Jag körde upp för A förra sommaren, och visst, gå dit med en positiv inställning men bli inte förvånad om du möter en idiot.
Jag körde upp som privatist, tagit en lektion med körskola för att prova banan, och blev kuggad på 90 bromsningen, sladd på framhjulet. Dessutom spöregnade det. Inte så att jag höll på att ramla, utan jag märkte att det släppte och korrigerade. Men idioten sa att det inte var en säker inbromsning!
Killen från körskolan som körde efter mig hade nog dubbelt så lång bromssträcka som jag hade. När jag började argumentera med inspektören tog det inte många meningar innan jag förstod att han var fullständigt tom i huvudet.
Men, jag var så jävla förbannad och ringde till vägverket och fick reda på att man kunde göra en anmälan, att man inte var nöjd med beslutet. Jag började skriva en sådan men fick en ny uppkörningstid ett par dagar efter, med samma idiot. Jag hade inget val om jag inte ville vänta typ en månad.
Andra gången, det var torrt väder och inget hjul släppte. Bara som trots gjorde jag en medvetet lång bromsning och fick göra om den. Försökte då förklara för honom att det skulle vara en säker inbromsning och fy fan om framhjulet släpper. Ska jag krocka med lastbil är det ju bättre att jag inte fått sladd på framhjulet under inbromsningen, sen att jag lite högre fart vid smacken spelar väl ingen roll??? (Körde upp med en cbx 750, ganska tung hoj och inte samma viktfördelning som nyare hojar som reser sig)
Ok, ut i trafiken. De tre andra jag körde med kom från körskola och fick köra en liten landsvägsrunda. Jag fick köra rakt in i stadstrafiken, inte för att det spelade mig någon roll. Sen när vi var klara började han klaga på att jag tappade fart vid filbyte! Jag höll fan på att flippa ut. Jag har kört i den jävla stan och klagat på alla idioter som inte flyttar sig utan ligger i vänsterfilen och tittar på blommorna. När jag förklarade för honom att det troligtvis var olagligt att gasa upp i 70 för att trycka in mig i vänsterfilen samtidigt som där är övergångsställen var 50 meter, istället för att vänta tills det blir en lucka. jag vägrar att hindra trafiken för andra! Det är en grundläggande regel som jag alltid följer.
Huh, det blev långt. jaja, jag fick kortet, men vad jag vill ha sagt är att kör ni upp och ni blir kuggade pga en idiot, för ett jävla liv! Bara för att det är en statlig myndighet så innebär det inte att de har gestapo rättigheter! Vi svenskar är för snälla, tror jag.
Vad som också retar mig är att de bevisligen har olika bedömningsgrunder om du kommer från trafikskola eller är privatist. Ärligt talat, hur du kör när du fått ditt körkort beror på innehållet i huvudet och inte om du suttit med en snubbe som talat om för dig hur du ska bromsa för 500 spänn i timmen.
Jag kommmer inte ihåg en enda sak som jag fick lära mig när jag tog B-kort som jag fortfarande använder.