Universum?

Slurken skrev:
Med big bang skapades ju tid och rum. Innan big bang fanns just ingenting. Utanför rymden finns inte helelr någonting. Vi är helt enkelt en en stooort jävla dammråtta mitt ute i ingenstans :3freak

Njae... Skapdes inte tiden, bara? Rummet fans ju väl där, fast det var.. tomt? Eller? :va

Endel tror ju att tiden är riktningen på universums rörelse, dvs expansion i nuläget. Isf skulle tiden sakta gå långsammare för att till sist stanna och gå baklänges förutsatt att universum kommer att implodera igen. Detta vet man ju inte än. Det finns ju risk att vi kommer att expandera för alltid, och isf kommer tiden aldrig att stanna. :näsblod

Zee skrev:
Njae... Skapdes inte tiden, bara? Rummet fans ju väl där, fast det var.. tomt? Eller? :va

Endel tror ju att tiden är riktningen på universums rörelse, dvs expansion i nuläget. Isf skulle tiden sakta gå långsammare för att till sist stanna och gå baklänges förutsatt att universum kommer att implodera igen. Detta vet man ju inte än. Det finns ju risk att vi kommer att expandera för alltid, och isf kommer tiden aldrig att stanna. :näsblod

jepp, många som tror att universum kommer att implodera igen. Vissa säger sig ha bevis för att expansionen av universum redan har avstannat en aning. ..snart inte långt kvar tills vi blir en liten ärta igen, och sedan en ny big bang, osv. Risken finns ju att det även har varit så innan..

Sen måste väl det vara så att det var både tid och rum som skapades vid big bang. Eftersom tid inte kan finnas utan rum (har jag för mig att tysken med stripigt hår sa). Och om tiden går långsammare och det blir en implosion, är det som att dra tillbaka klockan? Kommer det räknas som om vi har funnits i noll sekunder?

Jag har en teori om hur universum ser ut som jag har diskuterat med en proffessor i fysik, han tyckte jag skulle "fundera vidare" :3freak

ivf...

1. det gula fältet är "det vi känner till" och kallar universum...
2. den röda sträckan är längden som ljuset färdades under "bigbang"
3. den blå sträckan är längden i av antalet ljusår sedan "bigbang" inträffade
4. Centrum för bigbang.

Detta ger då att vi får ett skal, som färdas utåt alla riktningar från centrum i ljusets hastighet. Som med tiden kommer bli tunnare och tunnare...

Det som finns inom den gula ringen borde vara samma som utanför, alltså inte ens ljus, eftersom det redan har paserat...

Men det som kanske spräcker det här är väl att dom sjärnor som finns i det gula fältet sänder ljuset in tillbaka i centrum.
Fast dom färdas i ljuset hastighet från centrum, men ljusets hastighet är konstant även hur man mäter det...
tänker jag mer blir jag knäpp :lol

Bifogat

• universum.GIF
    universum.GIF
    4.9 KB · Visningar: 24
NoicE skrev:
Jag har en teori om hur universum ser ut som jag har diskuterat med en proffessor i fysik, han tyckte jag skulle "fundera vidare" :3freak

Aha, alltid intressant med sådana visualiseringar som kan få en in i nya tankebanor. Nu fick jag nåt att fundera på... :tummenupp

Slurken skrev:
jepp, många som tror att universum kommer att implodera igen. Vissa säger sig ha bevis för att expansionen av universum redan har avstannat en aning. ..snart inte långt kvar tills vi blir en liten ärta igen, och sedan en ny big bang, osv. Risken finns ju att det även har varit så innan..

Sen måste väl det vara så att det var både tid och rum som skapades vid big bang. Eftersom tid inte kan finnas utan rum (har jag för mig att tysken med stripigt hår sa). Och om tiden går långsammare och det blir en implosion, är det som att dra tillbaka klockan? Kommer det räknas som om vi har funnits i noll sekunder?

Att universums expansionshastighet har minskat till följd av gravitationen är ett allmänt vedertaget faktum bland forskare.

