undrar en sak

High_Velocity

Sponsra din lokala trafikpolis, KÖR FORT
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
Såld
ang. att ha trakiförsäkring på en mc, vad täcker den??

får man ersättning för typ skinnställ och sånt eller vad?

Det är ju en hel djungel med försäkringar där ute

High_Velocity skrev:
2641987 ang. att ha trakiförsäkring på en mc, vad täcker den??

får man ersättning för typ skinnställ och sånt eller vad?

Det är ju en hel djungel med försäkringar där ute

Trafikförsäkringen ersätter personskador och vissa skador på annans egendom. Enligt trafikskadelagen måste alla fordonsägare teckna trafikförsäkring. Den som inte gör det eller som inte betalar försäkringspremien krävs på en särskild avgift som är mycket högre än premien.

Alla som skadas i trafiken har enligt trafikskadelagen rätt till ersättning som betalas av trafikförsäkringen. Den som drabbas får ersättning oavsett om han eller hon orsakat olyckan eller inte. Det spelar ingen roll om skadan händer vid krock med annat fordon eller vid en singelolycka. Även drabbade fotgängare och cyklister får ersättning av trafikförsäkringen.

Trafikförsäkringen ersätter inte skador som du själv orsakar på din motorcykel eller på egendom som du har med dig i motorcykeln. Krockar du med ett annat fordon kan du få ersättning från det fordonets trafikförsäkring men du måste bevisa att det var den andra förarens fel. Då kan du också få ersättning för skador på saker som du transporterat i din motorcykel.

Om det var ditt fel att olyckan inträffade får du ingen ersättning från trafikförsäkringen, varken för skador på din motorcykel eller på saker du transporterar i den. Däremot ersätter din trafikförsäkring skadorna på motpartens fordon, samt skador som din motorcykel orsakar på annan egendom än motorfordon, till exempel staket eller lyktstolpar.

Tja... Det var ett helt perfekt o uttömmande svar , så det finns just ingenting att tillägga...:tummenupp

[- sNaIjK -] skrev:
2642000 Trafikförsäkringen ersätter personskador och vissa skador på annans egendom. Enligt trafikskadelagen måste alla fordonsägare teckna trafikförsäkring. Den som inte gör det eller som inte betalar försäkringspremien krävs på en särskild avgift som är mycket högre än premien.

Alla som skadas i trafiken har enligt trafikskadelagen rätt till ersättning som betalas av trafikförsäkringen. Den som drabbas får ersättning oavsett om han eller hon orsakat olyckan eller inte. Det spelar ingen roll om skadan händer vid krock med annat fordon eller vid en singelolycka. Även drabbade fotgängare och cyklister får ersättning av trafikförsäkringen.

Trafikförsäkringen ersätter inte skador som du själv orsakar på din motorcykel eller på egendom som du har med dig i motorcykeln. Krockar du med ett annat fordon kan du få ersättning från det fordonets trafikförsäkring men du måste bevisa att det var den andra förarens fel. Då kan du också få ersättning för skador på saker som du transporterat i din motorcykel.

Om det var ditt fel att olyckan inträffade får du ingen ersättning från trafikförsäkringen, varken för skador på din motorcykel eller på saker du transporterar i den. Däremot ersätter din trafikförsäkring skadorna på motpartens fordon, samt skador som din motorcykel orsakar på annan egendom än motorfordon, till exempel staket eller lyktstolpar.

Om jag var med i en olycka och det inte är mitt fel kan jag få ersättning för personlig skyddsutrustning?? om det nu inte är mitt fel.

High_Velocity skrev:
2642015 Om jag var med i en olycka och det inte är mitt fel kan jag få ersättning för personlig skyddsutrustning?? om det nu inte är mitt fel.

Krockar du med ett annat fordon kan du få ersättning från det fordonets trafikförsäkring men du måste bevisa att det var den andra förarens fel. Då kan du också få ersättning för skador på saker som du transporterat i din motorcykel.

Verkar som det :)

Jag blev torpederad av en taxi i söderledstunneln på hoj och hade endast trafik och detta var för 8 månader sen och det jag undrar nu är om jag kan få ersättning för skinnstället och ryggskenan samt min hjälm och stövlar.

b_randen skrev:
2642017 Krockar du med ett annat fordon kan du få ersättning från det fordonets trafikförsäkring men du måste bevisa att det var den andra förarens fel. Då kan du också få ersättning för skador på saker som du transporterat i din motorcykel.

Verkar som det :)
Jag blev torpederad av en taxi i söderledstunneln på hoj och hade endast trafik och detta var för 8 månader sen och det jag undrar nu är om jag kan få ersättning för skinnstället och ryggskenan samt min hjälm och stövlar.

Last edited:
High_Velocity skrev:
2642019 Jag blev torpederad av en taxi i söderledstunneln på hoj och hade endast trafik och detta var för 8 månader sen och det jag undrar nu är om jag kan få ersättning för skinnstället och ryggskenan samt min hjälm och stövlar.

Om det är bevisat att taxin var vållande , så visst ska du ha ersättning för både sveda o värk , hoj , utrustning , läkarkostnader o allt annat du kan tänka dig. Det är taxins försäkring som täcker eftersom han var vållande....

