Uppkörning med cbr 1000f

Jag läste nåt om att man kan fila ner "startstoppet" också... hur går det till? Finns det något negativ i denna operation? :)
Jag tror du menar styrstoppet, de stålklackar som begränsar styrutslaget. Visst går det att göra, och visst finns det en påtaglig nackdel. Styret går helt enkelt inte att vrida mycket mer innan det rent fysiskt slår i tanksidorna... :tungan Innan det sker har du dessutom klämt fingrarna.

Du är helt rätt inne på att luta in hojen (och ut dig själv) för att minska svängradien när det behövs. Ett tydligt exempel gav min dåvarande trafiklärare när jag hade problem att fixa garagevändningen - en 180-graders krypkörd sväng på begränsad yta - med körskolans CB125TD. Han körde in i samma ruta, anpassad för att tillåta 125:an, och svängde runt med sin privata GL1100(!) med rejält nedlägg och mothäng.:rolleyes:
(Visst, den manöverövningen precis som många andra har inte ett skvatt med normal körning i trafik att göra, men är absolut ett sätt att visa att man kan hantera hojen i stort.)

Jag tror du menar styrstoppet, de stålklackar som begränsar styrutslaget. Visst går det att göra, och visst finns det en påtaglig nackdel. Styret går helt enkelt inte att vrida mycket mer innan det rent fysiskt slår i tanksidorna... :tungan Innan det sker har du dessutom klämt fingrarna.

Du är helt rätt inne på att luta in hojen (och ut dig själv) för att minska svängradien när det behövs. Ett tydligt exempel gav min dåvarande trafiklärare när jag hade problem att fixa garagevändningen - en 180-graders krypkörd sväng på begränsad yta - med körskolans CB125TD. Han körde in i samma ruta, anpassad för att tillåta 125:an, och svängde runt med sin privata GL1100(!) med rejält nedlägg och mothäng.:rolleyes:
(Visst, den manöverövningen precis som många andra har inte ett skvatt med normal körning i trafik att göra, men är absolut ett sätt att visa att man kan hantera hojen i stort.)

Oj =) Ja styrstopp menade jag:rolleyes: Ok, så går det till ja..
A då gäller det att träna en hel del om jag ska bli riktigt säker på att luta... På skolan fick jag tips att försöka luta så lite som möjligt... Det ska nog gå bra! Tack.

zTeve
Citat:
Inskickat av Dan_the_man Läs Inlägg
Att man får köra hur mkt man vill åtsidorna menar du? Ja det e nog inte fel innan vändningen =)
ja precis, och du får även köra bakåt i banan! titta på bilden jag bifogat tidigare i samma tråd...

I see I see =)

På skolan fick jag tips att försöka luta så lite som möjligt... Det ska nog gå bra! Tack.
Läraren menade kanske att du inte skall köra yvigare än vad som behövs, att du tjänar - både tid och säkerhet - på att köra så snålt och upprätt som möjligt. Fast det förutsätter ju att hojens styrgeometri tillåter det.

Kanske en du fråga som dessutom säkert redan besvarats i denna tråd, som jag säkert lyckades missa.

Hur kommer det sig att du inte kan köra upp en körskole hoj?

Kanske en du fråga som dessutom säkert redan besvarats i denna tråd, som jag säkert lyckades missa.

Hur kommer det sig att du inte kan köra upp en körskole hoj?

För att jag inte får nån tid genom körskolan förrän i augusti.. Men jag fick en privattid i Skövde den 5/6... å eftersom alla hyrfirmor har 24 års gräns, så måste jag ta min egen hoj :(

Det ska bli fint väder i helgen. Koka en termos med kaffe till farsgubben och släpa med honom till en stor parkering. Sen tränar du på lågfarten tills den sitter. Farsan din kan läsa kvällsblaskan och dricka kaffe medans du kör runt konerna. (Från en som varit handledare till två ätteläggar). Ta förresten ett par varv på högfarten också när du ändå är igång. Du får inte slå av när du väjer för konerna utan det ska gå med jämn fart. Det kollar dom.

Farsan din kan läsa kvällsblaskan och dricka kaffe medans du kör runt konerna. (Från en som varit handledare till två ätteläggar).
Bra tanke, och ännu bättre blir det ju om han dessutom tar med någon som kan agera handledare på riktigt - alltså en duktig och erfaren hojåkare som kan hjälpa till att instruera och tipsa konstruktivt istället för att bara sörpla kaffe. :trött Både roligare och mer effektivt ju. :)

Jovisst. Men fadern var väl lite svår att få med ut vad jag förstod. Då kanske kaffet kan locka......... Och lågfarten är ju bara träning och åter träning på att köra sakta. Finns flera övningar att göra, köra i åttor med fullt styrutslag, köra runt i cirkel med fullt utslag., krypköra så sakta som möjligt, ställ upp 6-7koner i en cirkel med 10-15 m diameter. Ställ en kon i mitten. Kör sedan runt mitten konen och sedan en av de yttre konorna, in runt mitten igen och så ut och runda nästa kon i cirkeln, fortsätt hela varvet runt. Börja med en stor cirkel och minska vartefter så det blir svårare.

Försöker lägga in en "bild"
Lite rörigt kanske men hoppas du förstår.

Bifogat

• cirkel.JPG
    cirkel.JPG
    79.2 KB · Visningar: 58
Hänsyn till hojen tages nog inte! Med rätt övning så kör du säkerligen upp som dans med den hojen!

Tackar för tipsen =) Hehe ja termos å tidning får det nog bli :p
Den där banan såg fan inte dum ut du....riktigt bra idé :) Fast det blir ingen riktig bana innan upkörningen dessvärre... har inte råd med fler lektioner... Men jag har köpt ett par koner jag ska ställa upp på en asfaltsplan. Har ingen lust å betala 1000 spänn för å köra mellan några koner med en annan cykel, när jag ändå ska köra upp med min egen hoj =) Jag får väl försöka träna så mkt det går nu dessa 12 dagar... hur man nu ska få tid till det hehe :p

Du behöver väl inte vara på körskolan för att träna på den riktiga banan. Ställ upp petflaskor/koner på en parkering. Banan finns ju på vägverkets sida och i teoriboken. Bara att mäta upp och köra.
Lycka till.:)

En R6:a klassas som tung mc.

Nej, inte på en uppkörning.

(Citat från vv:

Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:

För behörighet A:

* Motorns slagvolym får inte understiga 700 kubikcentimeter.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

För behörighet A, begränsad:

* Motorns slagvolym får inte understiga 375 kubikcentimeter.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

För behörighet A1:

* Lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 kubikcentimeter.
* Motorns effekt får inte överstiga 11 kW.

Vid körprov för motorcykel ska du kunna visa det senaste utfärdade registreringsbeviset för provfordonet.
)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...