Unga sporthojsägare hur gör ni?

Hur försäkrar du din supersporthoj?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Har du egentligen kollat upp vad det är du betalar för?
Du är 21 år och har en sporthoj som är 5 år gammal och bor i zon 1-2
Rätt eller fel?
Då bör du betala 14 580 kr / helår x 2 (dubbla priset mot 35-49 år om man är under 24 år) = 2430 kr / månaden

http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

Håller med föregående, är det verkligen värt det?
Varför inte halvförsäkra i annat bolag (så du är täckt om den blir stulen) och sen lägga mellanskillnaden upp till 2400 kr/mån på ett eget sparkonto?
Om du håller dig på hjulen så har du en fin grundplåt till nästa hoj.
Dessutom har If och Hondas försäkring en jävla självrisk på vagnskadan om du vurpar, 25 000 om jag läser rätt, så är du egentligen försäkrad?! :va

Vad kostar en CBR 600 -04? 55 000 - 60 000?

Jag hade valt ett annat alternativ om jag varit 21 år...

Jag ringde runt till flera av dom stora bolagen och kollade, och dom var inte ens i närheten av IF:s försäkringspremie. Jag har 6000 i självrisk, så farligt är väll inte de?
Jag är fortfarande 21 och inget försäkringsbolag kommer ge mig en billig försäkring om jag inte skenförsäkrar. spelar ingen roll om jag tar halv eller trafik!
De är tråkigt men det är så det är, har redan kollat runt på det!

Jag hade inte valt ett annat alternativ om jag vore 21 :tuttar

Så var läget för mig när jag ringde runt. Men sälj hojen till mig för en spottstyver och tjacka dig en literhoj.:tummenupp

//Dafe


haha, den är ju till salu, bara att hosta upp cashen :banana
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag ringde runt till flera av dom stora bolagen och kollade, och dom var inte ens i närheten av IF:s försäkringspremie. Jag har 6000 i självrisk, så farligt är väll inte de?
Jag är fortfarande 21 och inget försäkringsbolag kommer ge mig en billig försäkring om jag inte skenförsäkrar. spelar ingen roll om jag tar halv eller trafik!
De är tråkigt men det är så det är, har redan kollat runt på det!

Jag hade inte valt ett annat alternativ om jag vore 21 :tuttar
Jag tycker du har en hedervärd inställning och den ska du ha cred för. :tummenupp Inte många i din ålder som är så mogna i sitt synsätt men...

titta i dina villkor så ser du att för motorcyklar av typen Sport så gäller speciella självrisker.
 

Bifogat

  • If villkor.jpg
    If villkor.jpg
    58.4 KB · Visningar: 52

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag tycker du har en hedervärd inställning och den ska du ha cred för. :tummenupp Inte många i din ålder som är så mogna i sitt synsätt men...

titta i dina villkor så ser du att för motorcyklar av typen Sport så gäller speciella självrisker.

Intressant det där när jag ringde IF ang. Hondas märkesförsäkring sa de att självrisken bara var 6000:- frågade specifikt på en cbr 1000rr. Kan självrisken ha något med åldern att göra eller är det lika för alla?

//Dafe

Inte direkt en spottstyver men säkert rätt pris. Håller på att sälja en lägenhet nu då jag är lite överbelånad för tillfället.

//Dafe
 
Last edited:

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Jag tycker du har en hedervärd inställning och den ska du ha cred för. :tummenupp Inte många i din ålder som är så mogna i sitt synsätt men...

titta i dina villkor så ser du att för motorcyklar av typen Sport så gäller speciella självrisker.

jaha, måste jag genast kolla upp, det låter ju helt sjukt! :huvet

Edit: Har ringt till IF och fick ett chockbesked, min självrisk ligger på 50.000 sek för vagnskada
Tycker det är så synd att det bara är gammla gubbar och bönder som ska kunna äga sporthojar! :brinnerup
 
Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
jaha, måste jag genast kolla upp, det låter ju helt sjukt! :huvet

Edit: Har ringt till IF och fick ett chockbesked, min självrisk ligger på 50.000 sek för vagnskada
Tycker det är så synd att det bara är gammla gubbar och bönder som ska kunna äga sporthojar! :brinnerup

Sinnesjukt! Måste hör om samma gäller för mig.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
jaha, måste jag genast kolla upp, det låter ju helt sjukt! :huvet

Edit: Har ringt till IF och fick ett chockbesked, min självrisk ligger på 50.000 sek för vagnskada
Tycker det är så synd att det bara är gammla gubbar och bönder som ska kunna äga sporthojar! :brinnerup
Jag är ledsen att behöva säga det men ja, ni yngre killar får nog köpa nåt gammalt eller effektsvagt för att kunna köra billigt alternativt börja köra väldigt väldigt försiktigt och bara vara trafikförsäkrade (menar inte nån specifikt utan generellt).
Ni är överrepresenterade i olycksstatistiken och detta tar FB ut på er genom horribla premier.

@ OverDrive, sälj hojen (till morsan eller farsan), köp sen tillbaka den och teckna en trafikförsäkring hos ett mindre dyrt FB och investera i krashpuckar och kraschkåpor.
Det är ju inte lönt att först betala 29160 kr i premie per år och sen 50000 kr i självrisk vid en vurpa för en hoj som kostar 55000 kr att köpa. :krama

Intressant det där när jag ringde IF ang. Hondas märkesförsäkring sa de att självrisken bara var 6000:- frågade specifikt på en cbr 1000rr. Kan självrisken ha något med åldern att göra eller är det lika för alla?

//Dafe
Det bör gälla alla hojar i kategoring "Sport".
Kan vara att du snackade med nån sopa som inte kan läsa deras egna villkor.
 
Last edited:

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Jag är ledsen att behöva säga det men ja, ni yngre killar får nog köpa nåt gammalt eller effektsvagt för att kunna köra billigt alternativt börja köra väldigt väldigt försiktigt och bara vara trafikförsäkrade (menar inte nån specifikt utan generellt).
Ni är överrepresenterade i olycksstatistiken och detta tar FB ut på er genom horribla premier.

@ OverDrive, sälj hojen (till morsan eller farsan), köp sen tillbaka den och teckna en trafikförsäkring hos ett mindre dyrt FB och investera i krashpuckar och kraschkåpor.
Det är ju inte lönt att först betala 29160 kr i premie per år och sen 50000 kr i självrisk vid en vurpa för en hoj som kostar 55000 kr att köpa. :krama


Det bör gälla alla hojar i kategoring "Sport".
Kan vara att du snackade med nån sopa som inte kan läsa deras egna villkor.

jo jag vet, det är ju förjävligt! tackafan för att folk skenförsäkrar sina hojar!

har snackat med farsan och han var ju sugen på o köpa en 600rr :D så får se hur det blir med den affären!
Annars kan jag ju flytta från sthlm och bosätta mig i nån liten byhåla och hänga vid den lokala korvmojjen.
:död
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
jo jag vet, det är ju förjävligt! tackafan för att folk skenförsäkrar sina hojar!

har snackat med farsan och han var ju sugen på o köpa en 600rr :D så får se hur det blir med den affären!
Annars kan jag ju flytta från sthlm och bosätta mig i nån liten byhåla och hänga vid den lokala korvmojjen.
:död
Om du bor hemma så kan du ju utnyttja de bolag som faktikt tillåter att en familjemedlem lånar hojen. Tänk dock på att farsan MÅSTE äga hojen (ha ekonomiskt intresse i den) om han ska försäkra den. Det ni kan drabbas av är dubbel självrisk om du kör den och klotar (upp till 24 år tror jag det är).
Detta är inte skenförsäkring, ni utnyttjar bara villkoren i försäkringen.
Tror Folksam har detta.
 

Looptroop

Gbg-Verona-Arabba-Ringen-Gbg på 8 dagar
Gick med
25 Feb 2008
Ort
hmm... precis flyttat
Hoj
KTM 690 smc -08, Aprilia sxv 550 -06, gixxer 750 k7 -SÅLD, Yamaha XT 660 -04 STULEN, Pitpro 150cc -08 SÅLD, Yamaha r6 -04 SÅLD, Aprilia rs250 -00 SÅLD
Hade en gixxer 750 k7 betalade ca 1100 i månaden med folksams smc halvförsäkring. förjälva dyrt om ni frågar mig. Så jag sålde den o köpte motard istället. Mkt bättre betalar ca 400 månaden för helförsäkring och har 10 gånger roligare när jag är ute och kör.
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Om du bor hemma så kan du ju utnyttja de bolag som faktikt tillåter att en familjemedlem lånar hojen. Tänk dock på att farsan MÅSTE äga hojen (ha ekonomiskt intresse i den) om han ska försäkra den. Det ni kan drabbas av är dubbel självrisk om du kör den och klotar (upp till 24 år tror jag det är).
Detta är inte skenförsäkring, ni utnyttjar bara villkoren i försäkringen.
Tror Folksam har detta.

förstår hur du tänker, men har den ute för försäljning nu så hoppas jag blir av med den snart så man slipper bry sig!
 

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Om du bor hemma så kan du ju utnyttja de bolag som faktikt tillåter att en familjemedlem lånar hojen. Tänk dock på att farsan MÅSTE äga hojen (ha ekonomiskt intresse i den) om han ska försäkra den. Det ni kan drabbas av är dubbel självrisk om du kör den och klotar (upp till 24 år tror jag det är).
Detta är inte skenförsäkring, ni utnyttjar bara villkoren i försäkringen.
Tror Folksam har detta.

