Uppdate på Husabergaren

• Thread starter Thread starter AP
  • Start date Start date
Köp en XR 400 som nästa hoj.Då behöver du bara serva vart fjärde år och den kommer garanterat aldrig att orka rycka av kedjan....

Skyller knappast kedjan på husaberg. Smörjer den innan varje rajse och var relativt ny.. sånnt som händer antar jag, men hur irriterad blir man inte...

Möjligtvis att den var aningen för spänd. Hoppade rätt rejält också, med den fina dämparn som är helt slut och slår igenom vid lite höjd, haha.

Verkar som att dom som säger att deras husa är jättebra osv. kör supermotard och på bana. Eller är det något som jag bara fått för mig? Jag använder min mestadels i skogen och det är ju en del skillnad på körning därimellan.

Last edited:
AP skrev:
2399301 Skyller knappast kedjan på husaberg. Smörjer den innan varje rajse och var relativt ny.. sånnt som händer antar jag, men hur irriterad blir man inte...

Möjligtvis att den var aningen för spänd. Hoppade rätt rejält också, med den fina dämparn som är helt slut och slår igenom vid lite höjd, haha.

Verkar som att dom som säger att deras husa är jättebra osv. kör supermotard och på bana. Eller är det något som jag bara fått för mig? Jag använder min mestadels i skogen och det är ju en del skillnad på körning därimellan.

I skogen är en Husa 650 övermäktig en amatör.......tro mig. Ska du köra i skogen och på en knixig enduro-slinga köp en KTM 250 4-takt.

Man måste fatta att en Husaberg 650 är en racemaskin reggad för gatkörning. Hur bra tror du en 250 GP hoj funkar på vägen? Troligtvis inte alls......den är i fel "element".

/J

VR-8 skrev:
2400347 I skogen är en Husa 650 övermäktig en amatör.......tro mig. Ska du köra i skogen och på en knixig enduro-slinga köp en KTM 250 4-takt.

Man måste fatta att en Husaberg 650 är en racemaskin reggad för gatkörning. Hur bra tror du en 250 GP hoj funkar på vägen? Troligtvis inte alls......den är i fel "element".

/J

"Skogen" är väll ett rätt brett begrepp, klart att den är alldeles för stor på små stigar och där det är alltför knixigt, jag kör mer på mindre grusväg/större stig. Då är den där extra krämen rolig att ha och när man väll slänger på motardhjulen så är det ju ett måste. Sen är det ju en frihet att kunna köra ditt man vill på vägen utan att behöva transportera dit sin 250.

Husaberg är en racehoj, ja. Det är väll bara ett tecken på att den ska hålla bra, men jag tycker bara alla pratar Husaberg och supermotard och att den inte gillar tugga mil efter mil asfalt. Det kan jag förstå, men eftersom dom gjort en FE modell också så tycker man ju att den borde vara ämnad för skogen och där borde den ju bara hålla ännu mycket mer om man inte tävlar enduro, utan bara kör med den som vilken enduro som helst, men det har ju knappast min gjort.

Bytte kedjan innan föresten, gick smidigt. Tog på mig och skulle kicka igång den, nejdå! Tänder bara till ett par gånger. Inte förrens jag kickat i ungefär 45 minuter till och från startade den, fastän den gick som ett skott och startade lätt när kedjan gick av och jag ställde in den.

Såg också att sömmen släppt ungeför 10 cm mitt på sadeln, men det är väll klart fel för att jag har kört med den och det kanske det inte är menningen att man ska göra.

Last edited:
AP skrev:
2403308Husaberg är en racehoj, ja. Det är väll bara ett tecken på att den ska hålla.

Hmm får inte det att gå ihop riktigt.. en racehoj är gjord för att gå som fan under race och mellan racen kräver den mycket service och byte av delar..

tror allvarligt att en XR650 vore den perfekta hojen för dig... krånglar aldrig, går nästan alltid igång på första kicken, är grym på grus, bra med pulver..

AP skrev:
2403308Husaberg är en racehoj, ja. Det är väll bara ett tecken på att den ska hålla bra, men jag tycker bara alla pratar Husaberg och supermotard och att den inte gillar tugga mil efter mil asfalt. Det kan jag förstå, men eftersom dom gjort en FE modell också så tycker man ju att den borde vara ämnad för skogen och där borde den ju bara hålla ännu mycket mer om man inte tävlar enduro, utan bara kör med den som vilken enduro som helst, men det har ju knappast min gjort.

Hur länge tror du en MotoGP hoj skulle gå utan konstant service och handpåläggning???? Du verkar inte fatta vad en racehoj är heller.........:va

Vet du till exempel hur din -02'a är skött innan du köpte den? Har tidigare ägare slarvat med service och underhåll så får du betala den räkningen nu när du har köpt den........tyvärr.

/J

AP skrev:
2403308Husaberg är en racehoj, ja. Det är väll bara ett tecken på att den ska hålla bra, men jag tycker bara alla pratar Husaberg och supermotard och att den inte gillar tugga mil efter mil asfalt. Det kan jag förstå, men eftersom dom gjort en FE modell också så tycker man ju att den borde vara ämnad för skogen och där borde den ju bara hålla ännu mycket mer om man inte tävlar enduro, utan bara kör med den som vilken enduro som helst, men det har ju knappast min gjort.

Husa är en racehoj.. Det innebär först och främst att den har en låg vikt och hög trimmgrad.. Att säga att en race hoj ska hålla bättre är som att säga att en F1 bil borde hålla bättre än en gatbil för det är ju en race bil..

Nä en racehoj är en hoj som tar dig först imål på bekostnad av hållbarheten den håller några timmar i streck utan service men sen behöver den omvård!

Vill du ha en hoj som håller massa mil så titta efter en med en tåligare motor t ex honda xr eller ktm lc4 modellerna eller nått..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT