Uppkörning i Gillinge?

Guro

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2021
Hoj
Yamaha xmax 2020
En ganska vanlig sväng för förarprovet som bajkajk visar.
Ofta vänster sväng från gamla norrtäljevägen som på kartan som bajkajk fick göra och där är det viktigt att tänka på om det är vettigt att svänga vänster på 70-väg eller fortsätta och svänga höger och vända tillbaka beroende på trafiken. Inte ovanligt att efter vänstersväng sedan får svänga in på mindre grusväg parallellt med norrtäljevägen med många skymda kurvor, höga häckar, hus, hundar, barn etc.

Men jag vet också dom som fick enkelt åka bort mot täbycentrum, tillbaka sedan ut mot åkersberga. Där är det en luring efter avfart till vänster vid Poppelvägen där i alla fall förut flera har kuggat sig för den är en gång och cykel väg där det är en tilläggsskylt som säger "gäller även transporter från Stava" som också var OK att använda som påfart vidare mot åkersberga. Många har vänt och blev kuggade för det. Vet inte hur det sser ut idag.
View attachment 449194
Menar du att man får köra på gång/cykelbanan? Ska köra upp om en vecka och håller på att förbereda.

Guro

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2021
Hoj
Yamaha xmax 2020
Tag sen jag var där, föreslår du tar en sväng och kollar hur det är skyltar nu. Kan eventuellt se det på google street view
8C49D22C-F0B3-45A9-94B4-705311C5708C.jpeg
I dag ser infarten sån ut. Ingen skylt som indikerar att den funkar som alternativ påfart till stora vägen trots att det känns säkrare än vända och köra ut i stora korsningen. Undrar varför folk kuggas på detta när det inte är skyltat som påfartsväg.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2020 & BMW R1250 GS Adventure 2020
View attachment 464049
I dag ser infarten sån ut. Ingen skylt som indikerar att den funkar som alternativ påfart till stora vägen trots att det känns säkrare än vända och köra ut i stora korsningen. Undrar varför folk kuggas på detta när det inte är skyltat som påfartsväg.
Skylten betyder gångfartsområde så du får fortsätta just i gångfart genom viadukten och påfart till 276'an mot Åkersberga. Fördelen är väl att man slipper korsa den trafikerade 276'an vid stora korsningen. Anses väl som ett säkrare alternativ att ta sig genom viadukten. Kan tänka mig att uppkörningsgubben typ säger i dina lurar, sväng höger och då stannar du när du tänker att här får jag inte köra. Och vänder.

1631809840807.png
Påfarten.
1631810253429.png

Last edited:

Guro

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2021
Hoj
Yamaha xmax 2020
Skylten betyder gångfartsområde så du får fortsätta just i gångfart genom viadukten och påfart till 276'an mot Åkersberga. Fördelen är väl att man slipper korsa den trafikerade 276'an vid stora korsningen. Anses väl som ett säkrare alternativ att ta sig genom viadukten. Kan tänka mig att uppkörningsgubben typ säger i dina lurar, sväng höger och då stannar du när du tänker att här får jag inte köra. Och vänder.

View attachment 464054
Påfarten.
View attachment 464055
Tack för bra svar, mycket tacksamt att kunna lära av andras erfarenhet.

Nyheter
Ducatis nya elektriska era

Ducati inleder sin elektris...

Nya Honda NT1100

Honda har presenterat nya N...

Projekt, cross till enduro, del 4, race-premiär!

Kolla noga, detta är sista ...

MotoGP-kalendern för 2022 – med race i Finland

Den preliminära MotoGP-kale...

I skuggan av legendarer

Acke Rising och Nisse Hedlu...

Nya gummin från Bridgestone!

Bridgestone har presenterat...

MC i bussfil eller inte?

Tidigare under månaden stäl...

ExploreBike: Uppladdning inför Gotland Grand National

Uppladdningen inför Gotland...

Ducati 2022 – del 2 – Nya Scramblers!

Land of Joy, Ducatis slogan...

KTM vinner VM i FIM Rally, för tredje gången på raken, med Matthias Walkner!

KTM:s österrikiska förare M...