Underhållsladda.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
När man underhållsladdar batteriet, måste man plocka bort plus och minuskablarna el kan de lika gärna sitta kvar:va Själv brukar jag alltid plocka bort dem, men med tanke på det finns dessa underhållsladdare som sitter kvar på hojen(c-tech) så kanske jag gör ett onödigt moment.:confused:

enligt ctek ska det va ok att låta allt sitta kvar men jag har inbillat mig att de har fel efter alla historier om diverse relän som inte funkar längre efter vinterförvaringar med ctekuppladdning.
men det är bara en mistanke som jag har utan några egentliga belägg för det

enligt ctek ska det va ok att låta allt sitta kvar men jag har inbillat mig att de har fel efter alla historier om diverse relän som inte funkar längre efter vinterförvaringar med ctekuppladdning.

Wtf? Sånt där vill man ju inte höra. :mad:

Vet du något om hur vanligt förekommande det är och varför dessa relän ska ha lagt av? Låter smått otroligt att laddning med kablarna kvar på polerna skulle påverkar hojens övriga elsystem alls tycker jag.

Grejen är den att laddaren köttar på ström i elsystemet, kanske högre än vad det klarar av vem vet.
På bilen brukar man alltid ta bort + och - .

Självklart behöver du inte ta bort några batterikablar ...
Det är i princip omöjligt att paja någe i elsystemet med en BRA laddare
typ .. just cteck..
Å frågan tar ut sig själv lite.. om du tänker till

Jo om det händer något med batteriet önskar du att du lagt 1 minut på att ta bort det.

Det var väl inte batteriet man skulle vara orolig för utan hojens övriga elsystem, reläer och så. Själv tar jag ut batteriet på hösten, underhållsladdar det till och från under vintern och sätter i det till våren. Total nedlagd tid för att ta ur och sätta in batteriet = c:a 3-4minuter

Tjenare,
Vi låter våra begagnade hojar stå med C-tech laddare på. Vi rekomenderar även våra kunder vid ny hoj köp att llåta C-tech laddaren dom får med att vara på hela vintern eller vid förvaring. Jag har inte råkat ut för att någon har haft problem med dessa i mina 4år som säljare.
Mvh
Rickard

Grejen är den att laddaren köttar på ström i elsystemet, kanske högre än vad det klarar av vem vet.
På bilen brukar man alltid ta bort + och - .

Nja, man kan ju inte riktigt bara "kötta på" med ström. Däremot lägger ju laddaren en något högre spänning i systemet än vad batteriet själv har "i vila" men knappast så högt att det gör någon skada.

Nja, man kan ju inte riktigt bara "kötta på" med ström. Däremot lägger ju laddaren en något högre spänning i systemet än vad batteriet själv har "i vila" men knappast så högt att det gör någon skada.

Ja, och så ligger ju spänningen på batteriet från regulatorn på en 13-14V under körning också, knappast så att laddaren kommer upp i det, om det inte är nån sorts snabbladdare.

Nja, en underhållsladdare kör ju bland med fyrkantsvåg och polvändning för att få bort sulfatiseringar på blyplattorna. Kan ge elektronikproblem teoretiskt sett. Nog skulle jag lägga av minuspolen. räcker med att koppla bort en pol...

Har laddat 3 olika hojar under olika vintrar, cbr600, cbr929 & gixxer 1k k7. Inga problem alls med min zafir90 :tummenupp

Nja, en underhållsladdare kör ju bland med fyrkantsvåg och polvändning för att få bort sulfatiseringar på blyplattorna. Kan ge elektronikproblem teoretiskt sett. Nog skulle jag lägga av minuspolen. räcker med att koppla bort en pol...
En del kör även "överspänning" uppåt 25V under korta perioder.
CTEK gör det dock inte (inte fyrkant eller polvändning heller).
Enligt dom själva så är alla deras laddare spänningsbegränsade till 14,4V.
Jag har kört med laddaren på konstant under hela vinterhalvåret i 3 säsonger och det verkar fungera klanderfritt.

Kör CTEK med batteri ikopplat på både 929'an och tjejens Bandit. Inga som helst problem med det.

Vi plockade ur batteriet på banditen en vinter och det var lite bekymmer med att starta den på våren då hon har ett Spyball larm på den. Sedan dess plockar inte jag ur batteriet pga laddning.

Hur mycket du än "köttar på" så är det ingen ström i elsystemet när tändningen är avslagen annat än mellan laddaren och bateriet..

Underhållssladda? när får man göra det?

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...