Minne
Antal minnesplatser 2 st
Lediga minnesplatser 0 st
Maximal minnesmängd 4096 MB
Minnestyp SO-DIMM DDR2
RAM-minne 2048 MB
Är 64-bitars versionen av XP att föredra eller är det många program som inte funkar kommer gå att köra då?
Min burk hemma är död så jag kommer tvingas bygga ihop en nya och installera på nytt. Vad väger tyngst? Möjligheten att fläska på med minne eller nackdelen att allt för många program inte går att köra på 64-bitars?
Nu vågar jag inte uttala mig säkert om 64 bitars XP men vad jag läst mig till på nätet så är det lite problem med den. Vissa program funkar inte och den är väl lite allmänt buggig, framför allt spel ska fungera urdåligt enligt vad jag förstått. Antagligen är det väl därför som den aldrig fick något genomslag. Den supportas väl dessutom inte längre av Microsoft av den anledningen.
64 bitars Vista ska däremot klara kompatibiliteten bättre än deras 32 bitars dito.
Personligen så kör jag på 32 bitars av den enkla anledningen att jag är kvar i XP och då är inte 64 bitars något bra alternativ.
Visst är det bra med mycket minne men om du inte kör massor av minnesintensiva grejor så är det inte något som du märker jättemycket av.
Hur mycket du kan använda beror ju lite på hur stort grafikminne du har mm.
Har du delat grafikminne (Dvs grafikkortet använder arbetsminnet som grafikminne) så är allt upp till 4GB bra att ha. Har du ett grafikkort med mycket minne som har eget minne så tar grafikminnet upp mycket minnesadresser och då blir det färre adresser över till att adressera arbetsminnet. I sådant fall kan det vara en idé att köra med 64 bitars operativ.
Om du som merparten av användarna mest surfar, skriver mail, redigerar lite dokument och tittar på bilder och filmer så har du ingen större nytta av möjligheten med att kunna fläska på med massor av minne. Har du ett värstinggraffe och spelar tunga spel så kan det vara bra med mycket minne och följdaktligen 64 bitars operativ men då inte XP.
Personligen får jag fullt tillräckliga prestande med 2-3 GB minne och ett vanligt 32 bitars XP. Det funkar finfint för min media-PC som är filserver, webserver, FTP-server, TV-mottagare, bildvisare, musikspelare osv. Det räcker för att jag ska kunna ha den att spela in ett program på TV i bakgrunden samtidigt som jag tittar på bilder och lyssnar på musik eller tittar på en film i HD. Att jag kanske får vänta 1 sekund extra innan webbläsaren kommer upp jämfört med om jag hade haft ett 64 bitars operativ och fetmycket minne betraktar jag som ganska oviktigt.