Det som avgör huruvida universum kommer fortsätta expandera eller inte är dess massa (eller egentligen masstäthet).

I dagsläget räknar man med att universum endast har en tiondel av den massa som krävs för att stoppa expansionen.

Men det finns frågetecken kring massan hos vissa elementarpartiklar och annan materia i rymden, vilken skulle kunna stå för de resterande nittio procenten.

chrilla skrev:
Men det finns frågetecken kring massan hos vissa elementarpartiklar och annan materia i rymden, vilken skulle kunna stå för de resterande nittio procenten.

Nu tror jag du är o nafsar på "mörk materia". Jag tror jag såg ngnstans att mörk materia skulle kunna vara mer än 2/3 av universums materia. Dvs den "vita materia" vi känner till (all som kan ses) endast utgör 30% av universums materia. Detta är intressant eftersom man då inte riktigt vet masstätheten för universum och därmed inte vet om universum kommer att expandera för alltid eller stagnera och dras ihop igen.

Förresten, en bra liknelse för universums expansion; tänk dig att du har en bunke magneter som sitter runt en smällare. när smällaren går av och smällen är kraftigt nog kommer magneterna att fortsätta driva ifrån varandra i all evighet om det inte finns ngt motstån. Är smällen "för klen" kommer magneterna dras ihop av varandras kraft igen. :tummenupp

Att universum expanderar, måste ju betyda att vi också expanderar?

Det är alltså därför byxorna sitter trängre efter sommaren, och inte grillningen & ölen som jag trodde.. :)

Iofs.. fan också.. då kanske byxorna borde expanderat också... bugger...

Nu blir det långpost! Men jag gillar sånt här.

...
Någon måste väl varit den första? Vi mäter ju allt från en nollpunkt,
men innan den första nollpunkten måste det väl också funnits tid?
...

Nej!
Tid och rum är samma sak. Innan Bigbang fanns vare sig rum eller tid.
Innan det är det ingen ide att prata om tid, eftersom den inte fanns.

Tänk på rummet som upp/ner, vänster/höger och fram/bakåt. Mao de tre dimensionerna.
Den fjärde dimensionen är tiden. Vad som skiljer den från de andra tre är att vi far
fram i den med ljusets hastighet, dessutom kan vi inte åka baklänges i den.
Men vi kan bromsa framfarten, jämfört med någon annan SH'are (jämfört är viktigt).

Om vi rör oss i rummet med ljusets hastighet kommer våra klockor att stanna OM man
frågar Swedie, som vi lämnat kvar hemma. Vi andra som är med ombord kommer dock tycka att
ingentig är ovanligt med våra klockor. Tänder vi en ficklampa och mäter farten på ljuset
kommer vi se att ljuset färdas med, gissa.. ljusets hastighet. Oavsett om vi lyser
framåt eller bakåt. Stackars Swedie däremot, som inte fick följa med, kommer att tycka
helt annorlunda där han står och kollar på oss med sitt supeduper-humledumle-teleskop.

Nu kommer ni tycka att det där är "synvillor" ock tricks men det är det det inte är.
Enligt Albert E. så är det så att saker händer med olika tidsramar. Det finns inget
unniversellt NU, utan det enda nu som har relevans är det nu som betraktaren har.

Så när vi har klarat av vad Swedie tyckte var en tråkig fredagskväll, så tycker vi
att det bara gått nån minut (vi hade inte exakt farten C för den som är petig)
Och alla har rätt.

Det är dessutom inte bara tiden som påverkas av farten. Både massan och vår
längd påverkas. Kunde vi uppnå exakt ljustes hastighet, C, så skulle vi vara
oändligt tunga och oändligt korta (i rörelseriktningen). Det där med oändligt
tunga är just det som gjorde att Albert kunde härleda den berömda e=mc2.

Solen & svarta hål:

Solen kommer inte att sluta som en supernova, den är för liten. Den slutar som en vit dvärg.
En liten klump som är het som fan, därför lyser den vitt, men kommer om x antal miljarder år
svalna till en mörk klump.

Hade solen vart tyngre, tror gränsen går vid lite mer än tre gånger solvikten, så kan den sluta

i en supernova och efterföljande svart hål.

Som kuriosa kan nämnas att i vår sol skapas helium av hopsmältningen av väte, som andra har sagt.
Efter Bigbang fanns i princip bara Väte och helium, inte järn, kol, uran och andra bra att ha grundämnen.
Väte är det normala stjärnbränslet, när den går mot sitt slut kan den börja smälta ihop tyngre och tyngre saker.
Helium till nåt tyngre, och det tyngre till nåt ännu tyngre (kommer inte ihåg vad och orkar inte googla)
Den processen kan bara fortsätta att ge energi tills man har gjort järn. Alla tyngre grundämnen kräver
energi för att skapas. Här kommer supernovorna in. Alla grundämnen tyngre än järn har skapats i supernovor.
Det betyder att du och jag och våra hojar är skapade av atomer som i sin tur är skapade i döende stjärnor.
Så tillochmed mitt gamla ånglok är gjort av stjärnstoft ;-)

Svarta hål och tid.
Det är inte bara fart som gör att tiden beter sig underligt. Gravitation påverkar också tiden.
Tex. går tiden yttepytte lite långsammare upp i ett höghus än nere på marken. Tillräckligt stor
skillnad för att GPS-satteliterna måste komponsera för detta.

Motsatsen är nära ett svart hål, precis vid händelsehorisonten verkar tiden stå stilla i våra ögon.
Det får till effekt att om vi leker lite med Swedie igen och kastar in han i ett svart hål så kommer
han tycka attt han ramlar in i hålet på en gång, inga konstigheter där utom att han blir utdragen till
några kilometer lång spagetti av tidvattenkrafterna. Däremot vi om vi kunde hålla koll på honom hela
vägen in (till händelsehorisonten, det är sista utposten för ljus att kunna komma ut) så skulle vi se
att han aldrig kommer fram. Univerum kan dö aqv ålderdomsvaghet och vi kommer fortfarande se honom
falla in i hålet.

H-Klint skrev:
Solen & svarta hål:

Hade solen vart tyngre, tror gränsen går vid lite mer än tre gånger solvikten, så kan den sluta

i en supernova och efterföljande svart hål.

Japp men man får ta i beaktande de enorma massaförlusterna som sker då fusionen går över mot tyngre och tyngre sammanslagningar. Alltså måste stjärnan vara betydligt större. Runt 20-30 solmassor skulle jag tippa på.

chrilla skrev:
Att universums expansionshastighet har minskat till följd av gravitationen är ett allmänt vedertaget faktum bland forskare.
Jag har inte lusläst sista sidan så jag vet inte om någon redan har sagt det här, men iaf.
Universums expansion ökar (accelererar). För tio år sedan eller så trodde man att det var tvärtom, men iom. att tekniken blir vassare har man med mycket stor säkerhet fastslagit att så är inte är fallet. Ett hett ämne bland astronomer och astrofysiker idag, så googla på "mörk energi" el. liknande så får du fram en massa mer information.

H-Klint skrev:
Nu blir det långpost! Men jag gillar sånt här................

Bra! :tummenupp
Nu kan vi krångla till det ännu mer. Finns det partiklar som kan färdas snabbare än ljuset? De måste ju i så fall ha oändligt liten massa eftersom det krävs för att kunna komma upp i ljusets hastighet.

..Sen får någon gärna förklara skillnaden på maskhål och svarta hål.
Vad jag vet så är maskhål som ett rör mellan två olika platser i universum, alltså även två olika tidspunkter. En farkost som kan färdas genom röret är alltså en tidsmaskin. Men är nu maskhål detsamma som svarta hål kommer farkosten att bli mycket mycket liten (förintas).. ..Och hur blir det egentligen när någonting kommer ut ur andra änden på röret, om någonting KAN komma ut... Alla svarta hål, vad händer med all materia som sugs in? vart tar den vägen?

Slurken skrev:
Alla svarta hål, vad händer med all materia som sugs in? vart tar den vägen?

maskhål tror man väl bara finns?

