Uppgradera bärbar

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
När csn kommer på fredag hade jag tänkt glida iväg och köpa nya minnen till min laptop.

HP 6715b

Frågan är då. Vad ska det vara för minnen i en sån här pjäs? Vad passar och vad är de snabbaste? Det är så länge sen jag köpte lös hårdvara till datorer så jag är verkligen fullkomligt bortkommen i dagsläget.

Brukar det vara svårt att montera nya minnen i en laptop? Jag har byggt många datorer i mina dagar så jag är ju inte helt inkompetent men jag har aldrig öppnat min laptop så jag har ingen aning om hur det ser ut.

Vilken typ av minne du ska ha hittar du lättast genom att gå in på HP:s hemsida och knappa in produkt ID. Det skulle förvåna mig om det är något annat än DDR2 minne för laptop men vilken hastighet det ska vara varierar lite.
Det jag hittade på HP:s hemsida var att det skulle vara följande.
667MHz, 200-pin, PC2-5300, SDRAM Small Outline Dual In-Line Memory Module (SODIMM)

Sen är det ju några andra frågor.
Har du 64 bitars operativ??? I annat fall kommer du inte att få någon större nytta med större minne. 32-bitars operativ kan adressera ca 4 GB men det går åt en del till att adressera grafikminne och annat så i praktiken brukar man kunna få nytta av max 3 GB minne. SKillnaden mellan 2 GB och 3 GB är inte så jättestor om man inte jobbar med mycket minnesintensiva grejor. Mer än 3 GB minne totalt är i vart fall helt onödigt.
Har du 64 bitars operativ så är det väl bara att stoppa i så mycket som du har råd att köpa.

Att stoppa i mer minne brukar vara ganska enkelt.
Det brukar finnas 2 minnesbanker och den ena sitter djupt begravd i datorn och den andra sitter bakom en lucka på undersidan. En skruv och du är där typ. Har du en minneskrets och den andra är tom så är det bara att stoppa i det nyinköpta minnet och så är saken biff.
Har du en dator med 2GB minne där det är 2 st 1GB moduler så kommer du ju att vara tvungen att plocka ur 1GB minne för att kunna stoppa i ditt nya minne och då måste du ju köpa ett större minne för att få samma totalmängd.

Minne
Antal minnesplatser 2 st
Lediga minnesplatser 0 st
Maximal minnesmängd 4096 MB
Minnestyp SO-DIMM DDR2
RAM-minne 2048 MB

Har du 64 bitars operativ??? .

Är 64-bitars versionen av XP att föredra eller är det många program som inte funkar kommer gå att köra då?

Min burk hemma är död så jag kommer tvingas bygga ihop en nya och installera på nytt. Vad väger tyngst? Möjligheten att fläska på med minne eller nackdelen att allt för många program inte går att köra på 64-bitars?

Last edited:
Minne
Antal minnesplatser 2 st
Lediga minnesplatser 0 st
Maximal minnesmängd 4096 MB
Minnestyp SO-DIMM DDR2
RAM-minne 2048 MB

Är 64-bitars versionen av XP att föredra eller är det många program som inte funkar kommer gå att köra då?

Min burk hemma är död så jag kommer tvingas bygga ihop en nya och installera på nytt. Vad väger tyngst? Möjligheten att fläska på med minne eller nackdelen att allt för många program inte går att köra på 64-bitars?

Nu vågar jag inte uttala mig säkert om 64 bitars XP men vad jag läst mig till på nätet så är det lite problem med den. Vissa program funkar inte och den är väl lite allmänt buggig, framför allt spel ska fungera urdåligt enligt vad jag förstått. Antagligen är det väl därför som den aldrig fick något genomslag. Den supportas väl dessutom inte längre av Microsoft av den anledningen.

64 bitars Vista ska däremot klara kompatibiliteten bättre än deras 32 bitars dito.

Personligen så kör jag på 32 bitars av den enkla anledningen att jag är kvar i XP och då är inte 64 bitars något bra alternativ.

Visst är det bra med mycket minne men om du inte kör massor av minnesintensiva grejor så är det inte något som du märker jättemycket av.
Hur mycket du kan använda beror ju lite på hur stort grafikminne du har mm.
Har du delat grafikminne (Dvs grafikkortet använder arbetsminnet som grafikminne) så är allt upp till 4GB bra att ha. Har du ett grafikkort med mycket minne som har eget minne så tar grafikminnet upp mycket minnesadresser och då blir det färre adresser över till att adressera arbetsminnet. I sådant fall kan det vara en idé att köra med 64 bitars operativ.

Om du som merparten av användarna mest surfar, skriver mail, redigerar lite dokument och tittar på bilder och filmer så har du ingen större nytta av möjligheten med att kunna fläska på med massor av minne. Har du ett värstinggraffe och spelar tunga spel så kan det vara bra med mycket minne och följdaktligen 64 bitars operativ men då inte XP.

Personligen får jag fullt tillräckliga prestande med 2-3 GB minne och ett vanligt 32 bitars XP. Det funkar finfint för min media-PC som är filserver, webserver, FTP-server, TV-mottagare, bildvisare, musikspelare osv. Det räcker för att jag ska kunna ha den att spela in ett program på TV i bakgrunden samtidigt som jag tittar på bilder och lyssnar på musik eller tittar på en film i HD. Att jag kanske får vänta 1 sekund extra innan webbläsaren kommer upp jämfört med om jag hade haft ett 64 bitars operativ och fetmycket minne betraktar jag som ganska oviktigt.

Jag har självklart tänkt installera ett 64-bitars os det första jag gör. Jag äger windows fista men jag funderar på att illegalt fildela hem ett windows 7. Jag tycker jag förtjänar det eftersom att jag betalat för skitvista.

Generellt fungerar 32 bitars Windows programmen på 64 bitars Windows men inte tvärtom. Det finns inga garantier att ALLA 32 bitars program fungerar på 64 bitars, men generellt brukar det fungera.
Med drivrutinter är det värre, där brukar 32 bitars drivrutiner INTE fungera på 64 bitars versionerna. Har man då äldre skrivare och annan kringutrustning som tillverkarna inte bryr sig om att ge ut nya 64bits drivrutiner till så kan det vara kört att få sakerna att funka.

Frågan du bör ställa dig är
Kan jag vänta tills 22:a Oktober?

Jag äger windows fista men jag funderar på att illegalt fildela hem ett windows 7. Jag tycker jag förtjänar det eftersom att jag betalat för skitvista.

Jag tycker att det enda rätta är att Microsoft byter ut alla Vistalicenser mot 7 licenser gratis, för Vista ÄR ett av deras större misslyckanden och BÖR begravas så fort som möjligt.

vad jag vet brukar det bara vara att skruva upp skruvarna på baksidan till tangentbordet, lyfta upp det från framsidan och byta ut minneskapseln där under :)

Jag tycker att det enda rätta är att Microsoft byter ut alla Vistalicenser mot 7 licenser gratis, för Vista ÄR ett av deras större misslyckanden och BÖR begravas så fort som möjligt.
Det är bara ett misslyckande för de stackars idioter som gick på propagandan. Jag skulle snarare kalla det en lyckad marknadsföringskampanj, det är inte många som kan sälja skit.

Det är bara ett misslyckande för de stackars idioter som gick på propagandan. Jag skulle snarare kalla det en lyckad marknadsföringskampanj, det är inte många som kan sälja skit.

Nja, det var ju ett tag när alla nya datorer levererades med Vista.
Min far köpte en ny laptop under den perioden.
Nu ska han köpa en till laptop, men inväntar att den han vill ha ska levereras med 7 istället.

...jag lär ställa mig frågande till vad det är som är så fel med Vistan?

/J - med en jäkla massa burkar med Vista på hemma, nada strul...

...jag lär ställa mig frågande till vad det är som är så fel med Vistan?

/J - med en jäkla massa burkar med Vista på hemma, nada strul...

Fast det är inte så snabbt och säkert, och det kräver massor av hårdvaran helt i onödan.

W7 är snabbare, säkrare och mindre resurskrävande än Vista, det är första gången i Microsofts historia en nyare version har krävt mindre av hårdvaran.

Det i sig säger att Vistan är ett hafsjobb som inte borde ha släppts.

Nja, det var ju ett tag när alla nya datorer levererades med Vista.
Min far köpte en ny laptop under den perioden.
Nu ska han köpa en till laptop, men inväntar att den han vill ha ska levereras med 7 istället.
Helt rätt, även om jag personligen alltid köper datorer utan os förinstallerat.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg