Uppdrag Granskning - Bogesund

Status
Ej öppen för fler svar.

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Bor mitt i sverige.
Hoj
Honda SP1 -00
[ mr wrx sa:
Faktum att jag anser att det är en skitsak är ett resultat av att jag helt enkelt under min uppväxttid (en del av det i Polen och Ryssland) helt enkelt fått en helt annan toleranströskel mot t ex död och lemlästning i trafiken (förmodligen som Tyskar).




Vad var det du sa till din flickvän när hon trackades av ickesvennar????
Att hon skulle bo hos svenskar så slapp hon problem ???

Tollerans nivån du tror dig ha e ju rent löjlig!!!!
Komma hit å tro att du kan ta med dig dina attityder från polen å tyskland, å tro att detta är norm i sverige???????

Det är inte din härstamning som gör dig mer upplyst eller tollerant, snarare någon form av personlighetsstörning. Du e helt villse, å då menar jag inte bara i den här diskutionen...!!!!! :tummenupp
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
att folk orkar ens försöka övertala varandra.. alla är ju lika envisa om att de har rätt å störst balle för de har senaste gixxern osv typ..

popcorn.gif
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
[ mr wrx sa:
Faktum att jag anser att det är en skitsak är ett resultat av att jag helt enkelt under min uppväxttid (en del av det i Polen och Ryssland) helt enkelt fått en helt annan toleranströskel mot t ex död och lemlästning i trafiken (förmodligen som Tyskar).




Vad var det du sa till din flickvän när hon trackades av ickesvennar????
Att hon skulle bo hos svenskar så slapp hon problem ???

Tollerans nivån du tror dig ha e ju rent löjlig!!!!
Komma hit å tro att du kan ta med dig dina attityder från polen å tyskland, å tro att detta är norm i sverige???????

Det är inte din härstamning som gör dig mer upplyst eller tollerant, snarare någon form av personlighetsstörning. Du e helt villse, å då menar jag inte bara i den här diskutionen...!!!!! :tummenupp

Jag hittade en pragmatisk lösning på hennes problem. Jag kunde ha gett henne rådet att gå med i ett politiskt parti, skapa debatt och opinion, skriva insändare och varför inte kontakta UG.

Jag tycker att även om alla olyckor är tragiska så måste man vara realist och böja sig för faktum att enda sättet att uppnå nollvision är att ...sluta åka bil och hoj. Så fort man börjar med det, och börjar höja hastigheterna måste man acceptera förluster i människoliv. Här kommer det intressanta...var ska vi sätta gränsen. Vid 50 i tätort och 20 döda per år, eller vid 70 i tätort och 35 döda..eller vi 10 och 2 döda ? Tyskar tolerar fler döda till förmån för fri fart på autobahn, Finnar bötfäller fortkörare med 15000 EUR i böter (Nokia chefen bl a). Visst fan handlar toleransnivån (och inte bara för trafikdöd) om kulturell bakgrund. Tyskar som nation måste vara störda eftersom de accepterar en massa dödade för att få köra fort som fan på autobahn. När de envisas med fri fart säfger de "ja, vi accepterar att fler dör så att vi kan brassa på"...Fransmän är ju helt körda eftersom vin säljs där till humana priser och lite överallt och de tycks tolerera alkoholskador osv. Märk väl att jag har ingen som helst ambition att påverka de normer som gäller här och att Svenskar ska bli som resten av Europeer. Jag bara tycker att Bogan är en betydelslös skitsak utifrån det jag är uppväxt med. Har man sedan barnsben hört om 20 döda kring varje jul blir det svårt att tycka att det är anmärkningsvärt med att några dårar kör fort på en liten skitväg någonstans, medan några som bor där ojar sig. Vad som däremot blir anmärkningsvärt är att något sådant resulterar i ett debattprogram.

I Polen, nej. I Sverige, jo.

Nej, i Sverige är Bogan viktig så länge inte ett skit händer. Så fort något av VERKLIG vikt skulle hända skulle Bogan issue förpassas där den hör hemma...dvs tillbaks till Bogan och ev något möte hos Trafikpolisen. Folk är så sugna på något att oja sig över att de tar vad som helst i brist på annat.

Bättre att bli förringad än föraktad. Som du.

