Långa farbron
Yster tokfrans
chrilla skrev:Då får jag väl säga som det är: Jag kan inte ett skit om maskhål.
Har inga böcker om det hemma heller...
Du verkar bra på förbränning,kan du inte berätta hur man gör sprit istället ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
chrilla skrev:Då får jag väl säga som det är: Jag kan inte ett skit om maskhål.
Har inga böcker om det hemma heller...
Långa farbron skrev:Du verkar bra på förbränning,kan du inte berätta hur man gör sprit istället ?
Slurken skrev:Med big bang skapades ju tid och rum. Innan big bang fanns just ingenting. Utanför rymden finns inte helelr någonting. Vi är helt enkelt en en stooort jävla dammråtta mitt ute i ingenstans![]()
Zee skrev:Njae... Skapdes inte tiden, bara? Rummet fans ju väl där, fast det var.. tomt? Eller?![]()
Endel tror ju att tiden är riktningen på universums rörelse, dvs expansion i nuläget. Isf skulle tiden sakta gå långsammare för att till sist stanna och gå baklänges förutsatt att universum kommer att implodera igen. Detta vet man ju inte än. Det finns ju risk att vi kommer att expandera för alltid, och isf kommer tiden aldrig att stanna.![]()
NoicE skrev:Jag har en teori om hur universum ser ut som jag har diskuterat med en proffessor i fysik, han tyckte jag skulle "fundera vidare"![]()
Slurken skrev:jepp, många som tror att universum kommer att implodera igen. Vissa säger sig ha bevis för att expansionen av universum redan har avstannat en aning. ..snart inte långt kvar tills vi blir en liten ärta igen, och sedan en ny big bang, osv. Risken finns ju att det även har varit så innan..
Sen måste väl det vara så att det var både tid och rum som skapades vid big bang. Eftersom tid inte kan finnas utan rum (har jag för mig att tysken med stripigt hår sa). Och om tiden går långsammare och det blir en implosion, är det som att dra tillbaka klockan? Kommer det räknas som om vi har funnits i noll sekunder?
chrilla skrev:Men det finns frågetecken kring massan hos vissa elementarpartiklar och annan materia i rymden, vilken skulle kunna stå för de resterande nittio procenten.
H-Klint skrev:Solen & svarta hål:
Hade solen vart tyngre, tror gränsen går vid lite mer än tre gånger solvikten, så kan den sluta
i en supernova och efterföljande svart hål.
Jag har inte lusläst sista sidan så jag vet inte om någon redan har sagt det här, men iaf.chrilla skrev:Att universums expansionshastighet har minskat till följd av gravitationen är ett allmänt vedertaget faktum bland forskare.
H-Klint skrev:Nu blir det långpost! Men jag gillar sånt här................
Slurken skrev:Alla svarta hål, vad händer med all materia som sugs in? vart tar den vägen?
Neanderthalaren skrev:Jag har inte lusläst sista sidan så jag vet inte om någon redan har sagt det här, men iaf.
Universums expansion ökar (accelererar). För tio år sedan eller så trodde man att det var tvärtom, men iom. att tekniken blir vassare har man med mycket stor säkerhet fastslagit att så är inte är fallet. Ett hett ämne bland astronomer och astrofysiker idag, så googla på "mörk energi" el. liknande så får du fram en massa mer information.
Slurken skrev:Bra!![]()
Nu kan vi krångla till det ännu mer. Finns det partiklar som kan färdas snabbare än ljuset? De måste ju i så fall ha oändligt liten massa eftersom det krävs för att kunna komma upp i ljusets hastighet.
..Sen får någon gärna förklara skillnaden på maskhål och svarta hål.
Vad jag vet så är maskhål som ett rör mellan två olika platser i universum, alltså även två olika tidspunkter. En farkost som kan färdas genom röret är alltså en tidsmaskin. Men är nu maskhål detsamma som svarta hål kommer farkosten att bli mycket mycket liten (förintas).. ..Och hur blir det egentligen när någonting kommer ut ur andra änden på röret, om någonting KAN komma ut... Alla svarta hål, vad händer med all materia som sugs in? vart tar den vägen?
Slurken skrev:..Sen får någon gärna förklara skillnaden på maskhål och svarta hål.
Vad jag vet så är maskhål som ett rör mellan två olika platser i universum, alltså även två olika tidspunkter. En farkost som kan färdas genom röret är alltså en tidsmaskin. Men är nu maskhål detsamma som svarta hål kommer farkosten att bli mycket mycket liten (förintas).. ..Och hur blir det egentligen när någonting kommer ut ur andra änden på röret, om någonting KAN komma ut... Alla svarta hål, vad händer med all materia som sugs in? vart tar den vägen?
Orkar inte ta allt.pajo skrev:Finns svart materia, och isf, vad är det?
Klassikern, hönan eller ägget? Vem kom först?
Vad är den minsta byggstenen? Kallas Kvark om jag inte missminner mig, men vad är den gjord av? Minikvarkar![]()
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |