Underställ - dagens problem

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Var på bandag i går. +30 i skuggan. Första gången på bana med helställ med rätt passform. Har visst gått ner 15 kilo sen jag köpte det förra. Allt bra tills sparkdräkten skulle av. Visste inte att jag svettades snabblim. Så vad är bästa understället för att inte bli kokt mellan körpassen?
 
Bästa vet jag inte, men jag kör siden från SidenSelma, funkat klockrent. Manligt varumärke också :) Förväntade mig inte så lång livslängd då stället är tunt och ska tvättas med specialtvål bla bla bla. Jag har haft det i fem år cirka, fortfarande helt. Tvättar det i 40 grader med vanligt tvättmedel.
 
Kör på everest vanligt underställ men testa dig fram till ett du trivs i med skinnet över.
Sen är det bara ta av skinnet mellan passen för inga underställ gör det svalare, jag har de i första hand för att kunna få av mig stället som annars sitter klistrat på kroppen.

Inga underställ har ännu smält trots syntetmaterial osv. när jag kanat asfalt och jag har gjort det ett jäkla stort antal gånger, över 200km/h som värst så det ska förmodligen till en något alldeles speciell krasch för det ska hända, mao. ser jag ingen anledning att undvika syntet.
 
Jag kör med Dainese underpyjamas i år. Funkar bra

Har tidigare kört med diverse gymkläder, underställ och det mesta finkar bättre än inget. Skillnaden i material är framförallt hur effektivt de leder bort fukt och hur svala de är. Vissa tycker om bambu, andra syntet, och sen finns det de av oss som inte vet vad de är gjorda av...
 
Jag kör med billigt bambu-underställ från ITAB, lätt, tunt, lent, funkar lika bra när jag kör skoter på vintern som MC på sommarn. Har inte haft problem med att några kläder svettats fast på kroppen, förutom här jag haft fodret kvar i allvädersstället.
 
Bambu är mjukt och svalt. Annars skulle jag satsa på nåt funktionsunderställ med gles väv. Tänk nätbrynja. Det trista med syntet är att det blir dålig lukt så fort. Har ett coolmax-ställ från Louis. Det sitter lite tajt, och man ser ut som en balettsprätt i det, men det ger faktiskt en lätt kylande känsla när pajen är av.
 
Jag kör också bambu när det är varmt. Förvånansvärt skönt. Annars ylle vilket ger god komfort nästan oavsett temperatur. Syntet - no way.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Samma här.
Bambu när det är varmt och merinoull när det är kallt.
 
Jag har både siden och bambuunderställ och jag tycker att siden funkar bäst vid bankörning;
Det är tunnare, ventilerar bättre och torkar på några minuter.

Mvh,
Ingvar
 
Bambu suger åt sig svetten medan siden transporterar bort den bättre. Siden känns också något svalare och är halt torrt som blött. Båda materialen håller dålig lukt borta betydligt bättre än bomull. Syntet får hela stället att lukta apa med tiden så det går definitivt bort.

Kort sagt: Siden vid värme, merino vid kyla.
 
Held har ett bra underställ som är kalas; svalare än utan när det är riktigt varmt!:tummenupp
 
Tack för alla idèer och tankar.
Tidsbristen gjorde att det fick bli ett McKinley tunt ullställ. Blev förstås blött efter en körning, men det var fortfarande lätt att dra av skinnstället direkt efter körning. Men på race har man ju bara två pass per dag.
Så jag grubblar fortfarande på vilket som passar mig bäst till bandagar med typ 7 pass. Får väl slita av stället efter varje pass om det är riktigt varmt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top