Även Salu Ansvar har denna typ av "familjeförsäkring" :glömdet
 

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
nishiki pro sld
Min taktik var att köpa gammal häck som man kan lära sig mycket på innan man blir äldre och byter upp sig. För gammal för att vara värt att sno, krashar jag den så är det my bad, bygger hellre min egen "försäkring" läs:köpa annan hoj än och ge bolagen 33k per år. Äger en 929 -00, 20 år, trafikförsäkring 700/mån.
 

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Jag körde på gammalhäck teorin x)
Gör inget om man kraschar den och sen helförsäkring 1600per/år:)
 

GSR600

Ny medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Ground zero
Hoj
GSX650FA
gsr 600, 2007, uthämtad i juni, fabriksny = 3166 kr Suzuki märkesförsäkring/ halv (garanti 1 år)

Nästa år så kommer den kosta mig enligt offerten, fyller 30 då, ca 4000 hel/år, hos Bilsport MC
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
jaha, måste jag genast kolla upp, det låter ju helt sjukt! :huvet

Edit: Har ringt till IF och fick ett chockbesked, min självrisk ligger på 50.000 sek för vagnskada
Tycker det är så synd att det bara är gammla gubbar och bönder som ska kunna äga sporthojar! :brinnerup

tycker det är rätt gott att vara 40 bast och kunna köpa mig en hayabusa och betala ca 7000 spänn/helförsäkring.
lång näsa.....:yoparty:D
 

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
Jag har min hoj på min far. Ringde runt lite och kollade när jag köpte den och det var nästan så att försäkringsbolagen inte ville att jag skulle försäkra den. Det var mer åt att dom tyckte jag skulle sälja den och vänta x antal år... 22år är jag.. Tråkigt. Kan inte statistiken men är det många i min ålder som hamnar i olyckor om man jämför med folk som är 30+ ?? Känns ju nästan som att det inte är så många i min ålder som råka ut för så mycket som 30+are. Rätta mig om jag har fel ? :)
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har min hoj på min far. Ringde runt lite och kollade när jag köpte den och det var nästan så att försäkringsbolagen inte ville att jag skulle försäkra den. Det var mer åt att dom tyckte jag skulle sälja den och vänta x antal år... 22år är jag.. Tråkigt. Kan inte statistiken men är det många i min ålder som hamnar i olyckor om man jämför med folk som är 30+ ?? Känns ju nästan som att det inte är så många i min ålder som råka ut för så mycket som 30+are. Rätta mig om jag har fel ? :)
Ööhhhhh... skojar du eller?? :va

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=211968

http://publikationswebbutik.vv.se/u...v_vagverkets_djupstudiematerial_2000_2003.pdf

"Från körkortsregistret har uppgifter hämtats om hur länge mc-förarna haft sitt körkort innan de förolyckades. Det visar sig att i nästan hälften av olyckorna har föraren haft mc-körkort i mindre än fem år och i var femte olycka mindre än ett år.

Gruppen 20-29 år äger 6 % av mcbeståndet men står för 40 % av dödsolyckorna.

I gruppen upp till 29 år har man sällan ägt den motorcykel man omkom på."


Snacka om förnekelse... :brinnerup
 
Last edited:

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
Ööhhhhh... skojar du eller?? :va

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=211968

http://publikationswebbutik.vv.se/u...v_vagverkets_djupstudiematerial_2000_2003.pdf

"Från körkortsregistret har uppgifter hämtats om hur länge mc-förarna haft sitt körkort innan de förolyckades. Det visar sig att i nästan hälften av olyckorna har föraren haft mc-körkort i mindre än fem år och i var femte olycka mindre än ett år.

Gruppen 20-29 år äger 6 % av mcbeståndet men står för 40 % av dödsolyckorna.

I gruppen upp till 29 år har man sällan ägt den motorcykel man omkom på."


Snacka om förnekelse... :brinnerup

Okej har ej kollat upp detta.. men då vet man men liksom jag mena det man kan ju vara 30+ och precis tagit körkort... finns ju även dom som tar det i den åldern... Men tack för svaret :D förstod väl nästan att det var så men man vet aldrig.. :tummenupp
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Jag tycker du har en hedervärd inställning och den ska du ha cred för. :tummenupp Inte många i din ålder som är så mogna i sitt synsätt men...

titta i dina villkor så ser du att för motorcyklar av typen Sport så gäller speciella självrisker.

Var hittade du den bilden? Jag har IF och något sådant finns inte med i mina villkor (de som är på hemsidan), för visst var det If som diskuterades här och deras självrisker?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Var hittade du den bilden? Jag har IF och något sådant finns inte med i mina villkor (de som är på hemsidan), för visst var det If som diskuterades här och deras självrisker?
Ja och nej, det var IF´s Hondaförsäkring vi pratade om, inte IF generellt.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top