Uppkörning i Västers om två månader, tips?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Har aldrig varit i Västerås, och jag skall ha uppkörning där genom en trafikskola.

Hur ser trafiken ut där? Vad är vanligt? Vilka "rutter" på uppkörningen finns det, och är de knepiga? Vad bör man se upp med?

Det enda speciella jag kan komma på med västerås i trafiken är väl alla moten som finns. Alltså på/avfarten till E18 som går genom hela staden. Kan vara bra att veta hur man ska agera där.

Sen finns ju cityringen, kan vara bra att ha åkt något varv runt den så det inte blir några överraskningar. Det är en ringled runt centrum typ. Inget svårt direkt, men kan som sagt vara bra att känna till.

Högerregeln!
Tilllämpas typ aldrig folk tittar på en som man skulle vara värsta idioten om du stannar och släpper fram nån :D börjar tuta bakom brassar förbi på fullgas osv.
De enda jag ser tilllämpa den är de som övningskör.
Nu menar jag inte att du ska stunta i högerregeln men ta det extra lugnt i sådana korsningar för majoriteten av folk i denna stan fattar inte högerregeln.

Vilken rutt det blir beror en del på vart man utgår ifrån, när jag körde upp utgick vi från McDonalds Hälla, jag fick åka mot Irsta, vänstersväng på 70-väg vid backkrön/kurva (som tur är fanns det en väg till höger som man kunde göra en u-sväng på) lite grusvägar, tillbaka via Anundshög och genom lite 30-områden i Malmaberg, ut på E18 via Norrleden och Statoil Nordanby - och tillbaka mot Vägverket vid Ängsgärdet där man fick lappen.

De tar gärna ut folk på grusväg runt Irsta tydligen, var beredd på det, och det är vänstersväng på 70-väg med halvtaskig sikt på ett par ställen där, det är en bra idé att kika på alternativa lösningar just där (det finns 2 vägar man alltid tar tydligen, båda är lite kluriga, den jag åkte hade som sagt en väg in till höger, den andra har en busshållplats straxt innan som är perfekt att tömma bakåt med och planera sin vänstersväng.

Salavägen är poppis även den, där man har en del vänstersvängar från 90-väg att tampas med, men bra sikt bakåt och bred fin vägren.

Sedan har vi en klassisk väg för att krångla till det med högerregeln (som redan nämnts att ingen kör efter - Hästhovsgatan mellan Lugna Gatan och Bangatan, det är högerregel och en del lite halvt dolda korsningar.

Vad du än gör, stanna inte och vinka fram ålbetena...det skall man inte göra, det enda man kan göra är att visa att man vet att det är högerregel, sakta in och ge dem möjlighet att åka, gör de inte det kan man inte tvinga folk.

Utöver det är det en enkel stad att köra i, cityringen runt centrum är 2-filig huvudled hela vägen, och 50 - finns bara ett par ställen runt centralstationen där ena filen bär iväg mot avfarter, eller där filer går ihop - här gäller det att visa att man har lite framförhållning (speciellt när man kommer från Länsstyrelsen ned mot stationen, skall ni rakt på cityringen, håll er i vänsterfilen.

/J

Last edited:
Jag hörde också om den turen som går mot Irsta när jag körde upp, men jag startade vid Ängsgärdet vid vägverket, E18 till vallby, småvägar till skerike, avfart mot skultuna och tillbaka till västerås och ängsgärdet via cityringen. Piece of cake!

Tack för alla fina svar.

Någon som vet om hur många olika provförättare det finns i Västerås?

Det ska vara två stycken på MC, en kör på förmiddagen, och en på eftermiddagen. Har hört att de byter lågfartsbana vid bytet av provförättare. Jag körde efter lunch och fick då hjälpa till att ändra banan till den med stopp vid varje sväng.

Hört mycket om någon Jussi som ska vara jättesnäll, det hjälper mig en hel del för då kan jag lugna ner mig iallafall även om bedömningen är lika hård :tummenupp

Jussi är helt suverän. *skratt*
Men däremot kan han helt plötsligt ändra manöverbanan från rak slalom till den med stopp mellan två elever så man kan inte lita på att man får samma bana som personen innan. :D
Därför är det ju bra att kunna båda till 100%. :)

Hade en kille med finskklingande namn som var kanon så jag kan väl misstänka att det var Jussi. Vi hade en snubbe från Sthlm som lyckades med konststycket att släpa upp hojen på släp (han körde upp på egen hoj) och ta sig till Västerås till klockan 09.00... Utan legitimation! :huvet

Han fick dock chansen att åka hem och hämta legget och dyka upp igen till klockan 13 (när jag körde upp). Enligt min körskolelärare hade ingen annan uppkörningsman låtit honom få den chansen... Så han är nog rätt reko!

Jag måste dock säga att jag körde en helt annan sträcka än de som beskrivits här. Tyvärr kan jag inte återge den eftersom jag inte har en aning om var vi var annat än att vi åkte ur stan vid Bjurhovda och kom tillbaka via Hökåsen. Dock kan jag säga att du slutar uppkörningen ca 40 meter från min arbetsstol!

Vilken körskola ska du åka med?
Vilken dag och tid ska du köra upp?

Hört mycket om någon Jussi som ska vara jättesnäll, det hjälper mig en hel del för då kan jag lugna ner mig iallafall även om bedömningen är lika hård :tummenupp

Jag hade Jussi hans första dag efter semestern 2006, skön kille, han hade dock synpunkter på att jag körde 5-10 kmh för fort överallt men det skyllde han på den gamla CB 750in från KKexpress och lappen va säkrad.

Som sagt så verkar det va standard att klämma in så många moment som möjligt, vi var 5 st som körde upp och alla 5 fick sladda grusväg.

Lycka till.

/A

Gillar att kugga privatister dock. Men det gör alla förrättare för att hålla en jämn kuggfrekvens bland privatister.

Gillar att kugga privatister dock. Men det gör alla förrättare för att hålla en jämn kuggfrekvens bland privatister.

Det där är en sak jag tycker är lite konstig. Varför ska uppkörningsförättaren ens känna till att man är privatist. Finns ju ingen anledning?

Hade en kille med finskklingande namn som var kanon så jag kan väl misstänka att det var Jussi. Vi hade en snubbe från Sthlm som lyckades med konststycket att släpa upp hojen på släp (han körde upp på egen hoj) och ta sig till Västerås till klockan 09.00... Utan legitimation! :huvet

Han fick dock chansen att åka hem och hämta legget och dyka upp igen till klockan 13 (när jag körde upp). Enligt min körskolelärare hade ingen annan uppkörningsman låtit honom få den chansen... Så han är nog rätt reko!

Vilken dag var den, för jag har för mig det var så när jag körde upp för lättmc i höstas.

Jussi är kanon, har kört upp för lättmc och mellan med han. Klarade det båda gångerna. Det är en skön gubbe som går att prata med. Om man har lätt att bli nervös kan jag lova att nervositeten försvinner direkt när man snackar med Jussi.

Hade oxå Jussi på min uppkörning,, skön kille, han fick iaf mig så avslappnad man kan bli på en uppkörning :P

en annan kille körde upp via körkortsexpressen samtidigt som mig,
när han kom dit påpekade Jussi att det var körförbud på hojjen som han lånat från körskolan :huvet så var misstänksam om det är en gammal kawa :tungan

Jag har också bara bra saker att säga om Jussi, även om han är lite väl frågvis ibland!, har någon av er varit inne på hur man byter fjädrar i gaffelbenen på en hoj under säkerhetskontroll?

Tror dock inte att han visste var jag bodde och gick i skolan, jag fick i stort sett bara åka från stan - hem - skolan - stan. Både för lätt kort och mellan :D

Snacka inte för mycket skit, håll dig lugn och fokusera så ordnar det sig!

Last edited:
Ska försöka komma ihåg att hålla ett öga öppet genom fönstret! :)

Få se nu... Körkortet är utfärdat 2007-07-04 så jag antar att det var då jag körde upp?!?

Då var det samma dag som jag var där :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...