Uppdaterad hondaförsäkring...

Min premie sjönk med 1600 spänn. Och med numera "normala" självrisker blir det troligen IF istället för Bilsport och MC. Det enda jobbiga är att det krävs en besiktning på Hondaverkstad :huvet .

Stuff skrev:
Min premie sjönk med 1600 spänn. Och med numera "normala" självrisker blir det troligen IF istället för Bilsport och MC. Det enda jobbiga är att det krävs en besiktning på Hondaverkstad :huvet .

Det är inte säkert. Jag köpte en hornet 600 som importerats av en tidigare ägare. När jag ringde till If ville de först ha ett intyg på att den är besiktad. Jag sa att tidigare ägare besiktat den och då var det helt plötsligt inga problem. Ring och säg att den besiktats av tidigare ägare och hoppas att det funkar.

Mr Mac skrev:
Det är inte säkert. Jag köpte en hornet 600 som importerats av en tidigare ägare. När jag ringde till If ville de först ha ett intyg på att den är besiktad. Jag sa att tidigare ägare besiktat den och då var det helt plötsligt inga problem. Ring och säg att den besiktats av tidigare ägare och hoppas att det funkar.
Menar du en helt vanlig besiktning hos SBP, eller hos en Hondaverkstad?

FUBAR skrev:
Menar du en helt vanlig besiktning hos SBP, eller hos en Hondaverkstad?

Förlåt om jag var otydlig. Jag bara uppgav att hojen var besiktad hos en Hondaverkstad, efter det var det inga problem.

För övrigt känns det skönt att jag tecknade en Hondaförsäkring för ca två veckor sedan nu när premierna verkar ha höjts.i

Ett tipps innan ni tar honda försäkringen, kolla vad självrisken ligger på! För mig skulle den gå på 25k det är lite för mkt tycker jag. Då betalar jag helre lite mera i månaden och har en självrisk på 6k.

nilzz skrev:
Ett tipps innan ni tar honda försäkringen, kolla vad självrisken ligger på! För mig skulle den gå på 25k det är lite för mkt tycker jag. Då betalar jag helre lite mera i månaden och har en självrisk på 6k.
Fast det är väl bland annat det som har korrigerats för icke sporthojar... Min hoj, som går under Street 3, har om jag förstått det rätt numera en normal självrisk.

Stuff skrev:
Fast det är väl bland annat det som har korrigerats för icke sporthojar... Min hoj, som går under Street 3, har om jag förstått det rätt numera en normal självrisk.

Ja det är mkt möjligt. Men för dom med **sport så hör er noga för vad självriksen ligger på innan ni behöver använda er av den...

Enligt gällande hemsida så är cb600f street1, cb900f street2. If har säkert andra gränsdragningar och hondaförsäkringen ska ju gå efter hondas klasning av hojarna.

Även om det är if som är försäkringshållare så kan du fortfarande ha en icke märkesförsäkring via if, och det är nog då som ifs klassning gäller.

Den enda street3 hojen jag hittar CB1300SA, märkligt nog är cb1300f också klassad som street2.

Min premie har tydligen höjts med nästan 700 kr, inga jättesummor iofs men det var ju samma sak för mig, valde bort 900:an just pga självrisken och den mycket högre premien... nu är det ju obefintlig skillnad.

BridgeMill skrev:
Det verkar som om If och honda har ändrat på märkesförsäkringen. De nya premierna börjar gälla 060201. Så det verkar som om jag (25 år ung) kan försäkra en ny Hornet 900 jävligt billigt med "låga" självrisker, till skillnad från det förra avtalet... Så e det ingen som har en 900 Hornet till salu så åker jag och köper en ny nästa vecka :yoparty

Hoppas vi ses i morgon på mässan

http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

Min är till salu, färdigbyggd och fin. :)

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN