Uppkörning MC vs. bil

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Turistbuss för grus.
Tänkte dela med mig lite tankar angående skillnaderna mellan uppkörningar för bil och motorcykel. Samt hur dessa bedöms av gubben från vägverket :)

Min uppfattningen är att uppkörningen för mc är mer "tillämpad" så länge man kör på ett säkert sätt så har inte alla små detaljer så stor betydelse som det skulle ha haft på en uppkörning för bil.
Denna uppfattning tror jag främst gäller uppkörning för tung mc, eftersom de allra flesta då redan har körkort för bil och därmed en viss trafikvana. Alltså är själva framförandet av motorcykeln på ett säkert sätt viktigare än alla konstig trafikregler :D
För lätt mc kanske det är annorlunda...

Håller ni med mig eller har ni andra erfarenheter? (går det ens att förstå vad jag menar?)

Så vitt jag vet så bedöms man efter samma kriterier nomatter om man kör för A1 som A ? Det är åtminstone samma teoriprov.

Intressant tanke dock. Har ingen aning. :D

lorkan skrev:
2043913 Så vitt jag vet så bedöms man efter samma kriterier nomatter om man kör för A1 som A ? Det är åtminstone samma teoriprov.

På pappret: ja!
Det är inte alltid pappret och verkligheten överenstämmer exakt.

lorkan skrev:
2043913 Så vitt jag vet så bedöms man efter samma kriterier nomatter om man kör för A1 som A ? Det är åtminstone samma teoriprov.

Antar att du menade A som B. vilket var frågeställningen från början.
Har fått intrycket att de är noga vid A-kort att man tittar extra långt fram samt är extra tydlig vid filbyte, position på vägen etc. då man sitter oskyddad.

//Daniel

USID skrev:
2043897 Tänkte dela med mig lite tankar angående skillnaderna mellan uppkörningar för bil och motorcykel. Samt hur dessa bedöms av gubben från vägverket :)

Min uppfattningen är att uppkörningen för mc är mer "tillämpad" så länge man kör på ett säkert sätt så har inte alla små detaljer så stor betydelse som det skulle ha haft på en uppkörning för bil.
Denna uppfattning tror jag främst gäller uppkörning för tung mc, eftersom de allra flesta då redan har körkort för bil och därmed en viss trafikvana. Alltså är själva framförandet av motorcykeln på ett säkert sätt viktigare än alla konstig trafikregler :D
För lätt mc kanske det är annorlunda...

Håller ni med mig eller har ni andra erfarenheter? (går det ens att förstå vad jag menar?)

EFter att ha tagit A1,A & B under 2005 så har jag dragit slutsatesn att dom har hårdare krav på privatister. Slutsats 2 är att på mcuppkörningarna har de hårdare krav på föraren. Vet flera exempel på jämnåriga som fått sitt B-kort i cornflakespaketet.

Ogre skrev:
2044159 EFter att ha tagit A1,A & B under 2005 så har jag dragit slutsatesn att dom har hårdare krav på privatister. Slutsats 2 är att på mcuppkörningarna har de hårdare krav på föraren. Vet flera exempel på jämnåriga som fått sitt B-kort i cornflakespaketet.

Fanimej helt sjukt om det skulle vara så att det hårdare för den private än för körskolekillen, vet dom inte hur sjukt dyrt det är ?

För lätt mc var de överjävliga, har aldrig blivit så illa bemött som den gången jag kuggade, bil var en helt annan sak, där tog de emot en som om man var en människa med vett i huvudet.
Hur det är att köra upp för mellanklass får vi se inom en månad :tungan

lorkan skrev:
2044183 Fanimej helt sjukt om det skulle vara så att det hårdare för den private än för körskolekillen, vet dom inte hur sjukt dyrt det är ?

jo du dom är mkt hårdare på privatister 1 kuggning är att räkna med,
jag körde upp som privatist både på tung mc samt bil,körde prickfritt på bil men han kugga mig ändå utan att säga varför verka som det bara hörde till att kuggas som privatist :/ ,mc klara jag direkt och bil sedan på andra försöket,

lorkan skrev:
2044183 Fanimej helt sjukt om det skulle vara så att det hårdare för den private än för körskolekillen, vet dom inte hur sjukt dyrt det är ?
Kört upp för A1 och A via trafikskola, i senare fall tog jag 1 lektion för att lära mig hojen. Bemötandet av kontrollanten var "bra" (de är ju alltid stela och oavläsliga vad gäller opinion) och jag klarade kortet i båda fallen vid första provtillfället. Väntade ett år emellan A kortet till B kortet och har nu mycket mer trafikvana än vad jag haft vid tidigare provtillfällen med 3 sesonger på MC bakom mig och valde att köra helt privat för bil. Vid uppkörningen så fick jag en tjej och det trodde jag var positivt men jag blev kuggad för att inte anpassat hastigheten tillräckligt. Jag körde på 90 väg mellan 75-80 och väglaget var helt ok med ren asfalt dock lite blöta fläckar här och där. Hennes motivation var att jag inte kunde vetat om det låg snö eller is efter krön mm. Andra uppkörningen så gick det bättre. :tummenupp

när jag körde upp i höstas så påpekade han att han ville se trafiksäker körning flera gånger så jag fick tanken att "hur man ska köra" inte var så viktig bara man framförde mc´n på ett trafiksäkert sätt. så om man placerar sig fel pga sitiuationer eller liknande så är ju det att köra trafiksäkert eller?