Förakt och hat är reseverat för de som har betydelse.
De som är expendable och inte betyder ett skit blir förringade.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Faktum att jag anser att det är en skitsak är ett resultat av att jag helt enkelt under min uppväxttid (en del av det i Polen och Ryssland) helt enkelt fått en helt annan toleranströskel mot t ex död och lemlästning i trafiken (förmodligen som Tyskar).

Hört talas om "ta seden dit du kommer" ?
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Hade varit jätteskojj att se MR WRX, Roller eller Mattias förnedras av Janne :fyllisar
Tyvärr lär det aldrig hända...

Ska bli intressant att se UG imorrn.
Hoppas bara svenska folket inser det är ett fåtal totalt bombade idioter som ligger bakom och inte vi vanliga hojåkare. Självklart ska vi ta avstånd till dem, precis som alla övriga gör förutom wannabekretsen runt dem.

Undra vad som hänt om man stängt av de dussin de rör sig om från SH? Det borde kunna få en viss effekt. Precis som GR slängts iväg :yoparty
Tror det är fler som slutat vara på SH pga sån skit än antalet som lockats hit av skiten :rolleyes:
 

Ozzi

Guest
NEJ NEJ... swedeish ska inte stänga nått....

Detta skulle ju kunna tolkas som om SH subventionerar denna form av "konst" !!???

Ta o glöm WRXen nu, han är ju som ett svänghjul, det bara snurrar på, han har ju tom sagt att han gillar att trissa disskusionerna.:rolleyes:
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Hade varit jätteskojj att se MR WRX, Roller eller Mattias förnedras av Janne :fyllisar
Tyvärr lär det aldrig hända...

Ska bli intressant att se UG imorrn.
Hoppas bara svenska folket inser det är ett fåtal totalt bombade idioter som ligger bakom och inte vi vanliga hojåkare. Självklart ska vi ta avstånd till dem, precis som alla övriga gör förutom wannabekretsen runt dem.

Undra vad som hänt om man stängt av de dussin de rör sig om från SH? Det borde kunna få en viss effekt. Precis som GR slängts iväg :yoparty
Tror det är fler som slutat vara på SH pga sån skit än antalet som lockats hit av skiten :rolleyes:


Vem fan är Janne ? Är det någon programledare ? I så fall måste han ha något att komma med om han ska kunna ägna sig åt förnedring. Jag skulle helt enkelt säga att det här är non issue, en skitsak och att han borde istället fixa ett bra programm om trafficking...och att jag skiter i vad han tycker för hans jävla åsikter är hel irrelevanta för mig. Lite som den Eritreanska presidenten i intervjun om Dawitt idag..DET kallar jag för förnedring :tummenupp
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Vad som däremot blir anmärkningsvärt är att något sådant resulterar i ett debattprogram.

I Tyskland är det förbjudet för motorcyklister att köra på vissa väldigt utsatta kurviga småvägar på helgdagar. Så på vilket sätt förstoras "en liten skitsak" mer i Sverige än i Tyskland?

Jag bara tycker att Bogan är en betydelslös skitsak utifrån det jag är uppväxt med. Har man sedan barnsben hört om 20 döda kring varje jul blir det svårt att tycka att det är anmärkningsvärt med att några dårar kör fort på en liten skitväg någonstans, medan några som bor där ojar sig.

Börja inte jämföra päron och äpplen. Vad har 20 döda kring varje jul med att folk griskör på en kurvig väg? Inget.
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Hört talas om "ta seden dit du kommer" ?

Japp för länge sedan när jag såg på ett programm om 30 talets Tyskland, fast här VILL ni ha ett mångkultureltt samhälle. Dessutom skrev jag mycket tydligt att jag inte har någon ambition att på något sätt försöka att få Svenskar att bli som andra Europeer. En åsikt kan jag däremot alltid ha...eller är det någon Svensk sed som säger att man inte får det ?

I Tyskland är det förbjudet att köra på vissa väldigt utsatta kurviga småvägar på helgdagar. Så på vilket sätt förstoras "en liten skitsak" mer i Sverige än i Tyskland?

Sila mygg och svälja kameler ? Jag vet inte hur ofta folk där borta blir upprörda över autobahnolyckor med flertal döda åt gången. Det är fan så klart att toleransen är högre.


Börja inte jämföra päron och äpplen. Vad har 20 döda kring varje jul med att folk griskör på en kurvig väg? Inget.

Man har en annan definition av vad som är "läskigt" ? Kanske om man tycker att 20 döda kring en helg inte är mer än vanligt så tycker man att griskörning på en liten skitväg inte förtjänar speciellt mycket uppmärksamhet heller ? Du vet ju inget vad som ligger till grund för hojförbud på dessa småvägar. Jag skulle tippa på att det var verkligen bevisat att det var olycksdrabbade vägar / sträckor. Är Bogan så mycket extra olycksdrabbad ?
 
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Jag tror inte fokus kommer att ligga på just Bulten och Bogan utan det blir en generell avrättning av SH Sverige och kappkörning på allmän väg. Nåt som vi själv filmar och lägger upp som skryt. Detta blir hur bra som helst...
Visst kommer dom att fokusera på bogan, detta är saxat från deras hemsida inför morgondagen...
MC-förarna som leker med döden
ONSDAG 27 MAJ: Bogesundsvägen i Vaxholm har blivit motorcyklisternas egen racingbana - och polisen är närmast maktlös.


Men du har tyvärr garanterat rätt iaf, för även om fokus mestadels kommer att vara på bogan så kommer dom givetvis att såga oss jämns med fotknölarna rent generellt med, och att tro något annat än att dom kommer att blåsa upp det maximalt är förstås mer än naivt.

Frågan är väl bara hur stort drev dom får igång och hur länge det håller i sig, men vi ska nog tyvärr räkna med att det kommer att komma en sur prislapp på det här framöver...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ap ap ap..inte blande ihop två saker.

Motivationen som fastighetsägare längs Bogan har för att få UG att ta upp det ÄR enl mig till en stor del värdeökning.

Motivationen för UG att ta upp det i sitt program ÄR enligt mig att det inte finns ett skit annat att ta upp och att det är low hanging fruit.

Vad hojåkare (och icke hojintresserade) som inte speciellt insatta i vad Bogan eller Skruven är (eller var det Bulten) tycker från sin neutrala position tycker jag är intressant i sammanhanget. Speciellt eftersom någon undrade vad folk utanför SH skulle tycka. Jag tror inte att någon här farit med osanning så jag vet inte hur mytoman tråden kommer in i bilden.

Att några längst Bögan irriterar sig över fartdårar kan jag mycket väl förstå ! Värdet på husen sjunker (speciellt nu när det kommer att dokumenteras på UG), boendekvaliten och därmed livskvaliten får sig ett knäck..allt detta är förståeligt. Vad jag inte förstår är helt enkelt hur man kan blåsa upp en handfull människors frustration till ett debattprogram bara för att det inte händer något annat av lite större dignintet. Varför inte bara ta en paus för sommaren liksom. Det kanske blir en bankkonkurs, terroristdåd som skakar Norge eller annat viktigt som händer.. vad vet jag. Det finns ju hur många samhällen som helst där man av en eller annan anledning är frustrerade och förbannade. Skulle man göra UG för varje handfull irriterade människor skulle det behövas en egen 24x7 kanal.

Jag tror inte att deras huvudmotivation är värdeökningen på husen. För husen där är ganska långt ifrån utan värde.

Däremot är det oerhört många motorcyklar som drar förbi där dagligen vilket säkerligen är störande. En stor andel av dessa hojar har högljudda slipon och avgassystem vilket förvärrar problemet ytterligare. Dessutom kör en majoritet av dessa hojar klart över hastighetsbegränsningarna, jag skulle gissa på åtminstone dubblan hastigheten, även om dom riktiga bombningarna av bogan inte är så frekventa.
Av alla dessa hojar som kör för fort så är det en hyfsad andel som faktiskt är över sin förmåga och således faktskt inte klarar av att hålla sitt spår genom kurvan utan är tvungna att använda även den andra väghalvan och som håller en fart som gör att dom faktiskt inte har en chans att stanna som någonting oförutsett inträffar, typ att ett barn eller djur springer ut på vägen eller en bilist ser sig för lite dåligt.

Tror du för ett ögonblick att en hoj i 100-150 km/h är ofarlig så borde du faktiskt skaffa en körkortsutbildning.

Att det inte hänt massor av olyckor med boende inblandade har säkerligen inget som helst att göra med att MC-förarna är så skickliga och kör efter sin förmåga och med omdöme. Det har med största sannolikhet att göra med att dom boende där vaktar sina ungar som hökar, inte låter dom gå själva till sina kompisar och undviker att ens gå på eller i närheten av vägen.

Detta leder till att dom känner sig otrygga i omgivningarna till sin egen bostad och det ständiga dånandet blir ett ganska störande moment.

Du kanske inte tycker att det gör något om det skulle dra förbi några motorcyklar under en dag utanför där du bor men dom det skulle dra förbi tusentals crossar med raka rör och fullt spjäll förbi din bostad från soluppgång till solnedgång under hela sommarhalvåret så är jag ganska säker på att du skulle lacka ur till slut du med. Trots att du verkar totalt sakna något som kallas empati och förmåga att sätta sig in i andra människors situation.

Körningen i närheten av deras bostäder är farlig och det påverkar deras liv då dom tyvärr inte kan välja en annan väg för att ta sig hem.

Att sedan problemet skulle vara isolerat till Bogan är inte sant. Den negativa synen på motorcyklar finns överallt. Det är bara det att vid Bogesund är problemet särdeles stort då det är ett mycket stort antal motorcyklar som färdas fram och tillbaka efter vägen.

Att programmet handlar om just Bogan beror på att dom på eget initiativ kontaktag UG och bett dom göra ett inslag om det. Men kom inte och tro att UG skulle göra ett program om det om dom inte visste att problemet fans på fler ställen och det var fler som var intresserade av att titta.. UG gör inte program bara för att en handfull boende efter en särdeles populär MC-väg är intresserade av det. Dom kräver ett större tittarunderlag än så.

Att fler är irriterade på sporthojsförares mentalitet behöver man bara gå till trafikutskottet för att upptäcka. Där pågår för närvarande en debatt igen om nummerplåt fram på motorcyklar eller att införa ett specifikt ägaransvar för fortkörningar på just motorcykel. Detta för att ett fåtal motorcyklister har lite som sport att passera fartkamerorna i 200 blås och då gärna på bakhjulet eller pekandes finger. Politikernas inställning är att "nu får det djävlar vara slut på dom här dumheterna".

Inslaget i UG är bara ett i mängden men du kan ge dig på att det förr eller senare kommer att införas någon form av begränsningar och regler som minskar våra möjligheter till att njuta av våran hobby. Detta på grund av att några beter sig som svin i trafiken utan tanke på konsekvenser.

Att du försöker försvara dom som sabbar för oss och hävdar att dom som inte tycker att bombarrepor är OK är småaktiga visar bara att du inte förstått vad det är som händer.

Sett ur ditt perspektiv så skulle ju inget vara värt att ta upp i nyheterna får allt är ju "bajssaker" då det faktiskt skulle hända något ännu värre.

Bombarrepor är bajssak för folk kan ju bli mördade, men mord är ju bajssak för det kunde varit krig, men krig är ju bajssak för det kunde ju ha varit etnisk rensning, men etnisk rensning är ju bajssak för det kunde ju ha varit globalt kärnvapenkrig med 6 miljarder döda.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Debatten ÄR viktig om en sådan sak skulle inträffa, eftersom det beviserligen ÄR farligt - folk blev dödade ju. Grejen är att det har pågått bombarrepor på Bulten och Bogan i så många år och inget i den stilen har inträffat och det är för mig naturligt att fråga sig om det verkligen ÄR så farligt som man vill utmåla det ? Händer det något, omvärderar iaf jag min inställning. Väldigt många som inte hoppar skärm tror att det är farligt..de lever verkligen i den föreställningen. Fast det är fan inte alls speciellt farligt, relativt...även om det händer olyckor.

Jag tror faktiskt att inte blir speciellt bra det där imorgon...Då menar jag inte speciellt bra för oss som åker SH utan..det blir ett skitprogram eftersom någon ville bara fylla i 30 min sändningstid och gjorde det lätt för sig. Vi får väl se hur mycket statistik det kommer, om det var någotsånär ambitiös research som gjorts, eller bara det ständiga ojande.

Ähh kom in i matchen nu för sjutton. Jag har inte dött av att hoppa utför något stup alltså är det inte farligt för mig att hoppa utför ett stup eller hur menar du.
Bara för att dom boende efter Bogan får hålla sina ungar inlåsta så dom inte ska förirra sig ut på vägen i jakt efter sin bortsparkade fotboll så innebär det inte att en motorcykel som kör fortare än att han skulle hinna bromsa faktiskt är farlig.

Om du tror att dom gjort inslaget bara för att fylla 30 minuter sändningstid så tror du fel. TV-program som inte har tittare tas bort och dom blir utan jobb. Dom gör inslaget därför att det kommer att få massor av tittare. Det finns alltså ett intresse av att se det.
inställningen rent generellt bland allmänheten till testosteronstinna hannar (Ja, det är företrädelsevis män som har dom värsta riskbeteendena i trafiken) på sina plastraketer är ganska dålig. Vi MC-förare är lite allmänt hatade faktiskt och det beror till stor del på att en del kör som idioter rent utsagt kombinerat med en arrogant attityd av typen "Det är inte farligt för jag vet vad jag gör" eller "Jag är så djävla bäst på att köra"

Den dagen en unge blir påkörd av en hoj på bogan så kommer det säkerligen att sluta med en död unge. Måste vi verkligen vänta tills dess innan du inser att extrema fortkörningar genom samhällen är farligt. Sen har det inte heller bara att göra med hur många som dött. Många där kör långt över sin förmåga och en färd efter den vägsträckan upplevs som farlig och det är också ganska tungt vägande i sammanhanget skulle jag tro.

Jag hittade en pragmatisk lösning på hennes problem. Jag kunde ha gett henne rådet att gå med i ett politiskt parti, skapa debatt och opinion, skriva insändare och varför inte kontakta UG.

Jag tycker att även om alla olyckor är tragiska så måste man vara realist och böja sig för faktum att enda sättet att uppnå nollvision är att ...sluta åka bil och hoj. Så fort man börjar med det, och börjar höja hastigheterna måste man acceptera förluster i människoliv. Här kommer det intressanta...var ska vi sätta gränsen. Vid 50 i tätort och 20 döda per år, eller vid 70 i tätort och 35 döda..eller vi 10 och 2 döda ? Tyskar tolerar fler döda till förmån för fri fart på autobahn, Finnar bötfäller fortkörare med 15000 EUR i böter (Nokia chefen bl a). Visst fan handlar toleransnivån (och inte bara för trafikdöd) om kulturell bakgrund. Tyskar som nation måste vara störda eftersom de accepterar en massa dödade för att få köra fort som fan på autobahn. När de envisas med fri fart säfger de "ja, vi accepterar att fler dör så att vi kan brassa på"...Fransmän är ju helt körda eftersom vin säljs där till humana priser och lite överallt och de tycks tolerera alkoholskador osv. Märk väl att jag har ingen som helst ambition att påverka de normer som gäller här och att Svenskar ska bli som resten av Europeer. Jag bara tycker att Bogan är en betydelslös skitsak utifrån det jag är uppväxt med. Har man sedan barnsben hört om 20 döda kring varje jul blir det svårt att tycka att det är anmärkningsvärt med att några dårar kör fort på en liten skitväg någonstans, medan några som bor där ojar sig. Vad som däremot blir anmärkningsvärt är att något sådant resulterar i ett debattprogram.



Förakt och hat är reseverat för de som har betydelse.
De som är expendable och inte betyder ett skit blir förringade.

Men med den inställning som du visar här så borde du låtit bli att säga åt henne att flytta.
Att hon tyckte det var jobbigt betyder ju inget så länge som ingen dött eller blivit svårt skadad.
Med andra ord borde hon ha väntat tills hon blev rånad,antastad eller fick inbrott.

OBS!!! Det är inget som jag tycker. Det är bara din egen retorik som tillämpas.
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Hoppas bara svenska folket inser det är ett fåtal totalt bombade idioter som ligger bakom och inte vi vanliga hojåkare.

Du kan vara lugn, det är ganska uppenbart att du inte är i närheten av deras körskicklighet och således knappast kan misstas för att vara delaktig eller en av "dem".

Btw, varför och hur blir man så bitter och hur kommer det sig att man tror man är fyndig trots att man helt saknar poäng?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top