Uppkörning med R-hoj?

Freddeboy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ZX-10R
Hur äre att köra upp med en R-hoj? och är det många som kör upp med en?

Gåre att köra manöverbanan med garagevändningen bra?
 
Bara du är van vid hojen du ska köra upp på så är det säkert inga problem.

Risken är väl att ni åker en sväng på grusväg om det vill sig illa.
 
När jag körde upp för A var det en som hade en Thunderace (1000cc, hyfast sportig hoj) och han klarade det men garagesvängen såg rätt svår ut och svängradien på en sådan hoj är ju inte direkt liten.
 
Freddeboy skrev:
Hur äre att köra upp med en R-hoj? och är det många som kör upp med en?

Gåre att köra manöverbanan med garagevändningen bra?


Jag körde upp med en Triumph Daytona o de gick alldeles utmärkt....men nog e de lite svårare än med en sån där klassisk körskolehoj, typ GSX750! Men de e bara o träna så går de! :tummenupp
 
Vastrix skrev:
När jag körde upp för A var det en som hade en Thunderace (1000cc, hyfast sportig hoj) och han klarade det men garagesvängen såg rätt svår ut och svängradien på en sådan hoj är ju inte direkt liten.

Det kvittar om den svänger på en 5 öring eller måste andvända E4 för att vända på rutan anpassas efter mcn och jag håller med det är inte lätt testade med med min o det gick helt åt h-vete.
 
Ultimat uppkörningshoj borde väl vara en stor 'Offroad' typ Africanen. :)

Skulle inte rekommendera att köra upp på en R i och med att dom inte är direkt kända för sin smidighet. Är det värt att chansa? ;)
 
Det finns körskolor som kör CBR600 där uppe i norrland.. Det kör upp med dem med..
Har man partat för hårt på Nybban kvällen innan, spelar det dock ingen roll vad man kör, det går * iaf :fyllisar
 
Plåtniklas skrev:
Ultimat uppkörningshoj borde väl vara en stor 'Offroad' typ Africanen. :)

Skulle inte rekommendera att köra upp på en R i och med att dom inte är direkt kända för sin smidighet. Är det värt att chansa? ;)


Har man aldrig kört hojen innan så tror jag inte den är lämplig.
Kör upp på den hojen du övningskört på!
 
Gustav1 skrev:
Bara du är van vid hojen du ska köra upp på så är det säkert inga problem.

Risken är väl att ni åker en sväng på grusväg om det vill sig illa.

Hehe ja inte kul om man ska ligga i 70 knyck på en halvdan grusväg med en Gixxer 1000.
 
jag körde upp på en buell lightning (xb9s heter dom om jag inte minns helt fel) och den tyckte jag var lite läskig att köra på grusväg. jag kan tänka mig att det är ännu värre med en R-hoj. på garagevändnigen så gör det nog ingen skillnad, det handlar bara om att ha rätt balans och kontroll på krypkörningen. buell:en var för övrigt en köskolehoj :tummenupp
 
Plåtniklas skrev:
Ultimat uppkörningshoj borde väl vara en stor 'Offroad' typ Africanen. :)
Eller en DR650SE. De går fint (ganska iaf) borra till över 700cc :brynad

Det är inte bara vändradien som kan vara lite jobbig vid uppkörning med en R-hoj. Även tyngd, sittställning och motorkaraktär kan nog vara jobbig.

En offroad kan alla köra upp på, men en R-hoj kräver sin förare. :tummenupp
 
Jag körde upp på en GSXR750 -85. Det gick bra! Men problemet är väl att den stora svängradien saboterar vändningen i serpentinbanan.... där justeras ju inte bredden mellan konerna beroende på båge. Men å andra sidan så har man ju bra acc när man väl ska tillbaka! :)

Det är nog lättare med körskolans hojar skulle jag tro.... Jag körde ju på en sån gammal sporthoj.. så då blir ju skillnaden väldigt stor mot körskolans nya hojar med lägre tyngdpunkt osv.
 
Jag har hjälpt 3 kompisar med körkortstagning i år, samtliga har kört olika ZX9R som alla varit från -98. Det tar lite längre tid att lära sig garagen, en det är egentligen inga problem. Alla har även körkort numera :tummenupp .
 
Jag körde upp med en R1:a och det var inga problem. Jag menar att man skall ju förmodligen köra med hojen man eventuelt köpt när man fått körkort så då kan man ju lika gärna lära sig att bemästra den på ett riktigt sätt.
 
Gustav1 skrev:
Risken är väl att ni åker en sväng på grusväg om det vill sig illa.

Grus med sporthoj är ju skitkul! fiii faaaan vad det sladdar :D
Håll fullt järn bara, så sprutaru grus full plytet på snubben bakom!
 
Kleiv skrev:
Jag körde upp med en R1:a och det var inga problem. Jag menar att man skall ju förmodligen köra med hojen man eventuelt köpt när man fått körkort så då kan man ju lika gärna lära sig att bemästra den på ett riktigt sätt.

Precis. Bättre att köra endast en cykel under uppkörningstiden så minskar man variationer mellan materialet och kan koncentrera sig på körningen. När jag tog mitt kort körde jag upp som privatist på min egna Fireblade. Gick fint! :tummenupp
 
Caferacer!

Jag skulle säga att det e bra mkt lättare och smidigare att köra med körskolans hojar, dom brukar väl ha typ nån form av caferacer. Dom e ju lätta som fan att göra svängarna med å manöverbanan e ju skit lugn!
Sån körde jag upp på å då kan man köra garagesvängarna med en hand :tummenupp

lycka te!
Mvh Mar
 
Gustav1 skrev:
Risken är väl att ni åker en sväng på grusväg om det vill sig illa.

Grusväg är rätt lugnt om man är van, och det blir man om man bor i norrland :huvet . Min blackbird är kanske inte den smidigaste grushojen, men det finns ju kraft så det räcker för att skicka ut bakhjulet i en fin sladd :D .

//daniel
 
Freddeboy skrev:
Hehe ja inte kul om man ska ligga i 70 knyck på en halvdan grusväg med en Gixxer 1000.
Ärligt talat hör du inte hur löjligt det låter....du har inte ens kortet till hoj & du snackar om gixxer 1000 i grus... när en del hojare ALDRIG gör sig till mans på en på asfalt,i sin "hoj kariär"..
Neeee de bästa är om du kör upp på samma hoj som du har övningkört med i körskolan...& låt dig inte bli idiot förklarad av instruktören vid uppkörningen..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top