bara min tanke

stefan

SteveO skrev:
2044274 när jag körde upp i höstas så påpekade han att han ville se trafiksäker körning flera gånger så jag fick tanken att "hur man ska köra" inte var så viktig bara man framförde mc´n på ett trafiksäkert sätt. så om man placerar sig fel pga sitiuationer eller liknande så är ju det att köra trafiksäkert eller?

bara min tanke

stefan

Ja, det är något sånt jag menar på nåt vis *flum*

USID skrev:
2043897
Denna uppfattning tror jag främst gäller uppkörning för tung mc, eftersom de allra flesta då redan har körkort för bil och därmed en viss trafikvana.

Tack för tråden till att börja med! Ska själv köra upp för A inom en snar framtid och är skönt att höra att de inte är värre att köra upp för A än för B. Visserligen vet jag ju att alla vv-personer bedömmer olika men jag hade en uppfattning om att de var betydligt mycket hårdare vid uppkörning av tung MC än med bil...

Nå väl, återstår att se vad jag själv drar för slutsats efter uppköringen.

Det är svårare att köra upp med MC än vad det är med bil, glöm inte att banorna är rätt så svåra.. Där kuggas ungefär hälften av gruppen varje gång

Argyle skrev:
2044573 Det är svårare att köra upp med MC än vad det är med bil, glöm inte att banorna är rätt så svåra.. Där kuggas ungefär hälften av gruppen varje gång
Vi var 4st som körde upp, bara jag som fick fortsätta ut i trafik. Så visst, det kan jag tänka mig att det är vanligt att folk kuggar på banan. Det är då det momentet som gör uppkörningen svårare än för bil, annars är de ju lika änkla båda två.

Körde upp för A-kort i höstas. Kuggade första gången på grund av att jag inte höll en situationsanpassad hastighet. Hade för hög hastighet i förhållande till sikt och faror, tyckte han. Det var sådär kul... :mad:
Men andra gången gick det bra :)

Kontrollanterna är också väldigt noga med att man rör på huvudet när man tittar år olika håll. Rör man bara på ögonen ser dom inte om man uppmärksammar olika saker.

Jag är ganska övertygad om att det är hårdare att köra upp för mc.
Var det förut iaf när de hade vettiga tester (Alla gamlingar kommer väl ihåg garagevändningen :D ). Nu kanske det är enklare?

Afterburner skrev:
2044628 Jag är ganska övertygad om att det är hårdare att köra upp för mc.
Var det förut iaf när de hade vettiga tester (Alla gamlingar kommer väl ihåg garagevändningen :D ). Nu kanske det är enklare?
Jaa du, det tål ju att diskuteras vad som är enklast. Har varit uppe många trådar om det inför 2004? då reglerna ändrades. Har själv kört båda banorna, Gamla för A1 och nya för A, tyckte att den gamla faktiskt var betydligt lättare. Höghastighetsbanorna har jag konstigt nog klarat på första försöket vid båda tillfällena men lågfarten däremot :gnissla. Garagevändningen var ändå enklare än serpentinbanan men det upplevs ju olika för olika hojar ifs, hade ju inte samma hoj vid båda tillfällen, det gör såklart sin del.

Fick köra upp tre gånger innan jag fick lappen. Tycker de är mycket petigare vid mc-uppkörning än vid uppkörning för bil (som jag tog för 12 år sedan).

I Spanien så behöver man inte köra i trafiken om man har b-kortet, bara lägga några 8-or och lite slalom sen upp på rampen ner gasa och tvärnita.

Det tog mej två veckor att ta kortet här nere men som tur var har jag lite erfarenhet sen tidigare, ja menar på 2 veckor och 4 lektioner blir man ingen bra mc-förare men körkortet fick ja utan problem. Är eu-körkort desutom så baa byta till ett svenskt om ja flyttar hem.

På b-kortet i Spanien måste man ta minst 20 lektioner i bilskola (privatkörning är förbjudet) så man man fattar inte att dom är så slappa med mc-kortet, speciellt med tanke på alla olyckor här i Spanien.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman