Uppdrag Granskning 28/8 20.00 - Ansvar för vägstandard?

Enligt direktiv ska friktionen vara över 0,5 mätt över hela vägbanan. Så det är endast bluff av Trafikverket att komma med bortforklaringar om skarv, vita linjer, kvalitetssäkring, forskning, det är bara siffror, etc., etc...

Definition av mätmetod etc. är 25 år gammal.

Mera komplicerat är det inte!
 
Mycket bra program, det tragiska är att personer får sätta livet till eller bli riktigt skadade
och sen sitter fjanten och ljuger alla rätt upp i ansiktet fast han får fakta emot sig.
Det enda han kan är att bortförklara sig, hur kommer det sig att de klarar sig, de måste
ju kunna ställas till svars för det dåliga jobbet. Det måste vi jobba för, annars blir det aldrig någon
förbättring.
Daniel
 
Här är hela det citatet:


Så, man kan inte skylla på bara halkan, för det är måååånga faktorer som spelar in? Vi kan däremot skylla på hastigheten? Som vanligt, med andra ord.

Men det går bra att sänka hastighetsbegränsningen på en motorvägssträcka utanför nyköping på grund av att några 19åringar körde i 200 där, åkte av vid en bro och drunknade... Herrejösses...
 
Vad hände med begreppet tjänstefel?
Det finns med all säkerhet kvar men är nog mer ett arbetsrättsligt begrepp, d v s en saklig grund för t ex omplacering eller avsked. Om arbetsgivaren anser att den anställde begått något fel gentemot den befattningsbeskrivning, ansvar och befogenheter som gäller för en tjänst. Men frågan är väl om Världens Bästa Trafikverk anser att något fel är begånget, så länge avsikten var att hålla glashusets fasad välputsad och intakt och att besvärande information skulle stanna inom de väggarna?

Detta är mer knepigt, att finna en straffrättslig rubricering för agerandet. Undanhållande av bevis? Det har ju inte skett något förhör under ed med tjänstemännen. Fortsättningen blir intressant att följa...

Vid sidan om det kändes det beklämmande att höra hur regiondirektören (eller vilken titel han nu har) frenetiskt försöker få in hastigheten i diskussionen utan minsta tillstymmelse till relevans i de aktuella fallen. Det förefaller vara det allena saliggörande mantrat i all intern och extern kommunikation inom verket vilket inte borgar för objektiva, sakliga och utvecklande analyser!
 
Last edited:
Man måste fråga sig vilket egenintresse individer har som väljer att leva med vetskapen att fler liv kan hamna på deras samvete, det görs nämligen inte utan anledning.
 
Man måste fråga sig vilket egenintresse individer har som väljer att leva med vetskapen att fler liv kan hamna på deras samvete, det görs nämligen inte utan anledning.

Uppenbarligen håller ngn entreprenörerna om ryggen för att de ska slippa göra om sina dåliga jobb :mad:
 
Man måste fråga sig vilket egenintresse individer har som väljer att leva med vetskapen att fler liv kan hamna på deras samvete, det görs nämligen inte utan anledning.

Verkar ju onekligen som om beställarna och entreprenörerna är lite väl bundis, och att det kanske kan vara dags att kika noga på ekonomiska band dem emellan?
 
Verkar ju onekligen som om beställarna och entreprenörerna är lite väl bundis, och att det kanske kan vara dags att kika noga på ekonomiska band dem emellan?

Det är väl mer eller mindre ett Faktum att dom är "för bundis" med varann!
Att en "enögd statistiker" som Tingwall skulle kunna "tänka sig" att förhållandet att Entreprenören inte bara utför arbetet utan också är ansvarig för "kontrollen och det slutliga godkännandet" av åtgärden, visar att systemet som "Tingwall" skapat inte är just "KVALITETSSÄKRAT"!

Efter mer än 35år inom Verkstadsindustrin som maskinoperatör, delägare i ett legoföretag, konsult inom produktion/produktionstekniska frågor, har jag ALDRIG varit med om att det företag som utförde själva tillverkningen, också fick ansvaret för "Slutkontrollen" av produkterna, det gör ALLTID köparen.

Det är också själva grundbulten för KVALITETSSÄKRAD PRODUKTION!

Detta oavsett om det handlar om produkter eller tjänster. Men Tingwall och hans likar har inte den kunskapen och i deras värld finns det aldrig någon som kan göra "fel", oavsett bakomliggande orsak!

I min värld, verkstadsindustrin, skulle en dylik upphandling, att producenten också är slutkontrollant, ALLTID sluta med ett överklagande till högre instans, därför förekommer det aldrig.

/KentW
 
Jag har läst samtliga polisrapporter för tre av fyra MC-olyckor norr om Gävle sommaren 2012. Jag har talat med de tre som överlevde olyckorna - de som minns säger att det var halt. Magnus Karlsson som ni såg på TV minns inte. Alla vittnen är överens om att MC-förarna inte körde över gällande hastighetsgräns (100 km/h).
 
Och det spelar tydligen ingen roll förr herr Lundberg att en person avlidit och att minst en är skadad för livet så länge han oklippt tillåts sitta och ljuga i TV.
Att medvetet fuska med bevisen och undanhålla väsentlig information i denna grad bör det ju finnas hinder för.

Falsk tillvitelse http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Falsk_tillvitelse
 
Last edited:
Man bör väl i rimlighetens namn också påpeka att risken för den här typen av olyckor på den här typen av vägar är i det närmaste obefintlig om underlaget det minsta över nivån katastrofalt dåligt. Då är sikten en troligare faktor i händelse av nederbörd, skitigt visir p g a vattenblandad lort i turbulensen efter andra fordon, omkörande eller bara framförvarande. Skulle det vara hastigheten som är utlösande faktor får det gå oförsvarbart fort för att få den typen av problem på vad jag betraktar som stor, rak och öppen väg. Inte som försvar för fortkörning utan bara en kommentar om hur pass antingen inskränkt i sitt resonemang eller desperat sökande efter bortförklaringar J - E L framstår.
 
Jag satt också och irriterade mig nåt så i hvte på kvalitetssäkringsbladdret och varför inte frågan om vad det är som gör att de undanhållna mätningarna är så väldigt tvivelaktiga. Men nu har jag funderat ett par timmar och kommit fram till att det nog är så att de inte är vana vid mätningar på skarv. Mätmetoden har sen tiotals år sedan varit att man mäter i hjulspåren för då har man bra stabila förhållanden för det hjul man mäter med mot asfalten och det är lätt för föraren att hålla spåret. Den här specialmätningen på skarven ligger utanför "hur man gör" och innebär nog vissa osäkerheter. Till exempel kanske det är svårare för föraren av provfordonet att ligga mitt på skarven hela tiden. En liten nivåskillnad finns nog mellan gammalt och nyasfalterat vilket gör att mer last ligger på ena sidan av däcket och som då bromsar bättre medans andra sidan bromsar sämre osv. Allt sånt gör att mätningen blir svajig och svårtolkad jämfört med vad man är van vid och då kanske "kvalitetssäkrad" är ett ord som kommer upp.

Sen kan man ju tycka, och det tycker nog trafikverket också vid det här laget, att det hade varit smartare att skicka allt underlag även om det inte varit kvalitetssäkrat och de kunnat dra 100 %-iga slutsatser om resultatet.

Spontant känns det ju i alla fall som att ena figuren nedan indikerar att friktionen ligger under 0,5 och att man kanske för säkerhets skulle borde fixa det bums. (vilket kanske var den slutsats som drogs även om fixen kanske inte kom bums).

View attachment 393028


View attachment 393029

För övrigt anser jag att VTI m fl. får fundera ut nån "kvalitetssäkrad" metod för att mäta hela vägbanan och inte bara där bilar normalt har sina hjul. Då kanske man kan få med extrahalkiga vägmarkeringar också.
Nån som vet om det finns friktionskrav för sådana förresten? Nä det gör det nog inte för dom ligger inte hjulspåren och då går de inte att mäta....

Fast om det är så och friktionen fältar upp och ned när mäthjulet vandrar över skarven så är det ju faktiskt ännu farligare för en MC än om det vore t.ex 0.46 över hela vägbanan. Det borde ju till och med de där döskallarna inse även utan teknisk utbildning.

När det gäller nivåskillnad så är den otäck i sig oavsett grepp på själva materialet. Här har man varit med snabelbilen, inget lösgrus men när man kör över skarven kliver hojen efter i sidled, det känns ibland som om den bara skall falla undan under en. Obehagligt.
 
Last edited:
När det gäller nivåskillnad så är den otäck i sig oavsett grepp på själva materialet. Här har man varit med snabelbilen, inget lösgrus men när man kör över skarven kliver hojen efter i sidled, det känns ibland som om den bara skall falla undan under en. Obehagligt.
Jag har ju bara haft körkort i ett år, och skaffade hoj i våras. Just det där att hojen "hoppar" i sidled upplevde jag som väldigt obehagligt och störande första tiden med hojen, man undvek skarvarna helt om man kunde. Att åka på räfflad asfalt (som den är när de ska lägga ny) kändes som att cykeln flöt ovanpå, ostabilt.

Sedan tog mitt bakdäck helt slut och jag satte på ett nytt. Nu märker jag knappt när jag åker över en skarv, otrolig skillnad. Skiter totalt i om det är en skarv eller inte när jag åker.

Gamla/nya däcket.

130807_dack_skillnad.jpg
 
Last edited:
Jag har ju bara haft körkort i ett år, och skaffade hoj i våras. Just det där att hojen "hoppar" i sidled upplevde jag som väldigt obehagligt och störande första tiden med hojen, man undvek skarvarna helt om man kunde. Att åka på räfflad asfalt (som den är när de ska lägga ny) kändes som att cykeln flöt ovanpå, ostabilt.

Sedan tog mitt bakdäck helt slut och jag satte på ett nytt. Nu märker jag knappt när jag åker över en skarv, otrolig skillnad. Skiter totalt i om det är en skarv eller inte när jag åker.

Gamla/nya däcket.
QUOTE]

Inte illa ment men jag höjer ett varningens finger för att lita på AVON-däck i vått väglag. Ditt är av en typ jag inte känner till, men sök lite och kolla på just egenskaper vid väta. Fått och sett obehagliga släpp även i torrt så försiktighet kan vara på sin plats. Vad är det gamla för nåt?
 
Det är ett Metzler. Vad har ni för nivåskillnad på ett ungefär? Skulle tippa på att vi har runt 10 mm (mer på vissa, mindre på andra ställen). Det jag tycker är värst är att man är så djävla snål att man bara lagar halva körfältet så man som hojkörare hamnar precis på skarven. Sedan lämnar man 6 meter och gör en ny lagning på andra sidan av körfältet. Kan det vara så dyrt att lägga på hela körfältet i 18 meter så man får en någorlunda homogen yta?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top