undrar en sak

supergirl skrev:
2642263 Skinnställ och utrustning kan du nog få på din hemförsäkring om du inte får ut det på bilägarens försäkring.

//Janna

annars så täcker trafik försäkring personlig utr. om man ringer och kollar med bolaget man har

Palmas skrev:
2642227 Det är alltid ens egna försäkringsbolag som betalar ut ersättningen oavsett om det är trafik- eller helförsäkring. Sedan regleras ersättningarna mellan bolagen men det är inget man behöver bry sig om som privatperson.

Vill du ha klara och riktiga svar tycker jag att du skall kontakta den skadereglerare som har blivit tilldelad ditt ärende. Da kan du fraga om din egna skada, skador pa hojen och skador pa din utrustning.

Jag krockade ocksa där föraren av bilen var vallande. Jag fick ersättning för förlorad arbetsinkomst, OBS var noggrann här för du skall räkna med all lön inkl ev övertid, OB-ersättning och sa smaningom ev bonus om du har sadan. Sedan fick jag ersättning för cykeln, även här ska du vara noggrann och halla tät kontakt med skaderegleraren sa du far ut bra för hojen, tänk ut bra argument. Jag fick även betalt för skador pa mina kläder men jag kommer inte ihag vilken försäkring som täckte det men jag har för mig att även det togs som del i den vallandes ersättning till mig.

Men som sagt ring din skadereglerare och fraga om allt som du kan komma pa. Ersättningar för alla saker inklusive eventuella invaliditetsersättningar för bestaende men och ersättning för sveda och värk.

vettigaste svar hitills tack tack för all support och info!!!!

Last edited:
Folkezx9r skrev:
2642469 Om du har hojen endast trafikförsäkrad så kommer du inte att få ut ett smack ! Vems försäkring ska täcka dina skador ? Du måste ha ngn som är vällande för att få dina skador ersatta...

Se det såhär : DIN trafikförsäkring finns bara till för att skydda dig själv ifrån att bli ersättningsskyldig om du gör ngt dumt i trafiken som orsakar en krock eller skada. Har du din bil trafikförsäkrad o råkar repa en annan bil när du ska parkera utanför OBS , så täcker din trafikförsäkring hans skador , - din självrisk. Dina egna skador får du stå för själv....
Är det däremot han som repar din bil , så täcker hans försäkring dina skador.....

Men om det inte är JAG som är den som orsakat skadan (visst, jag har låtit min bil i detta fallet stå på en parkering där andra fordon kan köra in i den men det räknas nog inte som vållande) borde väl knappast min försäkring behöva täcka skadan? Bara för att den vållande i en smitningsolycka inte blir tagen kommer väl den påkörda få ersättning, oavsett om det är en fotgängare, cyklist, ägaren till en parkerad bil eller en husägare som har en halv lastbil i vardagsrummet?

Antar att du läst fel, det står "utsatt för" inte "orsakat". Dessutom är det nog fullt möjligt att anmäla sig själv för smitning dagen efter.

marten_larsson skrev:
2642477 Men om det inte är JAG som är den som orsakat skadan (visst, jag har låtit min bil i detta fallet stå på en parkering där andra fordon kan köra in i den men det räknas nog inte som vållande) borde väl knappast min försäkring behöva täcka skadan? Bara för att den vållande i en smitningsolycka inte blir tagen kommer väl den påkörda få ersättning, oavsett om det är en fotgängare, cyklist, ägaren till en parkerad bil eller en husägare som har en halv lastbil i vardagsrummet?

Antar att du läst fel, det står "utsatt för" inte "orsakat". Dessutom är det nog fullt möjligt att anmäla sig själv för smitning dagen efter.

Då behöver man ju inte ha mer än trafikförsäkring ???

Säg att du har en trasig kåpa på hojen...Vad gör du då ? Självklart sätter du en fot i sidan o sparkar kull eländet så plastbitarna yr , ringer polisen o anmäler en parkeringsskada där förövaren smet o sen helt plötsligt så kommer det ngt vänligt försäkringsbolag ( eller vilka det nu är du ska få pengar ifrån ?? ) o pröjsar nya kåpor o en omlackering ???... Nä... Det håller inte.

I den situationen kräver det att du har en helförsäkring för att få skadan ersatt. Har du ingen som är vållande , så ......"skyll dig själv" att du snålade med försäkringens omfattning.

Folkezx9r skrev:
2642484 Då behöver man ju inte ha mer än trafikförsäkring ???

Säg att du har en trasig kåpa på hojen...Vad gör du då ? Självklart sätter du en fot i sidan o sparkar kull eländet så plastbitarna yr , ringer polisen o anmäler en parkeringsskada där förövaren smet o sen helt plötsligt så kommer det ngt vänligt försäkringsbolag ( eller vilka det nu är du ska få pengar ifrån ?? ) o pröjsar nya kåpor o en omlackering ???... Nä... Det håller inte.

I den situationen kräver det att du har en helförsäkring för att få skadan ersatt. Har du ingen som är vållande , så ......"skyll dig själv" att du snålade med försäkringens omfattning.

Men om du blir påkörd när du är ute å kör, bilisten smiter och ingen har sett dig, ska du då inte ha någon ersättning? Tror du att du själv hade accepterat att betala alla sjukvårdskostnader själv? Det samma när det är rullgrus i en kurva och du vill ha ersättning av vv, du kan ju vurpa var som helst, släpa dit hojen, ta lite bilder på gruset och kräva pengar, det vet ju inte vv!

Lite fakta i frågan

Edit: Sökte på google och hittade svaret.

