Uppkörning i Gillinge?

Har läst en annan person som gjort uppkörningen.
Han skrev att han höll på att bli kuggad då han körde för fort på 70-vägen från gillingebanan.
Även om det är en 70 väg så tycker inspektörerna att 70 är för snabbt. ( anpassa hastighet efter sikt o väglag.):tummenupp
 
Hej, ny på forumet.

En tanke om Gillinge.

På trafikskolan när man övar undanmanöver kör man rakt fram i 50km/h fram till konerna, och kör sedan igenom manövern.

På Gillinge har de en liten stig man ska köra på för att få upp fart, sedan måste man göra en parering åt höger för att komma i spåret mellan konerna. Det fick mig att komma ur rytm vilket jag tror gjorde att jag hamnade i fel spår. Välte konen.

(Det var också rejält regn, då är man lite försiktigare.)

Min fråga är vad som är idealiskt spår genom konerna?

Tackar!
 
Vad fick du 9/3 ifrån? 9x3=27. Det räknesättet får man lära sig på risk1/2 både för bil och mc, och det är så man förväntas räkna på teoriprovet. Att det sedan inte är matematiskt korrekt skiter väl Transportstyrelsen i. Precis som med reaktionstiden - hur många slag/sparkar hade kunnat blockeras under tex en ufc eller thaiboxningsmatch om det stämt att vi alla har en reaktionstid på en sekund? Likförbannat så ger "en sekunds reaktionstid" rätt på teoriprovet.

3-Sekundersregeln, det är lätträknat till 3 för att kontrollera avståndet oavsett hastighet, alltså behöver det inte vara matematiskt korrekt precis som du säger.

Reaktionstiden blir ju från det ögonblick du ser faran tills dess att bromsarna börjar bromsa in fordonet, i bil: upptäcker faran flyttar foten från gaspedal till bromspedal, trycker ner bromspedalen och sen börjar bilen bromsa in när bromsbeläggen tar mot skivan. En van förare kan korta den reaktionshanteringen men inte är 1 sekund någon "större" överdrift.
 
Har uppkörning på fredag om en vecka! Vad har ni för erfarenheter från i år? Vad har jag att vänta mig? Tips och trix?
 
Tjoho, den här veckan blir det uppkörning till slut. Är det någon här som har kört upp i Gillinge på sista tiden och har någon matnyttig information att dela med sig?
 
Ganska bra om man övningskör runt gillinge innan speciellt på dom mindre vägarna runtomkring där dom gärna tar en. Mycket backkrön, skymda kurvor, hästgårdar osv.
 
Jag gjorde uppkörningen igår, men lyckades av någon anledning låsa framhjulet utan ABS på hojen. Då ansåg han att det var en säkerhetsfråga och jag fick inte fortsätta. Dom andra 2 som körde upp hade ABS och den gick in för dom båda, och båda påpeka att det var halt på banan. Är det någon annan som upplevt det så? Min gissning är att det blåser ner damm från schaktbilarna som åker till och från stenkrossen som ligger ovanför.
Men som sagt, är det någon annan som upplevt att det är halt på banan? Och har någon kört upp i uppsala och vet hur trafikkörningen ser ut där?
 
Dagen innan så gjorde jag lite bromstester, och då var det dessutom lite blött på backen. Då kunde jag dra så hårt så jag gick upp på framhjulet utan att det låste sig. Därav mina spekulationer om dammet från stenkrossen/schaktbilarna, samt att 2 andra höll med om att det var halt på bromsningen.
 
Dagen innan så gjorde jag lite bromstester, och då var det dessutom lite blött på backen. Då kunde jag dra så hårt så jag gick upp på framhjulet utan att det låste sig. Därav mina spekulationer om dammet från stenkrossen/schaktbilarna, samt att 2 andra höll med om att det var halt på bromsningen.

Hej,

Att använda frambromsen så mycket du kan utan att framdäcket låser sig låter oroväckande. Funktionen på bromsen bör vara så pass effektiv att däcket nyper.

Jag får en känsla över att du inte fått till bromskontrollen korrekt varav din uppfattning blir att du nöp allt du kunde och bromsen låste sig inte. Mitt tips här är - öva, öva öva. Testa gränserna, gärna på en hoj som har ABS för att sedan testa på din som inte har ABS.

