Underhållsfritt??????????

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Yamaha XT660X
tjo..
Mitt underhålls fria batteri har nyligen dött... nu så står jag i valet och kvalet om man ska skaffa underhålls fritt lr vanligt... det är ju en pris skillnad så och dess utom så hittade ja inte någon som e på rätt storlek i vanligt... men vilka e bäst???
vad ska man ha????

silverbird skrev:
tjo..
Mitt underhålls fria batteri har nyligen dött... nu så står jag i valet och kvalet om man ska skaffa underhålls fritt lr vanligt... det är ju en pris skillnad så och dess utom så hittade ja inte någon som e på rätt storlek i vanligt... men vilka e bäst???
vad ska man ha????

funderat på samma, lite info finns här

hur länge har ditt batteri hållit och vilket märke?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=101293

Det finns inget som är bättre om man jämför ett "vanligt" batteri kontra ett underhållsfritt. Däremot är de underhållsfri just underhållsfritt behöver bara underhållsladdas ibland inget kladd med batterivatten och inga nivåer att hålla reda på. Skulle jag välja tog jag självfallet de underhållsfri.

Mickez77 skrev:
funderat på samma, lite info finns här

hur länge har ditt batteri hållit och vilket märke?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=101293

ja vet faktiskt inte.. jag köppt min hoj för en månad sen å har inte kört me den spc möe.. men det e cypacc ett tyskt märke.. antagligen så e det orginalbatteriet från tysklan.. hojen e import....

RJ skrev:
Det finns inget som är bättre om man jämför ett "vanligt" batteri kontra ett underhållsfritt. Däremot är de underhållsfri just underhållsfritt behöver bara underhållsladdas ibland inget kladd med batterivatten och inga nivåer att hålla reda på. Skulle jag välja tog jag självfallet de underhållsfri.
men du.. jag har hört att underhålls fria inte klarar av laddning eller detta är bara en myt???

silverbird skrev:
men du.. jag har hört att underhålls fria inte klarar av laddning eller detta är bara en myt???

verkar vara en myt, funderar på underhållsfritt men sägs vara lite onödigt dyrt...

funderar på en sån här

http://www.ctek.com/se/home.asp

XS3600 eller XC800

EGENSKAPER & FÖRDELAR

• 3-stegs helautomatisk primärswitchad.
• Laddar blysyrabatterier (Öppna, MF, GEL och AGM) från 1,2Ah till 120Ah.
• Underhållsladdning med pulser ger batteriet bästa prestanda och livslängd.

Jag har då aldrig hört talas om någon som inte underhållsladdat batterierna. Livslängden på ett batteri variera men ca 3 år skall det väl hålla. En sådan där laddare har jag blivit rekommenderad har bara hört positivt.

Mickez77 skrev:
verkar vara en myt, funderar på underhållsfritt men sägs vara lite onödigt dyrt...

funderar på en sån här

http://www.ctek.com/se/home.asp

XS3600 eller XC800

EGENSKAPER & FÖRDELAR

• 3-stegs helautomatisk primärswitchad.
• Laddar blysyrabatterier (Öppna, MF, GEL och AGM) från 1,2Ah till 120Ah.
• Underhållsladdning med pulser ger batteriet bästa prestanda och livslängd.
det verkar så ja.. men då kan man ladda sitt batteri.. men man kanske ska införskaffa saj en ny laddare.... få åka te lomma... får snacka me dem där

jag sätter inte i ett underhållsfritt igen, dubbelt så dyrt och höll sämre :4skrika

Köp ett slutet/underhållsfritt batteri av bra kvalitet
(typ Yausa ca 650:- till din hoj)
o en smart laddare som du kan använda till bil o
hoj och whatever.
Bättre det än att leta billiga snikbatterier och byta
dom titt som tätt.

.

xrperra skrev:
Köp ett slutet/underhållsfritt batteri av bra kvalitet
(typ Yausa ca 650:- till din hoj)
o en smart laddare som du kan använda till bil o
hoj och whatever.
Bättre det än att leta billiga snikbatterier och byta
dom titt som tätt.

.

var finns dom att köpa i huvudstan/bra pris?

PD skrev:
jag sätter inte i ett underhållsfritt igen, dubbelt så dyrt och höll sämre :4skrika

kanske finns förklaring här varför det höll sämre, under AGM och GEL

http://www.ctek.com/se/print_batterityper.asp

Last edited:
nu så har ja bestämt maj.. det ble ett nytt underhållsfritt batter^^ tack för hjälpen

silverbird skrev:
tjo..
vad ska man ha????
Använder du hojen under den kalla perioden bör du köpa en ctek batteri laddare..Det finns två varianter för mc..Billiga 495 kr den dyra 695 kr..
Eller plocka in batteriet i värmen..

min lilla hoj står i et varm och skönt garage så det ska nog inte va nån fara me det.. å sen så får man väll starta den litta grann iblan

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år