Uppkörning frågor

Haha, helt sant. :) Jag har inte alls så tråkig attityd som det ibland låter, men har en svaghet att ibland ha svårt att strunta i dumheter. Tack för påminnelsen. Skall försöka bättra mig.

Oj fan, det var ju lillencb1 jag skulle citera, inte dig haha... :huvet:huvet
 
Det jag skulle rekommendera är att köra upp med en hoj som har ABS. Det är väldigt lätt att råka låsa antingen fram eller bakhjulet en aning om det är kallt eller blött och då blir man direkt kuggade. (vet av egen erfarenhet)
 
Tror inte inspektören bryr sig om du kommer som privatist eller via trafikskola. Det brydde de sig inte om när ja körde upp. Bokar du via trafikskolan så kan du möjligtvis få tid snabbare eftersom de går in och kollar när det finns lediga tider. Du ska ha hel utrustning när du kör upp, skyddskläder, handskar, stövlar hjälm och ryggskydd. Där jag körde upp utgick manöverbanan och trafikkörningen inte på samma ställe, så jag fick lasta cykeln på släpet och dra den in till stan. Ta det lugnt och försök inte att stila, allt handlar om att de ska tycka att du är en säker förare. Lyssna på allt de säger och överdriv när du tittar i backspeglar, över axeln mm.
Man är jävligt nervös, men ta det bara lugnt så går det bra. Gör du fel så får du 1 nytt försök. Skulle satsat på en cykel med ABS för då blir inbromsningarna inga problem.
Lycka till!
 
Klart du kan köra upp privat...gjorde jag...samt att det är mck billigare
 
Det jag skulle rekommendera är att köra upp med en hoj som har ABS. Det är väldigt lätt att råka låsa antingen fram eller bakhjulet en aning om det är kallt eller blött och då blir man direkt kuggade. (vet av egen erfarenhet)

Om ABS:en går in blir du också kuggad men du slipper iallafall, förhoppningsvis, krascha...:tummenupp:)
 
Inte nödvändigtvis. Det verkar bero på provförättaren lite grand.

Det kan ju vara så att eleven kör fantastiskt bra i övrigt och att förrättaren ger eleven en chans till. Om ABS:en går in en andra gång så kan ju vederbörande inte bromsa och skall således underkännas.

Sen är det ju så att i verkliga världen så är det påfallande många, åtminstone på våra kurser som aldrig ens testat hur det känns med ABS på sina hojar, vilket är riktigt dåligt.
När paniken sätter in och man nitar så är det många av de som aldrig testat som blir rädda av pulsandet/klickandet i bromsreglagen som då släpper bromsen och slutar bromsa.

Det är oerhört viktigt att man lär känna sin hoj!!!!!:tummenupp:)
 
Ja går ABS:en in så borde man iaf bli kuggad.

Och när jag tog kortet så fick vi testa att bromsa så den gick in när vi gjorde risktvåan. Fick prova att bromsa hårt med frambromsen på grus. Vill jag prova ABS nu får jag låna tjejens BMW men än har jag aldrig lyckats kana med min egen hoj som saknar ABS.
 
När jag gick risk2:an var den en kille som höll på att slå runt eftersom han trodde att ABS förhindrade stoppies...

/Freddo
 
Nänä. Dom håller hårdare ögon på privatister pga att dom inte vet vad dom övat på.
Har du genom en seriös körskola fått uppkörningstid så anser läraren att du e redo. O det förstår uppkörningsläraren så klart. Det är bara logiskt. Fast lite orättvist kanske.

När jag körde upp satt kontrollanten mer o surfade med sin Ipad än o titta på oss. Han letade ny bil. Inga kuggar den dan. Med all rätt för alla va duktiga.
 
Jag blev inte det när ABS:en hoppade in under mitt bromsprov!

Jag klarade det så bra själv i trafiken istället :glömdet

Sammanvägning kanske. På båda mina uppkörningar var det folk som kugga på det och aldrig ens kom till att köra i trafiken.
 
Sammanvägning kanske. På båda mina uppkörningar var det folk som kugga på det och aldrig ens kom till att köra i trafiken.
Jag har frågat om det nån gång, och fick svaret att det hänger mer på hur stabil inbromsningen ser ut än om ABSen går in. Ser det vanskligt och okontrollerat ut så blir man kuggad, och det tenderar att vara vanligare när folk nitar så ABSen går in.
 
En kille som körde upp samtidigt som mig fick göra om bromsningen i 90km/h för han fick för lång bromssträcka. Fick en ny chans, nöp så ABSen gick in, blev godkänd:).
 
Skönt att det är lika bedömning :va Hos oss sa de att ifall ABS:en gick in var det att likställa med att låsa ett hjul och därmed en säkerhetsrisk. Så jag gjorde teaterbromsningar på bakhjulet.
 
Skönt att det är lika bedömning :va Hos oss sa de att ifall ABS:en gick in var det att likställa med att låsa ett hjul och därmed en säkerhetsrisk. Så jag gjorde teaterbromsningar på bakhjulet.

Det är vad min körskolelärare lärde mig också, låta ABS gå in var fel.

Jag hörde av en bekant som gjorde uppkörning och han hade fått baken att lyfta en aning bara, så hjulet precis lättade. Det trodde han var dåligt men enligt kontrollanten tydde det på att man hade bra kontroll på hojen.

En kompis var även fundersam på hur de gjorde bedömningen med ifall man började bromsa med bakre först och sen la till frambroms. Det hade transportstyrelsen inget bra svar på hur man egentligen ska göra. Men det kanske bara var någon person i en växel.
 
polaren körde upp privat och han klarade kortet trots att han körde för fort 2 gånger. va nära att han kuggades men eftersom att han körde bra i övrigt så fick han kortet.

det var även en annan som körde upp privat men han hade med sig en cykel som han inte behärskade i manöverbanan så han fick inte köra vidare. skulle tro att de är en av anledningarna till att privata kanske kuggar mer än körskolans elever, dom har asså inte tränat och är medvetna om vad som väntar på uppkörningen.

ta din duke om den är godkänd vid uppkörningen vilket ja tror att den är.
 
Nej det är den inte enligt de specar jag hittat på nätet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top