uphottning av min vägreg fiddy

Sådär nu var ett lyse beställt. De blev ett tnt duke lyse som jag tror kommer se jävligt phett ut på fiddyn :yoparty

172667.jpeg


Kanske får skära ner det lite om det är för stort. Det är ju inte någon direkt maffig krona på en fiddy :D

Mer bilder kommer :brynad
 
Tror det blir lite väl men det är ditt projekt. Själv röstar jag fortfarande för min lykta :)
 
Tror det blir lite väl men det är ditt projekt. Själv röstar jag fortfarande för min lykta :)

aha, det var visst ett seriöst förslag med den lyktan. Jag var helt 100 på att du skojjade :D

Tror inte den skulle passa på min hoj. Den ser ut å vara stor som ett rymdskepp plus att den ser lite väl spejsig ut.

Annars skulle en miniatyrkjellkåpa sitta fint :)
 
Här kommer en liten uppdatering med bilder.

Jag har fräst ut ett fäste till diodbaklyset i alu, dragit en del el samt fått nya blinkers (som jag troligen inte kommer att använda) samt ett nytt framlyse.

Glöm inte att kommentera :tummenupp

Bilder:
 

Bifogat

  • fästebakljus.JPG
    fästebakljus.JPG
    69.9 KB · Visningar: 62
  • nyadelar.JPG
    nyadelar.JPG
    130.8 KB · Visningar: 60
  • framifrån.JPG
    framifrån.JPG
    127.9 KB · Visningar: 76
  • sidan.JPG
    sidan.JPG
    140.1 KB · Visningar: 117
  • sidan2.JPG
    sidan2.JPG
    130.1 KB · Visningar: 83
  • översikt.JPG
    översikt.JPG
    127.3 KB · Visningar: 98
Ähh tyst ;) Jag är alltid seriös. Lyktorna är inte så stora som du tror. Men det som du köpte verkar fungera skitabra!
 
Ähh tyst ;) Jag är alltid seriös. Lyktorna är inte så stora som du tror. Men det som du köpte verkar fungera skitabra!

Hehe nej dom kanske inte var så stora men den föll inte riktigt i min smak bara :tungan

Jo den ja fick idag fungerar fint utseendemässigt men den lyser uselt :D men de va väl sak samma.
 
Hur går det med hottningen?
Började den bara knacka i motorn helt plötsligt bara sådär? Funderar på att köpa en sånhär som vinterhoj http://www.blocket.se/vi/12602947.htm?ca=20_s

Är det något att ha eller går dem sönder hela tiden?

Finns dem billigare någonstans?

:tummenupp
 
Last edited:
Köra motorväg med en sån :D
Det är nog jätteroligt eller inte..

Varför skule jag köra på motorväg med en sån då? Det handlar mest om hyfsat korta transporter i stan när jag inte orkar cykla eller åka buss. Lite längre sträckor ibland, max kanske 2-3 mil åt gången:tummenupp
 
Hur går det med hottningen?
Började den bara knacka i motorn helt plötsligt bara sådär? Funderar på att köpa en sånhär som vinterhoj http://www.blocket.se/vi/12602947.htm?ca=20_s

Är det något att ha eller går dem sönder hela tiden?

Finns dem billigare någonstans?

:tummenupp


Jo det går fint, jag är bara för slö för att uppdatera tråden bara.

Fiddyn är numera nästan klar och provkörd. Det som återstår att göra är att:

1. Fräsa en skylthållare.
2. Montera ett litet batteri som jämnar ut strömmen från drivspolen.
3. Få bort det !"#¤" knackandet som fortfarande är kvar.

Om den går sönder hela tiden? beror väl på hur man sköter den. Jag har väl egentligen inte haft några alvarliga problem med min utan mest småsaker. Det största problemet var när det övre motorfästet började spricka men det går att förebygga om man drar åt bultarna hårt direkt när man får den.


Angående knackningen så blev det när jag bytte kolv till en med dome på toppen för att höja kompressionen.
Den första tanken då var att ventilerna slåg i kolven och det var det också. Så jag gjorde en avgjutning i modellera samt slipade ur kolven så att ventilerna gick fritt men problemet kvarstår.

Efter att ha undersökt knackandet på alla möjliga sätt utan framgång så kom jag på en en långsökt teori om att den höjda kompressionen orsakade förtändning med spikning som resultat. Eftersom att tändplattan inte är justerbar så provade jag att höja oktanhalten men även detta gav inget resulat.

Nu är jag tillbaka på samma linje som jag var i början då ljudet är för metaliskt för att vara spikningar. Jag ska plocka av toppen och slipa ner domen för ventilerna ytterligare i förhoppning om att dom bara touchar kolven ytterst lite.

För övr så går fiddyn förbannat bra nu efter portningen. :yoparty
nästa steg blir nog att byta toppen till en med större ventiler då dom jag har nu är en aning för små för slagvolymen på motorn.

Bilder kommer när jag har hittat en lämplig kamera :D

Jag antar att det är en massa stavfel samt syftningsfel i texten nu, jag är trött helt enkelt så de får ni leva med :tungan

Edit: billigare än 10k för en gatreg fiddy hittar du nog inte skulle jag tro. Det är en likadan fiddy som jag har så där kan ni se hur min såg ut ifrån början :)

Maisai (stavning?) gör också gatreggade fiddys men där ligger priserna mellan 15-20k och det är väl lite väl saftigt för en kinaleksak :)
 
Last edited:

Om den går sönder hela tiden? beror väl på hur man sköter den. Jag har väl egentligen inte haft några alvarliga problem med min utan mest småsaker. Det största problemet var när det övre motorfästet började spricka men det går att förebygga om man drar åt bultarna hårt direkt när man får den.


Edit: billigare än 10k för en gatreg fiddy hittar du nog inte skulle jag tro. Det är en likadan fiddy som jag har så där kan ni se hur min såg ut ifrån början :)

Maisai (stavning?) gör också gatreggade fiddys men där ligger priserna mellan 15-20k och det är väl lite väl saftigt för en kinaleksak :)

Ok, det låter bra, får se hur jag gör :va Hur fort gick den orginal?

:tummenupp
 
Det finns bra med effektprylar till fiddymotorerna i England.
220cc MSR motorer från Tyskland. (3000 euro).
 
Det finns bra med effektprylar till fiddymotorerna i England.
220cc MSR motorer från Tyskland. (3000 euro).

Finns även kitacos värsting som heter något med se och ligger på 39lax i svea :tummenupp

Angående orginal topphastighet så låg den på runt 60-65.
Efter portningen, högkompskolv, fullflödes avgasystem samt öppet luftfilter (mest för ljudets skulle) så toppade den runt 85. Nu hoppas jag på att nå 100km/h men det återstår att se :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top