Svarta hål är inte hål.
Det är bara väldigt komprimerad materia med extremt hög vikt = extremt hög dragningskraft.
Som en dammsugare åt alla håll, typ :lol
Allt som sugs dit blir en del av det svarta hålet :3freak

Neanderthalaren skrev:
Jag har inte lusläst sista sidan så jag vet inte om någon redan har sagt det här, men iaf.
Universums expansion ökar (accelererar). För tio år sedan eller så trodde man att det var tvärtom, men iom. att tekniken blir vassare har man med mycket stor säkerhet fastslagit att så är inte är fallet. Ett hett ämne bland astronomer och astrofysiker idag, så googla på "mörk energi" el. liknande så får du fram en massa mer information.

Jäkla skit! Är min utbildning redan föråldrad... :huvet

Men intressant. :)

Slurken skrev:
Bra! :tummenupp
Nu kan vi krångla till det ännu mer. Finns det partiklar som kan färdas snabbare än ljuset? De måste ju i så fall ha oändligt liten massa eftersom det krävs för att kunna komma upp i ljusets hastighet.

Vad jag vet så är maskhål som ett rör mellan två olika platser i universum, alltså även två olika tidspunkter. En farkost som kan färdas genom röret är alltså en tidsmaskin. Men är nu maskhål detsamma som svarta hål kommer farkosten att bli mycket mycket liten (förintas).. ..Och hur blir det egentligen när någonting kommer ut ur andra änden på röret, om någonting KAN komma ut... Alla svarta hål, vad händer med all materia som sugs in? vart tar den vägen?

Många partiklar har ingen vilomassa. Väger alltså inget på en våg så att säga. Men har ändå en rörelsemängd (och därmed massa) då de är i rörelse. Ex.vis ljus (fotoner).

En teori om sk. takyoner har framfört. Takyoner är partiklar som ALLTID rör sig snabbare än ljuset, och får motsvarande massökning då de närmar sig ljushastigheten uppifrån, som vanliga partiklar får då de närmar sig ljushastigheten nerifrån.

Einsteins teori förbjuder inte partiklar att överskrida ljushastigheten, bara att "korsa" den. Teoretiskt sett skulle takyoner kunna existera, men få fysiker tror det. De är nog mera en matematisk konstruktion.

Slurken skrev:

Liten översikt:

http://www.kosmologika.net/Blackholes/Wormholes.html

Har inte läst igenom alla intressanta frågor, då jag troligen inte skulle sova på flera nätter, men VAD skapade egentligen livet på t.ex Jorden (kom nu inte och dilla om Gud eller så..)
Finns svart materia, och isf, vad är det?
Klassikern, hönan eller ägget? Vem kom först?
Vad är den minsta byggstenen? Kallas Kvark om jag inte missminner mig, men vad är den gjord av? Minikvarkar :confused:

Är övertygat om att de vise männen & kvinnorna här på SH har alla svar jag önskar :Bugar

pajo skrev:
Finns svart materia, och isf, vad är det?
Klassikern, hönan eller ägget? Vem kom först?
Vad är den minsta byggstenen? Kallas Kvark om jag inte missminner mig, men vad är den gjord av? Minikvarkar :confused:
Orkar inte ta allt.

1. Kortfattat; Mörk materia är inte något vars existens har bevisats (duh, man kan inte se den). Snarare är det något man infört för att förklara vissa rörelser hos tex. galaxer som inte rör sig på det sättet de borde med den massa man kan observera.

2. Ägget. Två halvhönors genetiska material blev ett hönsägg. Såklart förutsatt att man kan dra en gräns mellan vad som är en höna och inte.

3. Det finns inte en minsta partikel utan flera familjer av elementarpartiklar, men den vanliga materiens byggstenar är kvarkar (uppkvarkar och nedkvarkar men finns fler som byggar upp tyngre instabila partiklar) och så såklart elektronerna som nog förtjänar en plats här också.
Vad kvarkar är gjorda av? Strängar, troligen. Energi i någon form ivsfsh.

Last edited:
Back