Här kommer lite tips från en som kuggat 3ggr och klarade det på 4:de
var 22år vid detta tillfälle och kört mycket bil sedan 18år ålder.
1: gången: Klarar hinderbanan kommer ut i trafiken. När vi återvänder till storaholm så tänker jag, detta gick ju ganska bra borde få det nu. Men så fel jag hade.. Jag hade inte haft bromsberedskap då jag körde i 30 område samt hade paserat mig lite fel i korsningar, samt gasat lite mellan nerväxlingarna. =(
2: gången: Okej tänkte jag finns nog inga fler tider i år det är kört. Men hade sådan tur att den person blev sjuk och jag fick i slutet av sommaren en sista chans. Nu var det en ny uppkörnings lärare och jag var väl förberädd. Dock hade det regnat hela morgonen så banan var våt. Sedan moppe tiden har jag alltid varit lite rädd för vått underlag. Detta ledde till att jag inte klarade så bra tid på konbanan samt att han tyckte att jag bromsade lite för dåligt på bromsteste. Avslag på att komma ut i trafiken. Trotts att jag hävdade att jag klarat banan förra gången jag körde upp och då det var tort underlag.
3: gågen: Nu har det gått 9månader sedan jag körde upp sist och jag har fått ta massa nya lektioner för att komma in i det igen.
Denna gång på storaholm får jag samma uppkörningslärare som jag haft gång 1.
Känner mig nu inte speciellt nervös utan tänker att nu måste han ju godkänna mig för inte fan kuggar han mig 2 ggr =) Klarar banan kommer ut i trafiken (näst sist av alla väntat 1h på att få kör i trafiken). Vad händer nu då, jo jag kör i ca 1 minut. Sedan kommer det en liten nerförsbacke och en 90 väg. Eftersom det är fint väder och bra sikt, inga bilar så svänger jag försiktigt ut
och axar iväg.
Då hör jag:
-Aj då i mitt öra. (Jag har gjort en klassiker som många med mig har gjort).
Börjar fundera och kommer fram till att jag visst såg en tjock linje vid korsningen dvs. Det var stopp plikt. Jag börjar känna paniken och stannar vid lämligt ställe. Jag frågar så här: Om jag kör mitt bästa och inte gör något minsta fel kan jag då bli godkänd? SVAR: NEJ det är tyvärr emot reglerna, men du bör nog ändå fortsätta. Eftersom jag tagit tillfälligt ledigt från mitt jobb så skäller jag ut han lite och sedan ber jag om att få köra tillbaka till storaholm. Nu är jag nästan gråtfärdig och mycket fattig. Har nästan gett upp men......
4: gången. Testar nu en helt ny sak som jag fått ett lite tips av från en kompis. Jag spelar data till klockan 04:00 på natten och sover sedan till 07:00 för att sedan åka och köra upp på morgonen. Tar en redbull och känner mig inte så himla trött utan mest avslappnad och lite matt. Jag får nu samma uppkörningslärare som jag fått gång 1 och 3. Börjar med att be lite om ursäkt för att jag skällt uthonom sist, känns rätt pinsamt. Klarar hinderbanan, men han säger att det var exakt och att vi får se hur det går i trafiken. Klarar av trafiken perfekt och får sedan kortet.
Kan verkligen hålla med om att de är stenhårda från VV.
Säger bara detta: Det är tur man inte har prövotid för det blev ett mycket dyrt MC-kort =), men nu har jag det roligt!