Uppkörning MC vs. bil

robotman skrev:
2044693 I Spanien så behöver man inte köra i trafiken om man har b-kortet, bara lägga några 8-or och lite slalom sen upp på rampen ner gasa och tvärnita.

Det tog mej två veckor att ta kortet här nere men som tur var har jag lite erfarenhet sen tidigare, ja menar på 2 veckor och 4 lektioner blir man ingen bra mc-förare men körkortet fick ja utan problem. Är eu-körkort desutom så baa byta till ett svenskt om ja flyttar hem.

På b-kortet i Spanien måste man ta minst 20 lektioner i bilskola (privatkörning är förbjudet) så man man fattar inte att dom är så slappa med mc-kortet, speciellt med tanke på alla olyckor här i Spanien.
oj oj, jag förväntade mig drygt samma regler i hela EU. Föresten pratade jag med farsan idag, han är i Paraguay (Sydamerika) nu och berättade för mig att där så köper man MC körkort, som att köpa en E licens eller liknande här i sverige. Det är olagligt att köra utan körkort och för det får man böter. Kul va? Ingen uppkörning alls! Bara en avgift. Spanien kanske har det "bra" trots allt. :kocko

lorkan skrev:
2044183 Fanimej helt sjukt om det skulle vara så att det hårdare för den private än för körskolekillen, vet dom inte hur sjukt dyrt det är ?

När jag körde upp (som privatist) för A1 var dom stenhårda och behandlade mig som en idiot som aldrig sett en motorcykel och inte visste hur körprovet skulle gå till.

Ogre skrev:
2046430 När jag körde upp (som privatist) för A1 var dom stenhårda och behandlade mig som en idiot som aldrig sett en motorcykel och inte visste hur körprovet skulle gå till.

:död

Die motherfuckers die :kulspruta

Klarade du det första gången då ? :confused:

lorkan skrev:
2046534 :död

Die motherfuckers die :kulspruta

Klarade du det första gången då ? :confused:

Det är ju olika för alla, beror helt på vem du har som trafikinspektör från vv.
Den du får kanske är jättesnäll och inte alls dömmer hårdare för privatister än för körskolelever... Så ta inte ut något i förväg och stressa upp dig i onödan!
Kör mkt hemma bara och öva på manövermomenten (finns i mc-boken). Det kommer säkert att gå bra, jag ska hålla tummarna för dig :tummenupp

LayDeeOmega skrev:
2046546 Det är ju olika för alla, beror helt på vem du har som trafikinspektör från vv.
Den du får kanske är jättesnäll och inte alls dömmer hårdare för privatister än för körskolelever... Så ta inte ut något i förväg och stressa upp dig i onödan!
Kör mkt hemma bara och öva på manövermomenten (finns i mc-boken). Det kommer säkert att gå bra, jag ska hålla tummarna för dig :tummenupp

Hihi. Jo, det ska jag träna mycket på, manöverbanan alltså. Fast det är rätt så lätt ändå med en 125a, ingen särskilt stor klump att sno runt med på en bana. (fast jag kmr vara skitnervös ändå :D)

Jag ska göra detsamma för dig då. :tummenupp

robotman skrev:
2044693 I Spanien så behöver man inte köra i trafiken om man har b-kortet, bara lägga några 8-or och lite slalom sen upp på rampen ner gasa och tvärnita.

Det tog mej två veckor att ta kortet här nere men som tur var har jag lite erfarenhet sen tidigare, ja menar på 2 veckor och 4 lektioner blir man ingen bra mc-förare men körkortet fick ja utan problem. Är eu-körkort desutom så baa byta till ett svenskt om ja flyttar hem.

På b-kortet i Spanien måste man ta minst 20 lektioner i bilskola (privatkörning är förbjudet) så man man fattar inte att dom är så slappa med mc-kortet, speciellt med tanke på alla olyckor här i Spanien.

Vad krävs för att man ska få ta körkort i Spanien? Jag har redan körkort nu, men ändå. Jag har bott/jobbat nere på Gran Canaria i ett halvår.

//Daniel

Hur vanligt är det att folk kuggar på trafikdelen efter att ha klarat manöverproven?

Jag körde upp för A förra sommaren, och visst, gå dit med en positiv inställning men bli inte förvånad om du möter en idiot.
Jag körde upp som privatist, tagit en lektion med körskola för att prova banan, och blev kuggad på 90 bromsningen, sladd på framhjulet. Dessutom spöregnade det. Inte så att jag höll på att ramla, utan jag märkte att det släppte och korrigerade. Men idioten sa att det inte var en säker inbromsning!
Killen från körskolan som körde efter mig hade nog dubbelt så lång bromssträcka som jag hade. När jag började argumentera med inspektören tog det inte många meningar innan jag förstod att han var fullständigt tom i huvudet.

Men, jag var så jävla förbannad och ringde till vägverket och fick reda på att man kunde göra en anmälan, att man inte var nöjd med beslutet. Jag började skriva en sådan men fick en ny uppkörningstid ett par dagar efter, med samma idiot. Jag hade inget val om jag inte ville vänta typ en månad.

Andra gången, det var torrt väder och inget hjul släppte. Bara som trots gjorde jag en medvetet lång bromsning och fick göra om den. Försökte då förklara för honom att det skulle vara en säker inbromsning och fy fan om framhjulet släpper. Ska jag krocka med lastbil är det ju bättre att jag inte fått sladd på framhjulet under inbromsningen, sen att jag lite högre fart vid smacken spelar väl ingen roll??? (Körde upp med en cbx 750, ganska tung hoj och inte samma viktfördelning som nyare hojar som reser sig)

Ok, ut i trafiken. De tre andra jag körde med kom från körskola och fick köra en liten landsvägsrunda. Jag fick köra rakt in i stadstrafiken, inte för att det spelade mig någon roll. Sen när vi var klara började han klaga på att jag tappade fart vid filbyte! Jag höll fan på att flippa ut. Jag har kört i den jävla stan och klagat på alla idioter som inte flyttar sig utan ligger i vänsterfilen och tittar på blommorna. När jag förklarade för honom att det troligtvis var olagligt att gasa upp i 70 för att trycka in mig i vänsterfilen samtidigt som där är övergångsställen var 50 meter, istället för att vänta tills det blir en lucka. jag vägrar att hindra trafiken för andra! Det är en grundläggande regel som jag alltid följer.

Huh, det blev långt. jaja, jag fick kortet, men vad jag vill ha sagt är att kör ni upp och ni blir kuggade pga en idiot, för ett jävla liv! Bara för att det är en statlig myndighet så innebär det inte att de har gestapo rättigheter! Vi svenskar är för snälla, tror jag.
Vad som också retar mig är att de bevisligen har olika bedömningsgrunder om du kommer från trafikskola eller är privatist. Ärligt talat, hur du kör när du fått ditt körkort beror på innehållet i huvudet och inte om du suttit med en snubbe som talat om för dig hur du ska bromsa för 500 spänn i timmen.
Jag kommmer inte ihåg en enda sak som jag fick lära mig när jag tog B-kort som jag fortfarande använder.

lorkan skrev:
2046554 Hihi. Jo, det ska jag träna mycket på, manöverbanan alltså. Fast det är rätt så lätt ändå med en 125a, ingen särskilt stor klump att sno runt med på en bana. (fast jag kmr vara skitnervös ändå :D)

Jag ska göra detsamma för dig då. :tummenupp

hehe, sant... en 125a är väl lite mer lätthanterlig än en 750...

Vilket fall, lycka till på den stora dagen! (har du bokat uppkörning än föresten?)

LayDeeOmega skrev:
2047006 hehe, sant... en 125a är väl lite mer lätthanterlig än en 750...

Vilket fall, lycka till på den stora dagen! (har du bokat uppkörning än föresten?)

Åhnej för tusan. Projekt för stunden är att få igång hojen igen. :näsblod
Sen måste jag övningsköra mer innan jag kan boka tid för det. Själv då ?

lorkan skrev:
2047188 Åhnej för tusan. Projekt för stunden är att få igång hojen igen. :näsblod
Sen måste jag övningsköra mer innan jag kan boka tid för det. Själv då ?

Oh nej... har bara haft en lektion ute på manöverbanan. Med tanke på hur det gick så lär jag nog få vara där ute ett par gånger till. Satte ner foten minst sex/sju gånger och det är ju tänkt att man inte ska göra det en enda :3freak

Men jag räknar med att ha körkortet i maj/juni, lite beroende på hur lång väntan det är på att få en uppkörningstid och om jag klarar det på första eller andra..

Kört upp för A1 o B privat här i Karlstad och blivigt bemött helt perfekt.
Mycket trevliga lärare som behandlar alla lika skulle ja tro efter mitt bemötande jag fick.
Så till alla er som verkar ha riktiga fuckon till inspektörer kom hit vett ja :pannkyss

Ska ta mellankort om 20e dar och är inte det minsta orolig för att bli behandlad annourlunda bara för jag kör privat.

Jag tar 6 dubbellektioner på en skola i halmstad (bor i norge nu) sen kör jag upp. Jag ger det en ärlig chans innan jag kör utan körkort. Puss

ViktorW. skrev:
2044195 För lätt mc var de överjävliga, har aldrig blivit så illa bemött som den gången jag kuggade..

Samma här, samma här. Märker hur det blir med biluppkörningen om någon månad.. Med bil lär det ju inte ta 2 månader mellan varje uppkörningstillfälle om man kuggar iaf. :3freak :död

Ogre skrev:
2044159 EFter att ha tagit A1,A & B under 2005 så har jag dragit slutsatesn att dom har hårdare krav på privatister. Slutsats 2 är att på mcuppkörningarna har de hårdare krav på föraren. Vet flera exempel på jämnåriga som fått sitt B-kort i cornflakespaketet.

Anledningen till att de är hårdare mot privatister är för att om du går via en körskola så har du blivit lärd allt rätt. Dvs. körskoleläraren har gått igenom allt med dig och släpper inte dig till uppkörning om han/hon inte anser att du är redo för detta. Du genomgår inte någon sådan kontroll om du är privatist.

Har en morbror som är körskolelärare och har själv kört upp som privatist till både A och B.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman