Uppgradera till R1 spänningsregulator.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har en YZF 750 med kass spänningsregulator. En ny kostar 1100 men jag fick tips om att nyare regulatorer från R1 m.fl funkar bättre, är billigare och går att montera. Tyvärr glömde de säga hur.
Jag har köpt en ny från Ebay och kollat på den som sitter på hojen. på R1:ans sitter det fem kablar, en plus, en minus och tre likadana gula.
På YZF750 sitter det en plus, en minus samt tre ofägade ditlödda kablar.

Hur ska de gula kopplas? Jag har kollat på elchemat på både R1 och YZF men de är inte ens med?

Tacksam om nån som gjort detta kan ge några tips.

dom tre olikfärgade som kommer från generatorn kan du koppla in hur som helst till dom tre gula, sen bara plus till plus o minus till minus.

Dom gula kopplar du hur du vill, bara dom går till nån av dom tre kablarna från generatorlindningen. Röd och svart är +12V respektive jord.

Jaså det var så enkelt? Vad bra. Tack för hjälpen.

Antingen var det inte så enkelt eller har jag gjort nåt fel. Jag har kopplat de tre kablarna i generatorn till de gula på spänningsregulatorn och röd till ström och brun till jord. När jag slår på tändningen händer ingenting. inget lyser, inget svarar. Batteriet har spänninng och inga säkringar verkar ha gått.
Jag postar en bild nedan så kanske nån kan se vad jag har missat. De blåa kablarna går till de gula på regulatorn, svart till jord, röd till röd på regulatorn.

kje2_0ce_u9lbi.jpg

1) Att hojen inte startar har normalt ingenting med generatorn och spänningsregulatorn att göra. När jag höll på och felsökte min Sukka kopplade jag bort generatorn från spänningsregulatorn. Och startade motorn utan problem. Ja jag hade laddat batteriet med batteriladdare. Och ca 13,2V från batteriet, ja mitt Biltema kan vara så slut med 12,9V att den inte startar. Startmotorn går runt men motorn startar inte.
Batteriladdare, denna laddar MC-batteri med mer än vanlig energi för laddströmmen minskar till ca 0,3A när den är upp vid 14,4V, den vanliga spänning att sluta ladda. Men det kan ju ta en natt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriladdare-612-V/
snabbare laddning http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...hor/Smartladdare-for-bly--och-GEL-batterier1/
Startar inte Sukkan: Choken för fullt med kall motor, Växeln i nollan, kopplingen indragen, röda stoppknappen i TILL, tändningsnyckeln i TILL normalt tänds gröna nollan lampan och för mig på Suckan också gula ingen bensin (test att bensinlampan funkar) .
När jag trycker på startknappen snurrar startmotorn. Och är det drag i batteriet startar Sukkan.

2) Den "vanliga?" hojgeneratorn" är en permanentmagnetrotor på vevaxeln och en ring med spolar runt rotorn. De 3 sladdarna från generatorn tex gula kopplas till 3 sladdar/kontakter på regulatorn.
Regulatorn består av en 3-faslikriktare där utgående röd ska gå till +plus på batteriet, svart till - minus på batteriet. I regulatorn finns dessutom en "elektronikenhet" som känner batterispänningen och när batterispänningen är tillräckligt hög "kortsluter" den generatortrådarna med tre triacar. Så det inte kommer nån ström genom likriktaren till batteriet för de kortslutna generatortrådarna ger inte tillräcklig spänning för ström ska gå genom likriktaren till batteriet. En primitiv lösning som "eldar" upp generatoreffekten
till värme.
Vilket
A) innebär att regulatorn blir varm och kan gå sönder, speciellt om man inte har ljuset tänt på hojen för då blir det ännu mer som ska kortslutas bort.
B) generatorlindningarna kan bli så varma att isoleringen smälter och så måste generatorn bytas
C) ca 1hk från motorn blir värme istället för effekt till bakhjulet (lite trist för effektjägare)

3) Den andra typen av generator som här, har en rotor med lindning som magnetiseras med magnetiseringsström. Ström som matas in med kolelektroder mot strömbleck på rotoraxeln (Det blågråa i centrum på generatorn.) och vidare till magnetiseringslindningen.
En smart regulator (gissar jag) minskar magnetiseringsströmmen när batterispänningen är tillräckligt hög.
Dvs en helt annan typ av regulator än den "vanliga" regulatorn för generator med permanentmagnetrotor. Tyvärr. :huvet

HMM ÄR inte den vanliga orsaken till att en sån här generator upphör att fungera att kolen till magnetiseringsströmmen är utslitna????

Last edited:
Jag hade också en tanke på att generatorn inte borde påverka huvudströmmen och din post fick mig att gå ner nu och riva lite och då hittade jag anledningen till att jag inte hade ström. Huvudsäkringen hade gått. Jag hade missat den då den inte satt med de andra.
Den är av nån lite annorlunda typ med en stor plaskloss man trycker i en sockel. Hoppas jag kan hitta en idag annar sfår jag väl modda dit en bilstereosäkring så länge.

Tack för visa ord.

Hojen går men lika illa som innan och nu laddar inte generatorn längre. Så tröttsamt. Mer fucking jävla mek.

Den startar. Bra jobbat ! :tummenupp
Varför laddar den inte?
Den vanliga felsökningen är att med bortkopplad laddningsregulator kolla
motståndet i generatorlindningarna.
1) Dvs jag gissar de tre blå trådarna upp till vänster. Var du nu lättast kommer åt dem. Tre mätningar och du ska mäta mindre än 1 OHM i alla tre för det ska vara OK.

2)Nästa är att kolla att lindningarna inte är brända.
Du mäter mellan var och en av de blå och nån av de tre insexskruvarna jag tycker mig se på generatorn. Och det ska var högt (oändligt motstånd vid alla tre mätningarna) Har du mätt rätt vid 1) så behövs bara en mätning. Med tre så blir man väldigt säker. Oxid kan ju isolera vid en mätning.

3) Nu är jag på hal is. Jag skulle vilja mäta motståndet i magnetiseringslindningen.
Jag gissar att principen är som i den här bilden.
Det verkar också som det ena kolet är anslutet till generatorchassit=jord
Det andra kolet verkar anslutet till stjärnskruven med en svart sladd som EJ verkar vara original och en röd sladd original.
Och vad är "transistorn" längst ner på fotot i generatorn? Är det magnetiserings strömregulatorn?
Jag gissar att motståndet ska vara mindre än 3 ohm i magnetiseringslindningen.

Bifogat

• AC-generator.jpg
    AC-generator.jpg
    43.8 KB · Visningar: 178
Den laddade nnan jag bytte ut regulatorn men alldeles för mycket, 15,5 volt ungefär. Nu laddar den nog inget alls för när jag mäter över batteriet med motorn igång får jag samma värde som om motorn inte vore igång. Tänder jag lyset så sjunker det. Kopplar jag från en pol så dör motorn direkt.
Ska kolla alla lödningar nån gång men inte idag.

Hur har det gått?
Den laddade nnan jag bytte ut regulatorn men alldeles för mycket, 15,5 volt ungefär.

Den slutsats jag drar är att det inte var något fel på den del du bytte ut
utan felet är "laddningsregulatorn".
Och laddningsregulaton, ja det är "den stora transistorn" som syns under generatoraxeln på ditt foto. Jämför
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ddningsregulator/Laddningsregulator-63311009/

Och eftersom den laddar (grattis) så gäller det på nått sätt minska strömmen till laddningsregulatorn.
Som slutat minska strömmen som den ska. När spänningen stiger.
Kanske går det att koppla in en biltema regulator i serie före den du har.
Eller koppla en diod i serie med matning till batteriet minska spänningen 1,3 Volt.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-085-50&toc=18884

Den pryl du bytt ut som fungerar innehåller gissar jag 2 st 3-fas eller 2 st 4-faslikriktare
där den ena likriktaren matar batteriet och den andra likriktaren lämnar ström till laddningsregulatorn för magnetiseringsström till generatorlindningen.

R1 laddningregulatorn innehåller en 3-faslikriktare och triacar som kortsluter generatorlindningarna när batteriet är fulladdat.
Dvs en helt annan pryl än den du bytt ut.

Last edited:
Jo det gick så här: jag plockade bort den nya spänningsregulatorn och slängde den i ett hörn i garaget, lödde sedan tillbaka kablarna som satt på generatorn innan. Provade och nu laddar den 14-14,6 volt precis som den ska. Så allt blev bra till slut.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back