Last edited:
marten_larsson skrev:
2642500 Men om du blir påkörd när du är ute å kör, bilisten smiter och ingen har sett dig, ska du då inte ha någon ersättning? Tror du att du själv hade accepterat att betala alla sjukvårdskostnader själv? Det samma när det är rullgrus i en kurva och du vill ha ersättning av vv, du kan ju vurpa var som helst, släpa dit hojen, ta lite bilder på gruset och kräva pengar, det vet ju inte vv!

Lite fakta i frågan

Edit: Sökte på google och hittade svaret.

Visst kan du ANSÖKA om att få ut ersättning...självklart ska du göra det. Om du däremot får ut ersättning är en annan sak. Du ska kunna BEVISA att ngn utomstående orsakat skadan o det är inte särskilt enkelt.

Beträffande rullgrus så är det nog ännu värre. Jag har lagt en hoj på rullgrus o hade en dust med vägverket utan ngn större framgång. Det blev min egen vagnskadeförsäkring som fick ta det. Inte ens självrisken tog dom...

Folkezx9r skrev:
2642722 Visst kan du ANSÖKA om att få ut ersättning...självklart ska du göra det. Om du däremot får ut ersättning är en annan sak. Du ska kunna BEVISA att ngn utomstående orsakat skadan o det är inte särskilt enkelt.

Beträffande rullgrus så är det nog ännu värre. Jag har lagt en hoj på rullgrus o hade en dust med vägverket utan ngn större framgång. Det blev min egen vagnskadeförsäkring som fick ta det. Inte ens självrisken tog dom...

Ja men det är väl självklart! Det finns ju inget försäkringsbolag som bara ger bort pengar till höger och vänster utan det krävs alltid någon form av anmälan av händelsen. För att få ut på helförsäkringen måste ju hojen skaderegleras så bevisa att skiten e trasig måste man alltid vare sig det e polisanmälan, vittnen eller visa upp hojen.

Den hypotetiska händelsen som utlöste just den här diskussionen var ju om någon backade in i hojen och sen stack. Då borde det ju rimligen gå att styrka att det är en smitningsolycka och då BÖR ju ersättning utgå. Jag har ALDRIG sagt att man ALLTID får ersättning men att man kan få.

Det är bara att erkänna att du hade fel, jag ska inte slå på dig :pannkyss

marten_larsson skrev:
2642831 Ja men det är väl självklart! Det finns ju inget försäkringsbolag som bara ger bort pengar till höger och vänster utan det krävs alltid någon form av anmälan av händelsen. För att få ut på helförsäkringen måste ju hojen skaderegleras så bevisa att skiten e trasig måste man alltid vare sig det e polisanmälan, vittnen eller visa upp hojen.

Den hypotetiska händelsen som utlöste just den här diskussionen var ju om någon backade in i hojen och sen stack. Då borde det ju rimligen gå att styrka att det är en smitningsolycka och då BÖR ju ersättning utgå. Jag har ALDRIG sagt att man ALLTID får ersättning men att man kan få.

Det är bara att erkänna att du hade fel, jag ska inte slå på dig :pannkyss

Du pratar om 2 olika saker... Om du har vagnskadeförsäkring o ska skadereglera hojen , så är det ju inte särskilt bråkigt ? Bara lämna in hojen , pröjsa självrisken o bita naglar när du väntar på att få hem den när du missar dyrbara hojkörardagar....

Är du inblandad i en smitningsolycka , så ska du BEVISA att det var en smitningsolycka , o att det var ett annat fordon som orsakade skadorna. Har ngn repat din hoj med nyckel så får du inte ut ngt. Du ska ÄVEN bevisa att mc:n inte var skadad innan ! Lyckas du med det så ska jag villigt erkänna att jag hade fel !:D

Folkezx9r skrev:
2642947 Du pratar om 2 olika saker... Om du har vagnskadeförsäkring o ska skadereglera hojen , så är det ju inte särskilt bråkigt ? Bara lämna in hojen , pröjsa självrisken o bita naglar när du väntar på att få hem den när du missar dyrbara hojkörardagar....

Är du inblandad i en smitningsolycka , så ska du BEVISA att det var en smitningsolycka , o att det var ett annat fordon som orsakade skadorna. Har ngn repat din hoj med nyckel så får du inte ut ngt. Du ska ÄVEN bevisa att mc:n inte var skadad innan ! Lyckas du med det så ska jag villigt erkänna att jag hade fel !:D

:4skrika

Jag har aldrig påstått att jag har ansökt eller tänker ansöka om några pengar för parkeringskador! Det enda jag har påstått är att man KAN få pengar från TFF för parkeringsskador om någon har smitit. Att man kan läsa in så mycket i så lite :näsblod

marten_larsson skrev:
2643097 :4skrika

Jag har aldrig påstått att jag har ansökt eller tänker ansöka om några pengar för parkeringskador! Det enda jag har påstått är att man KAN få pengar från TFF för parkeringsskador om någon har smitit. Att man kan läsa in så mycket i så lite :näsblod

Man KAN åka till månen på en raketdriven moppe oxå... o i detta fallet tror jag det är det som har störst chans att lyckas !:D

hur gick de med dig då du låg på sjukan så länge :confused:

ozeo skrev:
2643535 hur gick de med dig då du låg på sjukan så länge :confused:

Så länge var det faktis inte, det var snabbare än vanligt men jag kände att jag hade annat för mig som jag kunde göra som att leva eller som jag tckte att korridorerna belv alldeles för smala på sjukan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT