder, framförallt hoppas jag att jag klarar skiten, undrar om dom är hårdare mot privatister än dom som kört på körskola. lycka till nästa gång


Dom är definitift hårdare mot privatister dom 2 första som började var körskole elever, och dom hade med sig 2 lärare från körskolan, dom höll på lääänge, på tur stog 2 killar som kört upp förut, åsså sen privatistrna...

aja bara å ta nya tag å kämpa på! är ju trots allt bara 125a man kör nu! Det roliga är ju kvar! =) Har ju hela livet att se fram emot med massa hoj åkande! och trots att jag kugga mig så får man ju fortsätta köra... det känns skönt, det som känns surt är ju att jag hade kunnat haft lappen nu! Jag hade kunnat varit ute å åkt själv!! men nu får jag vänta en månad! :(
 
Lindahl skrev:
Dom är definitift hårdare mot privatister dom 2 första som började var körskole elever, och dom hade med sig 2 lärare från körskolan, dom höll på lääänge, på tur stog 2 killar som kört upp förut, åsså sen privatistrna...

aja bara å ta nya tag å kämpa på! är ju trots allt bara 125a man kör nu! Det roliga är ju kvar! =) Har ju hela livet att se fram emot med massa hoj åkande! och trots att jag kugga mig så får man ju fortsätta köra... det känns skönt, det som känns surt är ju att jag hade kunnat haft lappen nu! Jag hade kunnat varit ute å åkt själv!! men nu får jag vänta en månad! :(

Tänkte bara säga att jag kuggade på EXACT samma sätt idag med EXACT samma hojj (aprilia rs125) klarade dock inte garagesvängen var typ 0.5-1dm ifrån.... samma förhållanden körde långsamt eftersom det regnade svinmycket genom banna och då lackade gubben...

Ska gå körskola jag med och hyra deras hojj.. dem är som sagt så sjukt nitiska mot privatister...
 
prise skrev:
Tänkte bara säga att jag kuggade på EXACT samma sätt idag med EXACT samma hojj (aprilia rs125) klarade dock inte garagesvängen var typ 0.5-1dm ifrån.... samma förhållanden körde långsamt eftersom det regnade svinmycket genom banna och då lackade gubben...

Ska gå körskola jag med och hyra deras hojj.. dem är som sagt så sjukt nitiska mot privatister...



Jasså :( men men, tycker dom ska ta mer hänsyn till regnet, hut mkt grepp har men dem dom där däcken som sitter på sånna här hojar? jag hade knappt åkt i regn heller så...men men vi tappar inte suget för det! Vi kämpar på fö fan! inget å däppa för! Ska tröst supa i helgen ! :fyllisar höhö
 
Lindahl skrev:
Det jävliga är att han tog hänsyn till regnet för dom som hade gått via körskola, det tog typ en 30 - 40 min för dom att köra upp medans han var as petiga på mig och en till privatist,

Att köra hinderbanan första gången i regn är en ny erfarenhet. Det fick jag själv erfora. På uppkörningsdagen så regnade det, men som tur var så hade jag en tid för övningskörning på morgonen någon timme före uppkörningen. Så gjorde jag hinderbanan och vid inbromsningen så började jag vrida cykeln och styret medan jag fortfarande hade bromsen inne så jag kanade omkull. På uppkörningen klarade jag hinderbanan galant.

Det här med att uppkörningssnubbarna skulle vara petigare mot dom som övningskört privat är en intressant fråga. Det skulle vara intressant att veta om fler har den erfarenheten?
Jag har en. Var lärare åt min sambo som kuggade ur på garagevändningen. Hon var innanför markeringarna. Orsaken: hon körde för fort sa vv-killen, så efterföljande försök med lägre hastighet gick inte. Själv tror jag det berodde mest på att hojens koppling högg rejält. Slirmånen var ca 5 mm längst ut ifrån handtagsgreppet. Vad man lärde sig av detta är att det är viktigt att hojen är rätt inställd vid övningskörning och uppkörning. För vanlig hojkörning så har slirandet inte så jäkla stor betydelse som vid garagevändningen. Synd att man inte bad vv-killen prova garagevändningen själv med hojen. Men egentligen tycker jag att det största problemet är att det inte duger att komma runt innanför markeringarna utan att det finns en massa stilpoäng som måste uppfyllas. Eller så är det det där med attityd mot privatister?

Skönt att det är utlovat lättnader i provet till nästa år tror jag det var. EU-anpassning... :Bugar
/Thomas
 
Lindahl skrev:
Jasså :( men men, tycker dom ska ta mer hänsyn till regnet, hut mkt grepp har men dem dom där däcken som sitter på sånna här hojar? jag hade knappt åkt i regn heller så...men men vi tappar inte suget för det! Vi kämpar på fö fan! inget å däppa för! Ska tröst supa i helgen ! :fyllisar höhö

ne fö fan inge supa i helgen *kanske*

blev lite för mycket i fredags *host host* minnesluckor *host host*
det är man iof. van med men lyckades göra bort mig rätt redigt också ;)
 
Last edited:
kebne skrev:
Att köra hinderbanan första gången i regn är en ny erfarenhet. Det fick jag själv erfora. På uppkörningsdagen så regnade det, men som tur var så hade jag en tid för övningskörning på morgonen någon timme före uppkörningen. Så gjorde jag hinderbanan och vid inbromsningen så började jag vrida cykeln och styret medan jag fortfarande hade bromsen inne så jag kanade omkull. På uppkörningen klarade jag hinderbanan galant.

Det här med att uppkörningssnubbarna skulle vara petigare mot dom som övningskört privat är en intressant fråga. Det skulle vara intressant att veta om fler har den erfarenheten?
Jag har en. Var lärare åt min sambo som kuggade ur på garagevändningen. Hon var innanför markeringarna. Orsaken: hon körde för fort sa vv-killen, så efterföljande försök med lägre hastighet gick inte. Själv tror jag det berodde mest på att hojens koppling högg rejält. Slirmånen var ca 5 mm längst ut ifrån handtagsgreppet. Vad man lärde sig av detta är att det är viktigt att hojen är rätt inställd vid övningskörning och uppkörning. För vanlig hojkörning så har slirandet inte så jäkla stor betydelse som vid garagevändningen. Synd att man inte bad vv-killen prova garagevändningen själv med hojen. Men egentligen tycker jag att det största problemet är att det inte duger att komma runt innanför markeringarna utan att det finns en massa stilpoäng som måste uppfyllas. Eller så är det det där med attityd mot privatister?

Skönt att det är utlovat lättnader i provet till nästa år tror jag det var. EU-anpassning... :Bugar
/Thomas


hmm ja! som min kompis, kört cross hela livet står upp i gvn, går hur lätt som helst! Men han tycker inte det "ser bra ut" eller att det går för fort ut i vändningen... va fan han slirar på kopplingen å kör med fullt styr utslag, alltså han visar ju att han kan hantera hojen ju,.. sen om han blir kuggad i trafiken är en sak men så jävla fjantigt... :mad:
 
kebne skrev:
Att köra hinderbanan första gången i regn är en ny erfarenhet. Det fick jag själv erfora. På uppkörningsdagen så regnade det, men som tur var så hade jag en tid för övningskörning på morgonen någon timme före uppkörningen. Så gjorde jag hinderbanan och vid inbromsningen så började jag vrida cykeln och styret medan jag fortfarande hade bromsen inne så jag kanade omkull. På uppkörningen klarade jag hinderbanan galant.

Det här med att uppkörningssnubbarna skulle vara petigare mot dom som övningskört privat är en intressant fråga. Det skulle vara intressant att veta om fler har den erfarenheten?
Jag har en. Var lärare åt min sambo som kuggade ur på garagevändningen. Hon var innanför markeringarna. Orsaken: hon körde för fort sa vv-killen, så efterföljande försök med lägre hastighet gick inte. Själv tror jag det berodde mest på att hojens koppling högg rejält. Slirmånen var ca 5 mm längst ut ifrån handtagsgreppet. Vad man lärde sig av detta är att det är viktigt att hojen är rätt inställd vid övningskörning och uppkörning. För vanlig hojkörning så har slirandet inte så jäkla stor betydelse som vid garagevändningen. Synd att man inte bad vv-killen prova garagevändningen själv med hojen. Men egentligen tycker jag att det största problemet är att det inte duger att komma runt innanför markeringarna utan att det finns en massa stilpoäng som måste uppfyllas. Eller så är det det där med attityd mot privatister?

Skönt att det är utlovat lättnader i provet till nästa år tror jag det var. EU-anpassning... :Bugar
/Thomas

Det sa han till mig också när jag körde runt.... "Krypköra var det" sa han.. gick fan inte att köra långsammare runt...
 
prise skrev:
Tänkte bara säga att jag kuggade på EXACT samma sätt idag med EXACT samma hojj (aprilia rs125) klarade dock inte garagesvängen var typ 0.5-1dm ifrån.... samma förhållanden körde långsamt eftersom det regnade svinmycket genom banna och då lackade gubben...

Ska gå körskola jag med och hyra deras hojj.. dem är som sagt så sjukt nitiska mot privatister...
Det är väl så att v.v inspectorn vet vad som en elev som har gått på körskola
ska ha övat på. En privatist måste därför kollas extra noga.
 
BMW R90s skrev:
Det är väl så att v.v inspectorn vet vad som en elev som har gått på körskola
ska ha övat på. En privatist måste därför kollas extra noga.

mjo men ändå.. finns inget som säger att de ska vara sämre..
 
piss-sverige
hade ja vetat hur man gör en poll hade jag gjort en med frågan "hur många här körde upp i regn" :D
körde själv upp i regn, o här ja bor har de regnat konstant i 2v, förutom en dag när de va molnfritt o jag var glad för ja skulle köra mc på eftermiddan, men givetvis mulnade de till o kom även då regn :mad:
 
Personligen upplevde jag inte att man var hårdare mot mig för att jag var privatist. Det var jag och 8 körskoleelever. När jag var klar hade 6 st klarat sig. Hur det gick med dom sista vet jag inte.
 
Kommer låta lite elak nu men... Hade du släppt upp bakbromsen tidigare (innan du böjde in för undanmanövern) hade detta inte vare någe problem. Varför du blev kuggad var inte för att du sladdade utan för att du inte avslutade sladden innan du gick i sidleds. Jag lyfte tillåme bakhjulet när jag gjorde den där inbromsningen men satte ner det innan jag svängde å såleds klarade det.

Kan även tillägga att jag INTE klarade av garagevändningen, körde upp på R6 och hade inte kört hojjen på två veckor (förutom en sväng i trafik), var aldeles för nervös och kopplingen tog längst ut, så jag både la ner å ryckte runt för fort (2 veckor innan klarade jag den galant, blev kuggad på placeringar och att jag använde bakbroms för mycket, samt hastighet in i korsningar). Men här är de inte så kinkiga bara för att man e privatist, så jag fick köra vidare ändå. JAG tycker PERSONLIGEN att det inte är en bra idé att köra upp på sporthoj, bättre med en motard eller "bruks-MC" som man slipper ligga på styret och ta i i tanken.

Angående varför de är hårdare mot privatister så är det antagligen för att de inte kan testa precis allt, och dessutom är det en kort tid. Kommer eleven från en körskola så släpper inte läraren iväg eleven på uppkörning förns man e redo, dvs kan allt!
 
Nya tag på tisdag, har väntat sen 25e maj.

Gått via körskola den här gången och kör upp på doms offorad 125a. Ska köra 2x 70 minuters lektioner på måndag, en på morgon och en på eftermiddagen.
Har kört massa lektioner nu så nu får det fasen gå vägen!
 
Last edited:
ta det lugnt bara,, tänk igenom det som ska göras ett par dagar innan sen slappnar du bara av när du kan allt! så går det bra...
 
MostWanted_NKPG skrev:
ta det lugnt bara,, tänk igenom det som ska göras ett par dagar innan sen slappnar du bara av när du kan allt! så går det bra...



Mhmm! Körskole läraren säger ju att det kommer gå bra, att jag har oddsen på min sida :tungan

Det ska ju vara att någon annan klantar till det för en..
 
JAG KLARA DET!JAG KLARA DET!JAG KLARA DET!JAG KLARA DET!JAG KLARA DET!JAG KLARA DET!JAG KLARA DET!JAG KLARA DET!JAG KLARA DET!JAG KLARA DET! :banana :banana :yoparty :tuttar :banana :banana


Fan va gött! :) Såå jävla suverän besitningsman, hans kommentar när vi kom till körskolan var
: Far hem och hämta aprilian nu!

men men, är fan inte så glad endå :tungan är mest....hm trött :)
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top