Uppkörning Göteborg - 4:e kuggningen

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Jag blev idag kuggad för FJÄRDE gången i göteborg.
Är det något fel på dom där ute ??

Han påstod att jag bromsade nån meter för tidigt i konbanan.
Försökte en gång till och då snek jag en kona som till slut välte. Annars inga konstigheter...

Min lärare funderar på att åka dit och fråga vad dom sysslar med....
Jag har kuggat 4 ggr. nu på små löjliga mesfel, trots att jag fått berömmelser av både läraren i balans/konbana/bromsningar.

Sist kuggade jag för fortkörning, det förstår jag. Men det här.... när man får beröm tidigare uppkörning för alla övriga moment!?

Nån som tycker samma och rekommenderar något annat ställe än nazi-göteborg ???

mr_ping skrev:
...

Å faen? Alltid tråkigt med bokstavstrogna... men de (liksom de flesta andra människor) bedömer ju trots objektivitetskrav lite subjektivt.

Tog annars kortet i Kungsbacka för en trevlig inspektör (som förresten godkände mig på första försöket :)). Kan vara ett tips, om det nu fortfarande görs uppkörningar där?
/F.

Har du inte läraren med dig på uppklörningen?
Kanske blir du för nervös vid just uppkörningen och klantar dig?

När jag körde upp -02 så berättade en kille som var med och utbildade sig till Trafikskolelärare att Inspektörerna har sin statestik att tänka på...
Kuggar de för många får de en kontrolant som kollar dom och vise värsa..
Låter helt sjuk. Nu vet jag inte om det är så, men kan tänka mig det..

Och givetvis kuggar de oftas dom som är privatister då..
Vem skulle tro en privatist som gör en "anmälan"?

Måste kännas rätt hopplöst.
Testa att köra upp på nåt annat ställe.

EDIT: Eller så är du helt enkelt kass å ska inte ha körkort ;)

Aldrig någon som tänkt på att grabben kanske kör så dåligt, jag tro inte det någon som satt i system att jävlas med honom..
Lär er köra hoj så får ni erat körkort..
I all välmening...

kuggar man 4ggr så tror jag att i 95% av fallen är det man själv som inte riktigt klarar av hojen eller är ganska ointresserad av alltihop.

Chansen att nån skulle inrikta sig på att kugga en hur mycket man än körde käns rätt liten, om nu inte det är samma uppkörningskontrollant varje gång och han verkligen hatar dig.

Lite tipz!

Här kommer lite tips från en som kuggat 3ggr och klarade det på 4:de
var 22år vid detta tillfälle och kört mycket bil sedan 18år ålder.

1: gången: Klarar hinderbanan kommer ut i trafiken. När vi återvänder till storaholm så tänker jag, detta gick ju ganska bra borde få det nu. Men så fel jag hade.. Jag hade inte haft bromsberedskap då jag körde i 30 område samt hade paserat mig lite fel i korsningar, samt gasat lite mellan nerväxlingarna. =(

2: gången: Okej tänkte jag finns nog inga fler tider i år det är kört. Men hade sådan tur att den person blev sjuk och jag fick i slutet av sommaren en sista chans. Nu var det en ny uppkörnings lärare och jag var väl förberädd. Dock hade det regnat hela morgonen så banan var våt. Sedan moppe tiden har jag alltid varit lite rädd för vått underlag. Detta ledde till att jag inte klarade så bra tid på konbanan samt att han tyckte att jag bromsade lite för dåligt på bromsteste. Avslag på att komma ut i trafiken. Trotts att jag hävdade att jag klarat banan förra gången jag körde upp och då det var tort underlag.

3: gågen: Nu har det gått 9månader sedan jag körde upp sist och jag har fått ta massa nya lektioner för att komma in i det igen.
Denna gång på storaholm får jag samma uppkörningslärare som jag haft gång 1.
Känner mig nu inte speciellt nervös utan tänker att nu måste han ju godkänna mig för inte fan kuggar han mig 2 ggr =) Klarar banan kommer ut i trafiken (näst sist av alla väntat 1h på att få kör i trafiken). Vad händer nu då, jo jag kör i ca 1 minut. Sedan kommer det en liten nerförsbacke och en 90 väg. Eftersom det är fint väder och bra sikt, inga bilar så svänger jag försiktigt ut
och axar iväg.
Då hör jag:
-Aj då i mitt öra. (Jag har gjort en klassiker som många med mig har gjort).

