Underhållsladdar du hojbatteriet?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag undrar eftersom jag aldrig gjort det på någon av mina motorcyklar.
De har startat som de ska efter en vintersäsong i kallgaraget.
 
Brukar plugga in laddaren nån gång eller två under vintern för att hålla batterierna fräscha.

Jag har alltid gjort samma. När kommit att tänka på det gått och kopplat på laddaren det brukar visa fullt nästan meddetsamma. Har aldrig behövt byta något mc batteri
 
Varför inte?

Alla batterier självurladdar, och det finns alltid någon spöklast på moderna motorcyklar, om inte annat någon klocka.

Det skadar inte att ladda på en stund
- Nu var jag väl iof nyfiken på fleece´s svar, men för din del då så märker du av så mycket effektförlust i batteriet att du tycker det behöver upp till 100%?

Jag tänker att om batteriet är snudd på fulladdat efter vintersäsongen, så gör det ingen nytta alls att ladda det.
Eller spelar det roll? Batterier "slits" väl också av antal laddningar, har jag för mig.
 
Mina hojar står i varmgarage. Behöver ladda typ varannan månad!
 
- Så varför laddar du?

Varför inte? Tycker inte att det är så stor uppoffring att lägga ca5 minuter 1-2 gånger på vintern och ha vetskapen om att den startar utan problem till våren när man blir sugen på att ta en tur när solen skiner.
 
Jag kopplar på en smartaddare när jag ställer bort, något år hade någon dragit ur den sladden typ dagar efter att jag hade ställt bort och hojen startade ändå.
Nu har den inte ens klocka.

Moderna hojar drar mer i spöklast och att stå med 25% kvar i batteriet är sämre än att laddas på några gånger till fullt (gäller bly/syra)
 
Jag kopplar på en smartaddare när jag ställer bort, något år hade någon dragit ur den sladden typ dagar efter att jag hade ställt bort och hojen startade ändå.
Nu har den inte ens klocka.

Moderna hojar drar mer i spöklast och att stå med 25% kvar i batteriet är sämre än att laddas på några gånger till fullt (gäller bly/syra)
- Ja om de landar på enbart 25% laddning förstår jag varför man vill/behöver underhållsladda.
Sen vet jag inte vad kriterierna för "modern" är, men mina gamla hojar har inte laddat ur många procent under vintern. (06:a och -14)
 
Näpp, min laddare har brunnit upp.

Senaste två motorcyklarna har inte tjuvdragit nämnvärt, och mitt uppehåll är så kort så det har aldrig behövts.
Kawajäveln ville ha lite laddning ibland.
 
- Ja om de landar på enbart 25% laddning förstår jag varför man vill/behöver underhållsladda.
Sen vet jag inte vad kriterierna för "modern" är, men mina gamla hojar har inte laddat ur många procent under vintern. (06:a och -14)

Jovisst. Men egentligen mår blybatterier bäst om dom är relativt fullt laddade.
Lite beroende på exakt typ så har ett blybatteri en självurladdning på 2-10% per månad vid rumstemperatur.
Är det kallt är självurladdningen långsammare.
Dvs med lite otur så kan ett blybatteri tappa 30% av sin laddning på 3 månader.
Och när det står längre tider och inte är fulladdat så kan batteriet sulfatera och då tappar det kapacitet som du aldrig får tillbaka.
Visst. Laddcykler är också intressant men att det står långa tider och inte är fulladdat är sämre och det blir inte en hel laddcykel om man bara låter batteriet tappa 5% och sedan toppar upp det med laddaren.

Dvs batteriet håller bättre om det får lite laddning då och då under vintern. I synnerhet om det står i rumstemp. Lägger du batteriet i frysen så har det nog ingen betydelse.

När jag lämnat in hojen för vinterförvaring så har jag sett till att välja en firma som underhållsladdar under vintern.
När jag vinterförvarar den själv så ser jag till att koppla på laddaren några gånger under vintern för att toppa upp batteriet.
däremot har jag inte laddaren på hela tiden eftersom det finns nackdelar med att låta laddaren stå och trycka batteriet mot full laddning hela tiden.
 
Hondan 500 är den enda mc jag haft som klara sig under vintern.
Lite synd på den jag har nu.
Får plocka bort delar från halva hojen för att ta ut batteriet å ladda det?
Garaget mitt har ej några uttag
 
Hondan 500 är den enda mc jag haft som klara sig under vintern.
Lite synd på den jag har nu.
Får plocka bort delar från halva hojen för att ta ut batteriet å ladda det?
Garaget mitt har ej några uttag

Ja, då plockar man isär halva hojen en gång och sätter laddkontakt.

På brorsans hoj satte vi ett cigguttag på laddkontakten så han har ström att ladda saker i packväskan när han kör också.
 
Efter att lite spontant flyttat utomlands i 10 månader så dog Kawans origina Yuasa batteri. Det hade tidigare överlevt vintrarna, men närmre ett år mellan körningarna blev för mycket.

Då jag är lat och har Biltema i stan jag jobbar köpte jag sådana batterier istället, men de verkar kräva laddning även vid "normal" vinterförvaring. Så det gör jag, ville ändå köpa en smartladdare till bilen. Först en biltema smartladdare, men när den ballade ur blev det nuvarande CTek som verkar fungera betydligt bättre. Har ett gammalt reserv bilbatteri som också får sig en slurk några gånger per år, bara för att det går.
 
Kopplar man loss batteriet(en pol) klarar det 12 mån utan påkopplad laddare.Tvätta av batteriet ovan så man inte har krypströmmar.Förvarat i kyl fulladdat klarar det 2-3 år.Här gäller dock WAF(Wife Acceptan.. Factor) som begränsing
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top