Jag tror du menar styrstoppet, de stålklackar som begränsar styrutslaget. Visst går det att göra, och visst finns det en påtaglig nackdel. Styret går helt enkelt inte att vrida mycket mer innan det rent fysiskt slår i tanksidorna...Jag läste nåt om att man kan fila ner "startstoppet" också... hur går det till? Finns det något negativ i denna operation?![]()

Du är helt rätt inne på att luta in hojen (och ut dig själv) för att minska svängradien när det behövs. Ett tydligt exempel gav min dåvarande trafiklärare när jag hade problem att fixa garagevändningen - en 180-graders krypkörd sväng på begränsad yta - med körskolans CB125TD. Han körde in i samma ruta, anpassad för att tillåta 125:an, och svängde runt med sin privata GL1100(!) med rejält nedlägg och mothäng.

(Visst, den manöverövningen precis som många andra har inte ett skvatt med normal körning i trafik att göra, men är absolut ett sätt att visa att man kan hantera hojen i stort.)