Börjar fundera och kommer fram till att jag visst såg en tjock linje vid korsningen dvs. Det var stopp plikt. Jag börjar känna paniken och stannar vid lämligt ställe. Jag frågar så här: Om jag kör mitt bästa och inte gör något minsta fel kan jag då bli godkänd? SVAR: NEJ det är tyvärr emot reglerna, men du bör nog ändå fortsätta. Eftersom jag tagit tillfälligt ledigt från mitt jobb så skäller jag ut han lite och sedan ber jag om att få köra tillbaka till storaholm. Nu är jag nästan gråtfärdig och mycket fattig. Har nästan gett upp men......

4: gången. Testar nu en helt ny sak som jag fått ett lite tips av från en kompis. Jag spelar data till klockan 04:00 på natten och sover sedan till 07:00 för att sedan åka och köra upp på morgonen. Tar en redbull och känner mig inte så himla trött utan mest avslappnad och lite matt. Jag får nu samma uppkörningslärare som jag fått gång 1 och 3. Börjar med att be lite om ursäkt för att jag skällt uthonom sist, känns rätt pinsamt. Klarar hinderbanan, men han säger att det var exakt och att vi får se hur det går i trafiken. Klarar av trafiken perfekt och får sedan kortet.

Kan verkligen hålla med om att de är stenhårda från VV.

Säger bara detta: Det är tur man inte har prövotid för det blev ett mycket dyrt MC-kort =), men nu har jag det roligt!

Eller så gör man helt rätt från början utan misstag. Funkar lika bra.

klarade bil, lastbil och mc på första försöket utan problem, det gäller att ha det glödande intresset för det man håller på med, då är det inga problem.

har man inte riktigt det intresset så blir det krångligare..

Men ta med körskoleläraren nästa gång. Det skadar ju inte.

//JaG

silverpilen740 skrev:
var 22år vid detta tillfälle och kört mycket bil sedan 18år ålder.

1: gången: Klarar hinderbanan kommer ut i trafiken. När vi återvänder till storaholm så tänker jag, detta gick ju ganska bra borde få det nu. Men så fel jag hade.. Jag hade inte haft bromsberedskap då jag körde i 30 område samt hade paserat mig lite fel i korsningar, samt gasat lite mellan nerväxlingarna. =(

2: gången: Okej tänkte jag finns nog inga fler tider i år det är kört. Men hade sådan tur att den person blev sjuk och jag fick i slutet av sommaren en sista chans. Nu var det en ny uppkörnings lärare och jag var väl förberädd. Dock hade det regnat hela morgonen så banan var våt. Sedan moppe tiden har jag alltid varit lite rädd för vått underlag. Detta ledde till att jag inte klarade så bra tid på konbanan samt att han tyckte att jag bromsade lite för dåligt på bromsteste. Avslag på att komma ut i trafiken. Trotts att jag hävdade att jag klarat banan förra gången jag körde upp och då det var tort underlag.

3: gågen: Nu har det gått 9månader sedan jag körde upp sist och jag har fått ta massa nya lektioner för att komma in i det igen.
Denna gång på storaholm får jag samma uppkörningslärare som jag haft gång 1.
Känner mig nu inte speciellt nervös utan tänker att nu måste han ju godkänna mig för inte fan kuggar han mig 2 ggr =) Klarar banan kommer ut i trafiken (näst sist av alla väntat 1h på att få kör i trafiken). Vad händer nu då, jo jag kör i ca 1 minut. Sedan kommer det en liten nerförsbacke och en 90 väg. Eftersom det är fint väder och bra sikt, inga bilar så svänger jag försiktigt ut
och axar iväg.
Då hör jag:
-Aj då i mitt öra. (Jag har gjort en klassiker som många med mig har gjort).

Börjar fundera och kommer fram till att jag visst såg en tjock linje vid korsningen dvs. Det var stopp plikt. Jag börjar känna paniken och stannar vid lämligt ställe. Jag frågar så här: Om jag kör mitt bästa och inte gör något minsta fel kan jag då bli godkänd? SVAR: NEJ det är tyvärr emot reglerna, men du bör nog ändå fortsätta. Eftersom jag tagit tillfälligt ledigt från mitt jobb så skäller jag ut han lite och sedan ber jag om att få köra tillbaka till storaholm. Nu är jag nästan gråtfärdig och mycket fattig. Har nästan gett upp men......

4: gången. Testar nu en helt ny sak som jag fått ett lite tips av från en kompis. Jag spelar data till klockan 04:00 på natten och sover sedan till 07:00 för att sedan åka och köra upp på morgonen. Tar en redbull och känner mig inte så himla trött utan mest avslappnad och lite matt. Jag får nu samma uppkörningslärare som jag fått gång 1 och 3. Börjar med att be lite om ursäkt för att jag skällt uthonom sist, känns rätt pinsamt. Klarar hinderbanan, men han säger att det var exakt och att vi får se hur det går i trafiken. Klarar av trafiken perfekt och får sedan kortet.

Kan verkligen hålla med om att de är stenhårda från VV.

Säger bara detta: Det är tur man inte har prövotid för det blev ett mycket dyrt MC-kort =), men nu har jag det roligt!

Läraren var med.......han blev svinförbannad och funderar på att åka och skälla ut dom på vägverket!

Om 2 lärare jag haft säger samma sak OCH den förre uppkörningsgubben jag hade när jag torska för att jag körde för fort...

HUR i he*vete kan man bli kuggad för att ha bromsat 5 meter innan ?
Det innebär jag jag började bromsa 0.3 sekunder för tidigt!!!

Åt he*vete med göteborg och vägverket, det är omöjligt för mig att klara det där!

silverpilen740 skrev:

Ledsen och beklagar, men jag tycker att alla kuggningarna var rättfärdigade.
Själv klarade jag det andra gången. :tungan

Är man bara motiverad och har ett klart mål i sikte så ska man väl klara det på första! (I did)

mr_ping skrev:

Han påstod att jag bromsade nån meter för tidigt i konbanan.
Försökte en gång till och då snek jag en kona som till slut välte. Annars inga konstigheter...

Min lärare funderar på att åka dit och fråga vad dom sysslar med....
Jag har kuggat 4 ggr. nu på små löjliga mesfel, trots att jag fått berömmelser av både läraren i balans/konbana/bromsningar.

Sist kuggade jag för fortkörning, det förstår jag. Men det här.... när man får beröm tidigare uppkörning för alla övriga moment!?

Ont om goa gôbbar i Göteborg.
Själv behövde jag tre uppkörningar innan det satt även om den första inte var så mycket att snacka om.

Lillbrorsan råkade ut för samma gôbbar när han körde upp andra gången i Falkenberg förra året. Hade regnat och de kör ju manövergården på motorbanan. Det var så halt så när han satte ner foten i asfalten så gled den iväg och han la hojen. Uppkörningarna skulle dock genomföras och vid bromsprovet låste sig framhjulet direkt och kuggningen var ett faktum.

Tror det är Skene/Kinna som har rykte om sig att vara väldigt snälla mot privatister, men det kan ju vara humbug.

Inte så illa e dom väll`!?

Körde upp för a1 utan problem samma med mitt A korde upp här i gbg. alla tycker dom e rätt slappa :D åkte i 10 min sen sa han "ehh kör till vägverket du har ditt kort " :tummenupp

Hur lång bromssträcka har man på sig att bromsa på varje hastighet?

Jag hade A1 och B när jag körde upp för A. Ändå var han stenhård och körde verkligen ÖVERALLT för att testa ALLT. Det gick bra men det va fan jobbigt när man kört med A1 å slappat till sig lite :hoppa

Lotta skrev:
Hur lång bromssträcka har man på sig att bromsa på varje hastighet?

7 (50), 17 (70) & 25 (90) meter har jag för mig.
Utförandet är dock viktigare än längden.

EDIT: En torr, solig dag så är ovan nämda längder riktmärken.

Mang0 skrev:
7 (50), 17 (70) & 25 (90) meter har jag för mig.
Utförandet är dock viktigare än längden.

EDIT: En torr, solig dag så är ovan nämda längder riktmärken.

Ok och tack! :)

Kan vara bra att veta.

Nån som har nå bra tips på hur man kan lugna ner sig, inför uppkörningen???
Har exakt en vecka kvar och redan nu har nerverna börjat knyta sig...
Kör bil i jobbet varje dag, men nu de sista dagarna så har jag nog fan varit på väg att smälla minst en gång om dagen... Sista var för en timme sen, med en älg...

Så J***A NERVÖS... :gnissla

Jag tycker det är bra att VV är petiga, räddar säkert många liv. Dock tyckte jag inte det när jag själv tog MC-kort, men jag fixade det på första försöket ändå både för A1 och A. Jag har själv aldrig stött på någon orättvis VV-inspektör, och alla kuggningar jag läst om (de flesta iaf) har varit berättigade.

Saken är den att man ska vara så säker att man inte gör ett endaste slarvfel ens, sen när man får kortet slappnar alla av lite, men då har man fått fin träning på att alltid vara redo med beredskap på farliga ställen.

Kämpa på! Du fixar det!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...