Vad det gäller eventuellt stenkross eller damm på bromsbanan, tänk på att det finns stenkross och damm på vägen med. Och där vill du inte låsa frambromsen ;)
 
Körde upp i Gillinge idag och tog kortet äntligen :banana Har någon som snart ska köra upp frågor ang vägar eller vad som så är det bara att fråga på!
 
Hej,

Jag har uppkörning på gillinge om drygt 20 dagar, och undra vilka vägar du körde på + om du har tips gällande dem vägarna typ placering osv..

Grattis till kortet!!
 
Screenshot 2019-05-24 at 09.03.09.png

Där har du vägen jag fick köra. Min lågfart var dock lite skakig därav ville han testa mig på att vända i trafik lite extra så om din lågfart är felfri lär du inte få samma väg.

Det är en hel del lastbilar som kör runt där, vid möte med dom låg jag alltid lite extra till höger annars höll jag mig i mitten. Förutom på småvägarna där jag höll ut en del pga helt blinda kurvor. Värt att nämna är att den första småvägen in till höger är 70, jag låg dock ofta i 40-50 pga den värdelösa sikten.
 
View attachment 449193

Där har du vägen jag fick köra. Min lågfart var dock lite skakig därav ville han testa mig på att vända i trafik lite extra så om din lågfart är felfri lär du inte få samma väg.

Det är en hel del lastbilar som kör runt där, vid möte med dom låg jag alltid lite extra till höger annars höll jag mig i mitten. Förutom på småvägarna där jag höll ut en del pga helt blinda kurvor. Värt att nämna är att den första småvägen in till höger är 70, jag låg dock ofta i 40-50 pga den värdelösa sikten.

En ganska vanlig sväng för förarprovet som bajkajk visar.
Ofta vänster sväng från gamla norrtäljevägen som på kartan som bajkajk fick göra och där är det viktigt att tänka på om det är vettigt att svänga vänster på 70-väg eller fortsätta och svänga höger och vända tillbaka beroende på trafiken. Inte ovanligt att efter vänstersväng sedan får svänga in på mindre grusväg parallellt med norrtäljevägen med många skymda kurvor, höga häckar, hus, hundar, barn etc.

Men jag vet också dom som fick enkelt åka bort mot täbycentrum, tillbaka sedan ut mot åkersberga. Där är det en luring efter avfart till vänster vid Poppelvägen där i alla fall förut flera har kuggat sig för den är en gång och cykel väg där det är en tilläggsskylt som säger "gäller även transporter från Stava" som också var OK att använda som påfart vidare mot åkersberga. Många har vänt och blev kuggade för det. Vet inte hur det sser ut idag.
poppelva?gen.png
 
Grym tråd. Ska köra dit och försöka se hur vägarna ser ut, ska köra upp där. Skitnervös.
 
Kuggade idag på trafiken på följande:

- Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder

Det var e18 vid Gillinge. Där 2 filer blev 1, så brände 2 bilar förbi i hög fart och lade sig framför mig. Jag, saktade således ner för att följa tre sekunders regeln. Där tyckte han att jag ej följde trafikrytmen och borde hållt närmre och hållt 100km/h. Då hade jag däremot varit för nära enligt teorin.

Så jävla svårt, de är så olika i sina bedömningar. Ena är mer rally, andra är mer defensiv o.s.v.
Så sjukt deppigt just nu, men får väll hoppa på det igen.
 
Tråkigt men ja på´t igen bara! Du klarade ju iallafall manöverbanorna!

Var det första försöket? För mig blev det 3e gången gillt innan det gick, sjukt segt men väl värt det i slutändan.
 
Tråkigt men ja på´t igen bara! Du klarade ju iallafall manöverbanorna!

Var det första försöket? För mig blev det 3e gången gillt innan det gick, sjukt segt men väl värt det i slutändan.

Nej andra. :/
Men ska försöka boka på samma ställe och hoppas på att jag får samma kille så jag kör enligt det han tycker.
 
Kuggade när jag skulle ta bilkörkort för många år sedan - inspektören tyckte jag körde för sakta förbi ett vägarbete där det var 50-skyltat och halva vägbanan avstängd.

Ibland vill de bara göra livet surt för en.

Bättre lycka nästa gång!


Btw, är du privatist? Isf kan det vara värt att köra några lektioner och köra upp via körskolan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top