Upphittad ram

Är det inte så att det finns någon syra som polisen kan pensla på för o få fram ramnumret även efter det är bortslipat?

Ähh klart skurken mycket väl kan ta bort ramnumret.

/Fredde

Är det inte så att det finns någon syra som polisen kan pensla på för o få fram ramnumret även efter det är bortslipat?

He he det får nog vara en jävla bra syra det :)

/Fredde

Last edited:

Typ, man kan rönkta fram det inslagna nummert man kan ine slipa bort "komprimeringen av materialet"

Vet inte vem som gör det, men det skall gå !

Om ramnumret är stansat, så kan det finnas struktur kvar trots att man slipar (beror på djupet av slipning, och hur hård stansningen är).
Och en liknande vätska som används vid sprickindikering penslas på, torkas bort å kollas i UV-ljus. Det finns ett antal olika varianter.
Om ramnumret bara är etsat, så är de inget att identifiera efter kapen vart framme.
Om nu inte tillverkaren kan ha något ställe i nån hålighet där han droppat nån typ av ID, fast tror inte de.

Inget att göra åt skiten då förmodar jag... Ram utan nummer eller nått är väl inte av intresse för polis eller försäkringsbolag.
Jätteintressant snarare.
Dessutom, om plockar den och lämnar in och ingen kan kopplas
till den blir den din. Är ju värd en del även utan ramnummer.
Bygg en banhoj. Mycket väl passande delar finns på blocket. :rolleyes:

sant. en tjuv hade skitit i ramnummret.
Om du hade varit tjuv hade du kanske skitit i det.
Men det finns olika stöpta tjyvar. 'Mina' tjyvar
tyckte att det var högst nödvändigt att slipa.

/e

Jätteintressant snarare.
Dessutom, om plockar den och lämnar in och ingen kan kopplas
till den blir den din. Är ju värd en del även utan ramnummer.
Bygg en banhoj. Mycket väl passande delar finns på blocket. :rolleyes:

/e

Lägger genast ut en annons: Sökes Gixxer 07-08 komplett helst utan ram. :tummenupp

Ringer bängen och kollar med dem, eventuellt nått f.bolag som kan ha nån idé sen får det vara nog.

Om man inte vill att ramen ska hittas så dumpar man den väl i ett vattendrag istället för intill vägen?

Tjuven/bedragaren har väl betalt någon fjortis med en platta öl att göra sig av med den, och fjortisen går några hundra meter och dumpar den = problem löst, vem går i skogen :tungan

En hojtjyv (vars namn jag inte får nämna) berättade för mig hur det går till. De letar upp en ram till salu i Europa någonstans. Köper den med papper. Snor en svensk hoj och plockar allt utom ramen. Sätter ihop delarna i den utländska ramen och reg.besiktigar den. Vips så e hojen "laglig".
Det borde fan sitta id på motorblocket oxå. Det e ju löjligt jävla enkelt att fixa.

Lämna in ramen till polisen, så blir den din efter 3 månader om ingen saknar den.
Finns säkert någon rr åkare som kan ha nytta av den och du tjänar en slant.

Det borde fan sitta id på motorblocket oxå. Det e ju löjligt jävla enkelt att fixa.

Jag tror att det redan finns. :rolleyes:
I alla fall på alla mina från 1962-1998.
(Förutom den slipade då.:mad:)

Vad som behövs är en GSM/GPS i oljesumpen.
Med 100gram sprängdeg kopplad till ringsignalen.
Gäller bara att ställa in telefonen rätt. :gnissla

Men vågar folk köra runt med 9 st airbagbomber i V70'n så skall
väl detta inte vara något att oroa sig över för en tuff mc-pilot?

Räcker det med 100 gram förresten? :va

/e

Edit=>Jag förstår att du menar att även motornumret skall stå med i regbeviset.
Eller gör det inte redan det på nyhojjar? :va
På mina gammhojjar står det ju fan noll och intet.
Reg och ramnummer samt tillverkningsår.
Resten fritt! :rolleyes:

Last edited:
En hojtjyv (vars namn jag inte får nämna) berättade för mig hur det går till. De letar upp en ram till salu i Europa någonstans. Köper den med papper. Snor en svensk hoj och plockar allt utom ramen. Sätter ihop delarna i den utländska ramen och reg.besiktigar den. Vips så e hojen "laglig".

Helt osökt så kommer jag att tänka på DEN HÄR tråden...

Rent juridiskt är denna ram en motorcykel och inget annat. (Såvida den inte avregistrerades innan nån filade bort ramnumret.... ) Att det saknas några delar för att den ska vara komplett är irrelevant. Så ramen bör betraktas precis som vilken återfunnen stulen hoj som helst. Den ska med andra ord omeddelbart rapporteras till polisen. Det är faktiskt brottsligt att inte göra det och bara behålla den. Att sälja den skulle i dagsläget sannolikt kunna klassas som häleri. Ifall dess identitet någonsin blir fastställd så kan ägaren alltid få tillbaka den då s.k. god tro-köp är omöjligt numera. Ett snarlikt exempel på detta faktum hittar ni i tråden: Polisseeeeeen :(((((

Min egen teori om den motorcykels öde är dock att det är en kraschad hoj med halvförsäkring som helt plötsligt blev stulen...

bara behålla den. Att sälja den skulle i dagsläget sannolikt kunna klassas som häleri.

Fast det är det ju ingen som sagt.
Bara att han skall lämna in den och låta systemet ha sin gång.
(Vilket i förlängningen innebär att upphittaren får behålla den
om fordonsidentiteten inte kan bestämmas.)

Och Snuteeeenrtåden kan inte ses som normalscenariot för
hur sånt går till. Mer om hur det går till när inkompetent snut
möte hojjköpare utan skinn på näsan. (Eller polis möter troll? :va)

/e

Jag tror ramen tillhör trådstartaren och att han bara vill vilseleda oss godtrogna hojfantaster.

Bränn hädaren! :mad::mad::mad:

Fast det är det ju ingen som sagt.
Bara att han skall lämna in den och låta systemet ha sin gång.
(Vilket i förlängningen innebär att upphittaren får behålla den
om fordonsidentiteten inte kan bestämmas.)

Och Snuteeeenrtåden kan inte ses som normalscenariot för
hur sånt går till. Mer om hur det går till när inkompetent snut
möte hojjköpare utan skinn på näsan. (Eller polis möter troll? :va)

/e

Den där snuuuutentråden är nog tyvärr sann och korrekt på alla möjiga olika sätt. Jag tror inte att det finns något juridiskt utrymme för någon annan möjlighet än att ägaren alltid kan få tillbaka sin stulna hoj ifall ägaren så vill.

Detta kan ju bevisligen få helt absurda konsekvenser för den stackars sate som köpt upphittat stöldgods från polisen. Med tanke på att det alltid föreliggger en risk för att den rättmätiga ägaren alltid kan dyka upp i efterhand så förstår jag ärligt talat inte hur polisen överhuvudtaget kan få hålla på och sälja lös egendom på det sätt som görs idag?

Eller så finns ju alltid möjligheten att det blir som i "Vassego"-tråden där Folksam allierar sig med det kriminella slöddret och räcker långfinger åt sina egna kunder.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back