1) Att hojen inte startar har normalt ingenting med generatorn och spänningsregulatorn att göra. När jag höll på och felsökte min Sukka kopplade jag bort generatorn från spänningsregulatorn. Och startade motorn utan problem. Ja jag hade laddat batteriet med batteriladdare. Och ca 13,2V från batteriet, ja mitt Biltema kan vara så slut med 12,9V att den inte startar. Startmotorn går runt men motorn startar inte.
Batteriladdare, denna laddar MC-batteri med mer än vanlig energi för laddströmmen minskar till ca 0,3A när den är upp vid 14,4V, den vanliga spänning att sluta ladda. Men det kan ju ta en natt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriladdare-612-V/
snabbare laddning
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...hor/Smartladdare-for-bly--och-GEL-batterier1/
Startar inte Sukkan: Choken för fullt med kall motor, Växeln i nollan, kopplingen indragen, röda stoppknappen i TILL, tändningsnyckeln i TILL normalt tänds gröna nollan lampan och för mig på Suckan också gula ingen bensin (test att bensinlampan funkar) .
När jag trycker på startknappen snurrar startmotorn. Och är det drag i batteriet startar Sukkan.
2) Den "vanliga?" hojgeneratorn" är en permanentmagnetrotor på vevaxeln och en ring med spolar runt rotorn. De 3 sladdarna från generatorn tex gula kopplas till 3 sladdar/kontakter på regulatorn.
Regulatorn består av en 3-faslikriktare där utgående röd ska gå till +plus på batteriet, svart till - minus på batteriet. I regulatorn finns dessutom en "elektronikenhet" som känner batterispänningen och när batterispänningen är tillräckligt hög "kortsluter" den generatortrådarna med tre triacar. Så det inte kommer nån ström genom likriktaren till batteriet för de kortslutna generatortrådarna ger inte tillräcklig spänning för ström ska gå genom likriktaren till batteriet. En primitiv lösning som "eldar" upp generatoreffekten
till värme.
Vilket
A) innebär att regulatorn blir varm och kan gå sönder, speciellt om man inte har ljuset tänt på hojen för då blir det ännu mer som ska kortslutas bort.
B) generatorlindningarna kan bli så varma att isoleringen smälter och så måste generatorn bytas
C) ca 1hk från motorn blir värme istället för effekt till bakhjulet (lite trist för effektjägare)
3) Den andra typen av generator som här, har en rotor med lindning som magnetiseras med magnetiseringsström. Ström som matas in med kolelektroder mot strömbleck på rotoraxeln (Det blågråa i centrum på generatorn.) och vidare till magnetiseringslindningen.
En smart regulator (gissar jag) minskar magnetiseringsströmmen när batterispänningen är tillräckligt hög.
Dvs en helt annan typ av regulator än den "vanliga" regulatorn för generator med permanentmagnetrotor. Tyvärr.
HMM ÄR inte den vanliga orsaken till att en sån här generator upphör att fungera att kolen till magnetiseringsströmmen är utslitna????