Folkezx9r skrev:
2642025 Om det är bevisat att taxin var vållande , så visst ska du ha ersättning för både sveda o värk , hoj , utrustning , läkarkostnader o allt annat du kan tänka dig. Det är taxins försäkring som täcker eftersom han var vållande....

polisen har skickat ett brev till mig där det framstår att jag inte gjort något fel och jag ska få 27000 av mitt bolag för att jag legat på sjukan sedan maj tills nu men jag undrar just nu om jag kan begära dom att ersätta mitt skinnställ (personligskyddsutrustning)

High_Velocity skrev:
2642030 polisen har skickat ett brev till mig där det framstår att jag inte gjort något fel och jag ska få 27000 av mitt bolag för att jag legat på sjukan sedan maj tills nu men jag undrar just nu om jag kan begära dom att ersätta mitt skinnställ (personligskyddsutrustning)

27 000 kr av DITT bolag ???... Låter mysko om du bara haft trafik ??? Det är hans försäkring som ska gå in o täcka dina skador o kostnader... OM det nu är konstaterat att han är vållande.

Har du tagit det på ngn privat olycksfallsförsäkring ? Brukar vara knepigt eftersom det är registrerade motorfordon inblandade.... Då är det fordonens försäkringar som ska gälla.....

Last edited:
Är han vållande så ska du ha ersätting för tex skinnställ och mc och andra matriella ting som blev skadade och även sveda och värk läkarkostnader, borde väl även gå att få för förlorad arbetsinkomst? Det vet säkrt någon annan. Men det ska vara hans FB som betalar ut det.

High_Velocity skrev:
2642030 polisen har skickat ett brev till mig där det framstår att jag inte gjort något fel och jag ska få 27000 av mitt bolag för att jag legat på sjukan sedan maj tills nu men jag undrar just nu om jag kan begära dom att ersätta mitt skinnställ (personligskyddsutrustning)

Från maj TILLS NU , shit mannen.... :3freak :3freak :död :näsblod :eek: :ätapiller :kryckor :cdevil

27000:- + 2 miljoner kr är en mer rimlig summa !

AndreasNo skrev:
2642059 personlig utr går väl på hemförsäkringen...

Kan bero på vilket bolag du har , men är du inblandad i en trafikolycka o INTE är vållande , ska den andra partens försäkring stå för dina utlägg o skador.

Klotar du däremot själv , så KAN du få ut ersättning för utrustning ifrån din hemförsäkring.

Vad skulle hända om du t.e.x ställer hojjen på en parkering och någon skulle backa på den stenhårt så det blir mos av den? Täcker trafik försäkringen en sådan händelse?

Det är alltid ens egna försäkringsbolag som betalar ut ersättningen oavsett om det är trafik- eller helförsäkring. Sedan regleras ersättningarna mellan bolagen men det är inget man behöver bry sig om som privatperson.

Vill du ha klara och riktiga svar tycker jag att du skall kontakta den skadereglerare som har blivit tilldelad ditt ärende. Da kan du fraga om din egna skada, skador pa hojen och skador pa din utrustning.

Jag krockade ocksa där föraren av bilen var vallande. Jag fick ersättning för förlorad arbetsinkomst, OBS var noggrann här för du skall räkna med all lön inkl ev övertid, OB-ersättning och sa smaningom ev bonus om du har sadan. Sedan fick jag ersättning för cykeln, även här ska du vara noggrann och halla tät kontakt med skaderegleraren sa du far ut bra för hojen, tänk ut bra argument. Jag fick även betalt för skador pa mina kläder men jag kommer inte ihag vilken försäkring som täckte det men jag har för mig att även det togs som del i den vallandes ersättning till mig.

Men som sagt ring din skadereglerare och fraga om allt som du kan komma pa. Ersättningar för alla saker inklusive eventuella invaliditetsersättningar för bestaende men och ersättning för sveda och värk.

Skinnställ och utrustning kan du nog få på din hemförsäkring om du inte får ut det på bilägarens försäkring.

//Janna

Lezo skrev:
2642138 Vad skulle hända om du t.e.x ställer hojjen på en parkering och någon skulle backa på den stenhårt så det blir mos av den? Täcker trafik försäkringen en sådan händelse?

Ja, det är ju bilförarens fel.

Problemet är att när det kommer till materiella ting så smiter väldigt många. Repor på andras dörrar, "små" bucklor och annat "smått" skiter många i... :mad: En vält hoj är ju värre men det händer. Då får du inte ut ett skit.

TukTuk skrev:
2642291 Ja, det är ju bilförarens fel.

Problemet är att när det kommer till materiella ting så smiter väldigt många. Repor på andras dörrar, "små" bucklor och annat "smått" skiter många i... :mad: En vält hoj är ju värre men det händer. Då får du inte ut ett skit.

Borde väl gå att få ut om man gör en polisanmälan om smitning vid parkeringsskada? Har själv blivit utsatt för en parkeringsskada men upptäckte det tyvärr inte förrän dagen efter och då kändes det svårt att veta var det hade hänt... :(

marten_larsson skrev:
2642437 Borde väl gå att få ut om man gör en polisanmälan om smitning vid parkeringsskada? Har själv blivit utsatt för en parkeringsskada men upptäckte det tyvärr inte förrän dagen efter och då kändes det svårt att veta var det hade hänt... :(

Om du har hojen endast trafikförsäkrad så kommer du inte att få ut ett smack ! Vems försäkring ska täcka dina skador ? Du måste ha ngn som är vällande för att få dina skador ersatta...

Se det såhär : DIN trafikförsäkring finns bara till för att skydda dig själv ifrån att bli ersättningsskyldig om du gör ngt dumt i trafiken som orsakar en krock eller skada. Har du din bil trafikförsäkrad o råkar repa en annan bil när du ska parkera utanför OBS , så täcker din trafikförsäkring hans skador , - din självrisk. Dina egna skador får du stå för själv....
Är det däremot han som repar din bil , så täcker hans försäkring dina skador.....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT