Uppdrag Granskning 28/8 20.00 - Ansvar för vägstandard?

Jag har ju bara haft körkort i ett år, och skaffade hoj i våras. Just det där att hojen "hoppar" i sidled upplevde jag som väldigt obehagligt och störande första tiden med hojen, man undvek skarvarna helt om man kunde. Att åka på räfflad asfalt (som den är när de ska lägga ny) kändes som att cykeln flöt ovanpå, ostabilt.

Sedan tog mitt bakdäck helt slut och jag satte på ett nytt. Nu märker jag knappt när jag åker över en skarv, otrolig skillnad. Skiter totalt i om det är en skarv eller inte när jag åker.

Gamla/nya däcket.

Kassa däck förvärrar onekligen effekten, men på sina ställen känns det som om man har punka pga att hojen "klättrar" på kanterna i nivåskillnaderna. Det är lite som att cykla på en väldigt rotig stig, om man ska jämföra med något. En skapligt otrevlig upplevelse där man tappar känslan av kontroll över hojen.
 
http://www.svt.se/ug/se-program/uppdrag-granskning-9

Länk till SVT Play för dom som missade programmet igår. Jag såg det precis. Fy satan. Inlägget börjar runt 20.30 min. Första inlägget är också VÄLDIGT intressant att titta på. Även här handlar det om att mörka. Fast nu är det åklagarmyndigheten......

Förtroendet för myndigheterna ökar ju inte direkt när sådant här händer. Dåligt. Mycket dåligt. Ansvariga borde tjäna sitt uppehälle genom att packa höns på Kronfågel istället.
 
...Det jag tycker är värst är att man är så djävla snål att man bara lagar halva körfältet så man som hojkörare hamnar precis på skarven. Sedan lämnar man 6 meter och gör en ny lagning på andra sidan av körfältet. Kan det vara så dyrt att lägga på hela körfältet i 18 meter så man får en någorlunda homogen yta?

Håller med till 100%! :tummenupp
Massor med sådana idiotlagningar här ikring. :(
För att slippa skarven skall man antingen åka för nära mötande trafik eller för nära diket. :3freak
Vansinneslagningar! :dummer
 
dom verkar hålla varan om ryggen, har jobbat i byggsvängen det förekommer fina presenter för att få jobben typ, ny bil en stuga i fjällen. kostnaden läggs sen på arbetet.

det som jag undrar har man ändrat "receptet" i asfalten p.g.a. miljöskäl som gör den hal. verkar som det inträffar allt för ofta sista 10 åren.

åkte på sån där Längs-gående refflor mitt i körfältet det var en pulshöjande upplevelse, min tanke vad händer när fräsningen fylls av vatten o fryser, kan gå åt fanders även med bil. rimmar illa med 0-visionen.
 
Inte illa ment men jag höjer ett varningens finger för att lita på AVON-däck i vått väglag. Ditt är av en typ jag inte känner till, men sök lite och kolla på just egenskaper vid väta. Fått och sett obehagliga släpp även i torrt så försiktighet kan vara på sin plats. Vad är det gamla för nåt?
Jo, jag har läst det EFTER att jag skaffade det nya däcket. Så jag kör nog alldeles för försiktigt när det är blött. När det är torrt har jag inte haft problem, men min hoj är ju mer en brukshoj och inte en sporthoj så det är ju inte så jättesportigt som jag kör. Men centralstödet tar i ibland i kruvorna, så lite lägger man nog ner i alla fall.

Det gamla var ett Metzler precis som någon skrev, men jag kommer inte ihåg modell.
 
Jag tittade först nu och måste ju säga att det känns så typiskt på något sätt. I Sverige har vi ingen kontroll på kontrollmyndigheter, så kommer det då in ett "tänk" att det är OK att fula lite, för att det t.ex har fungerat förr, man räddar sitt skinn. Ja då, väljer man att göra så!

Här handlar det om att dom valt att inte ställa sig till svars för en dödsolycka, även fast dom vet, att dom BORDE ha gjort det.
 
Men såhär är det ju, inte bara inom trafikverket. Man skrapar med foten och svamlar. Det kommer inte att bli bättre hur mycket nya resurser som än tillförs förrän man faktiskt kan ställa en tjänsteman till svars för dennes handlingar eller brist på dito. Det var ju samma sak i inslaget före. En statlig tjänsteman(i det här fallet kvinna) mumlar i skägget och kan inte kommentera, systemfel blablaha.

Så länge regelverket tillåter en att smita så gör man det, så fungerar människor.
 
Det blir aldrig bra när tjänstemän kan gömma sig bakom organisationen. Någonstans måste det gå att utkräva ansvar hos enskilda individer där de får ta ansvar för misstag som inträffat.

Är det ett problem inom organisationen borde man titta närmare på den och byta ut ett stort antal personer och börja om från början.

Sitter man i ledande befattningar får man tyvärr ta konsekvenser av även sådant som legat bortom ens kontroll. Här i Sverige verkar det gå bra att skylla ifrån sig på något diffust och därmed komma undan sitt ansvar.
 
Det blir aldrig bra när tjänstemän kan gömma sig bakom organisationen. Någonstans måste det gå att utkräva ansvar hos enskilda individer där de får ta ansvar för misstag som inträffat.

Är det ett problem inom organisationen borde man titta närmare på den och byta ut ett stort antal personer och börja om från början.

Sitter man i ledande befattningar får man tyvärr ta konsekvenser av även sådant som legat bortom ens kontroll. Här i Sverige verkar det gå bra att skylla ifrån sig på något diffust och därmed komma undan sitt ansvar.

Alla kan göra fel. Ett annat alternativ är att införa någon form av Lex Maria-förfarande där dom kan anmäla sig själva med syfte att lära av misstagen. Men, för helvete, MÖRKA INTE!!! Skulle jag säga. Jag hade MYCKET hellre sett att dom la sig på rygg och erkände att här blev det fel pga den ena eller andra orsaken. Det KAN ju vara så att dom av miljöskäl har tvingats att byta bindemedel eller något annat i processen och att detta orsakar för låg friktion i vissa situationer. Men SÄG det då! Mörka inte inför poliser, åklagare, SMC etc. DET är inte ett bra sätt att skapa förtroende för myndigheten.
 
Alla kan göra fel. Ett annat alternativ är att införa någon form av Lex Maria-förfarande där dom kan anmäla sig själva med syfte att lära av misstagen. Men, för helvete, MÖRKA INTE!!! Skulle jag säga. Jag hade MYCKET hellre sett att dom la sig på rygg och erkände att här blev det fel pga den ena eller andra orsaken. Det KAN ju vara så att dom av miljöskäl har tvingats att byta bindemedel eller något annat i processen och att detta orsakar för låg friktion i vissa situationer. Men SÄG det då! Mörka inte inför poliser, åklagare, SMC etc. DET är inte ett bra sätt att skapa förtroende för myndigheten.
Instämmer i det du säger, än så länge är jag lite för förbannad efter inslaget på SVT men kan nog konstatera att Jan-Erik Lundmark (Enhetschef på Trafikverket) mest agerar som deras pressekreterare.

Klart som fan han inte kan ha full kontroll över vad underleverantörerna pysslar med fast i de båda UG inslagen framstår han ju som en radiostyrd marionettdocka.
Han om någon borde vara skitförbannad över att betala för ett kasst utfört arbete som underleverantörerna gjort, skit borde rinna nedåt.

Nej, något skumt är det, verkar som underleverantörerna har ett stadigt grepp om TVs "kulsäckar", även Tingvalls, han betedde sej ju jäkligt kymigt i intervjuerna i det första UG-avsnittet.

Vad som verkar saknas hos dessa herrar är verklig referens, önskar man kunde låta dem åka med på något slags radiostyrd hoj under likvärdiga förhållanden, det borde skänka insikt...
 
Såklart tycker jag också att det är tragiskt med olyckorna och för bedrövligt med en hal nylagd asfaltväg, och inte ska man undanhålla en mätning när polisen utreder, absolut osv. Och SMC gör ett jättebra jobb.

Dock, jag tar numera allt från Uppdrag Granskning med en stor nypa salt. Jag har sett intervjuer med de som gör programmet, och deras mål och syfte är att väcka uppståndelse, inte visa en bild av sanningen. Så mycket publicitet som möjligt är det de är ute efter. De sitter med andra ord och gnuggar händerna när de ser denna upprörda tråd.
 
Väcka debatt är bra.

Och jag tror Trafikverket kommer vara extra noga i fortsättningen, det är bra.
 
En annan sak jag tänkte på, ang det någon annan skrev i tråden, att han struntar i om det är vägskarv ed.

Om det händer en olycka är det vi knuttar som får ont, skadar oss eller dör, oavsett vems fel det är.
Därför måste vi vara extra uppmärksamma, ha extra mycket koll på allt, medtrafikanter, älgar och inte minst vägbeläggning, ev grus etc etc.

Naturligtvis ska vi ha höga krav på vägar etc, men vi kan inte räkna med att det är grusfritt i kurvan, att asfalten har hög friktion, vi kan inte ta något för givet.

Vi behöver ha inte bara superuppmärksamhet och fantasi, utan också både minst ett sjätte sinne och ögon i nacken.

Be careful outthere...

Sorry för OT (jag kom visst igång lite...) Kanske borde gjort en egen tråd om detta...
 
Last edited:
Nu fick vi möjlighet att läsa brevet angående Gävle som Trafikverket publicerat på sin internwebb:http://forum.svmc.se/showthread.php?8751-Uppdrag-Granskning&p=114771&viewfull=1#post114771

Lika beklämd som jag blir över att detta i normala fall tekniskt ultrakonservativa och datafixerade ämbetsverk fortsätter försvara undanhållandet av de icke godkända värdena och förvanskar mc-statistiken, lika glad blir jag när jag läser vissa av kommentarerna till brevet. Idag känns det glädjande att se att även medarbetarna reagerar! Tack Bansaie, och bra gjort!
 
Nu fick vi möjlighet att läsa brevet angående Gävle som Trafikverket publicerat på sin internwebb:http://forum.svmc.se/showthread.php?8751-Uppdrag-Granskning&p=114771&viewfull=1#post114771

Lika beklämd som jag blir över att detta i normala fall tekniskt ultrakonservativa och datafixerade ämbetsverk fortsätter försvara undanhållandet av de icke godkända värdena och förvanskar mc-statistiken, lika glad blir jag när jag läser vissa av kommentarerna till brevet. Idag känns det glädjande att se att även medarbetarna reagerar! Tack Bansaie, och bra gjort!
Instämmer och supertack till "Bansaie", nu är bara frågan hur ledningen för Trafikverket kommer att agera..

Det naturliga borde vara att öka transparensen eller så blir de "musslor" och vevar igång en "häxjakt" efter interna "läckor".
Min värsta farhåga är att det blir det sistnämnda...

Fast efter detta avslöjande borde det vara generaldirektör Gunnar Malms uppgift att städa upp i denna röra, händer inget där så blir det näringsdepartementet och infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd som måste kräva uppsträckning.

Jag hoppas detta kommer leda till någon slags förbättring, både hos Trafikverkets ärendehantering men framför allt hos underleverantörerna som utför arbetena.
 
[QUOTE
Dock, jag tar numera allt från Uppdrag Granskning med en stor nypa salt. Jag har sett intervjuer med de som gör programmet, och deras mål och syfte är att väcka uppståndelse, inte visa en bild av sanningen. Så mycket publicitet som möjligt är det de är ute efter. De sitter med andra ord och gnuggar händerna när de ser denna upprörda tråd.[/QUOTE]

Har du nån bra länk till det här?
 
Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget men man pendlar ju lite i uppfattning om trafikverk och andra...

Diplomatiskt: Det man i slutändan kan hoppas på är att de som handlar upp tjänster också, till sist, lyckas ställa tydliga krav på det som handlas upp. (även om det verkar det finnas en del brister både vad gäller engagemang och fantasi hos offentliga beställarorganisationer på olika nivåer).

Förbannat: Fi fan, jag blir så jävla less på de här jefla myglarna. De bara håller varandra om ryggen. NÄ, (knytnäven i fickan). TVI

Talibanskt: Nä nu jävlar, det här med sharialagar verkar fan inte så dumt. öga för öga.... Insmackade i vägräcken bara för att folk inte gör vad de borde på jobbet. Nu ska här släpas folk på E4:an...

Som sagt, har lite svårt att sluta fundera på det här...

Det diplomatiska är ju vad som rimligtvis inträffar.

Åsikterna i mitten finns väl visst fog för (Vagnhärad) efter trafikverkets och NCC:s strålande insats om snödjupskontroller i augusti utan protokoll och utan upptäckt av något konstigt med vägen under nån månads tid trots att den kontrollerats två gånger per vecka

.. Ärligt talat vem tror att det har varit någon som kan något om vägar där och åkt? Finns ingen... även om Trafikverket godkänt NCC:s fakturor och NCC har "juridiskt bindande" papper på det...

Talibanvarianten då? Nä...den känns ju inte riktigt riktig. Men primitiva känslor blir inte mer civiliserade av att det verkar var helt omöjligt att få någon som borde vara ansvarig att faktisk vara det.

Jag hoppas den här skiten sitter kvar i fläkten hos trafikverket ett bra tag.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top