Hur går det med hottningen?
Började den bara knacka i motorn helt plötsligt bara sådär? Funderar på att köpa en sånhär som vinterhoj
http://www.blocket.se/vi/12602947.htm?ca=20_s
Är det något att ha eller går dem sönder hela tiden?
Finns dem billigare någonstans?
Jo det går fint, jag är bara för slö för att uppdatera tråden bara.
Fiddyn är numera nästan klar och provkörd. Det som återstår att göra är att:
1. Fräsa en skylthållare.
2. Montera ett litet batteri som jämnar ut strömmen från drivspolen.
3. Få bort det !"#¤" knackandet som fortfarande är kvar.
Om den går sönder hela tiden? beror väl på hur man sköter den. Jag har väl egentligen inte haft några alvarliga problem med min utan mest småsaker. Det största problemet var när det övre motorfästet började spricka men det går att förebygga om man drar åt bultarna hårt direkt när man får den.
Angående knackningen så blev det när jag bytte kolv till en med dome på toppen för att höja kompressionen.
Den första tanken då var att ventilerna slåg i kolven och det var det också. Så jag gjorde en avgjutning i modellera samt slipade ur kolven så att ventilerna gick fritt men problemet kvarstår.
Efter att ha undersökt knackandet på alla möjliga sätt utan framgång så kom jag på en en långsökt teori om att den höjda kompressionen orsakade förtändning med spikning som resultat. Eftersom att tändplattan inte är justerbar så provade jag att höja oktanhalten men även detta gav inget resulat.
Nu är jag tillbaka på samma linje som jag var i början då ljudet är för metaliskt för att vara spikningar. Jag ska plocka av toppen och slipa ner domen för ventilerna ytterligare i förhoppning om att dom bara touchar kolven ytterst lite.
För övr så går fiddyn förbannat bra nu efter portningen.
nästa steg blir nog att byta toppen till en med större ventiler då dom jag har nu är en aning för små för slagvolymen på motorn.
Bilder kommer när jag har hittat en lämplig kamera
Jag antar att det är en massa stavfel samt syftningsfel i texten nu, jag är trött helt enkelt så de får ni leva med
Edit: billigare än 10k för en gatreg fiddy hittar du nog inte skulle jag tro. Det är en likadan fiddy som jag har så där kan ni se hur min såg ut ifrån början
Maisai (stavning?) gör också gatreggade fiddys men där ligger priserna mellan 15-20k och det är väl lite väl saftigt för en kinaleksak