Underhåll vid bakhjulsåkning

RS "Alex" skrev:
Måste bara fråga, går det inte att gasa upp den på 2:an?

går det att gasa upp en r6a på 2:an?
Det är inga problem att gasa upp på 2an OM man hjälper till med av/på gas och rycka lite i styret. Problemet är att den kommer så långsamt.
Det är faktiskt lättare om den kommer lite fortare så man kan börja balansera.

En sak som många gör fel är att man gasar på 1:an tills den reser sej. Det är mycket läskigare och svårare då den kommer så fort. Om man hjälper till på något sätt (snärt med gas, koppling, av/på) VET man att den kommer och har lättare att parera/balansera.

På R6an borde det gå lika lätt, bara vid lite högre varv. Har bara provat R6an på 1an och det är lika lätt som en R1a.

Sandstream skrev:
Är övertygad om att jag är för feg och då spelar det ingen roll vilken hoj man har.
Ingen kan vara fegare än jag, och klarar jag av att lära mej köra bakhjul kan alla, inklusive du Sandstream, lära sej.

Den enda skillnaden mellan att vara feg och inte är att man slipper klota.
Jag vågar aldrig komma ända upp till balansläget men det går att åka 500-800m utan att vara där.

Nästa år vill jag vara med när du lär dej Sandstream :tummenupp

Last edited:
Nogger skrev:

hahaha Kanske det , men smart!!!! :fyllisar

R1 wannabe skrev:
En sak som många gör fel är att man gasar på 1:an tills den reser sej. Det är mycket läskigare och svårare då den kommer så fort. Om man hjälper till på något sätt (snärt med gas, koppling, av/på) VET man att den kommer och har lättare att parera/balansera.

Äh, efter ett par tester så VET man att den kommer vid Tex 7000varv, så det borde vara samma sak av den anledningen. Själv så tycker jag att det blir "mjukare" vid bara gaspådrag istället för att snärta med kopplingen. Men du har helt rätt i att snärtar man med koppling eller kör av/på med gas så borde man vara beredd iaf, om det är det man söker med den manövern.

Slangen

Med den där bågen kan du sitta på 5an ungefär 200 blås, sen växlar du ner till 4an dryga 9000rpm, samtidigt som du hoppar längst bak på hojjen så får du upp den lätt utan att koppla osv.. eller så kan du stå på den i 160 och gunga upp den på 4an då kan du åka hur långt som helst , alt 3an i 110 typ,om du inte vill köra så fort. så kan du accelera den till ungefär 8-9000 rpm å hitta balanspunkten där så kan du köra till vägen tog slut..

Magnus-Sthlm skrev:
Tack för tipsen. Hårda nerslag är mer regel än undantag som det är nu. Misstänker att jag inte kvalificerar mig för "längre bakhjulsåk", gasar upp på 1:an och 2:an och lyckas väl hålla mig uppe i 50-150 meter beroende på när jag tror att jag ska slå över (läs:har 50 cm kvar upp till balanspunkten). På lördag ska jag öva växlingar från 1:an till 2:an. Är det fullgasväxlingar som gäller eller tillämpar man en mer vanlig växlingsteknik? Koppla upp tar jag nästa helg om vädret tillåter eftersom jag är fullkomligt övertygad om att jag kommer att slå över på en milisekund om jag skulle prova nu.

R1 wannabe skrev:
Ingen kan vara fegare än jag, och klarar jag av att lära mej köra bakhjul kan alla, inklusive du Sandstream, lära sej.
Jag vågar aldrig komma ända upp till balansläget men det går att åka 500-800m utan att vara där.
Nästa år vill jag vara med när du lär dej Sandstream :tummenupp
Nu gav du mig hopp! :)
Jag nöjer mig med att kunna åka 20 meter eller nåt sånt så du får väl lära mig nästa år, på Magnus hoj såklart :tummenupp

R1 wannabe skrev:
Det måste gå nå så in i h...... fort när du landar framhjulet efter 500-800m bakhjulsåka utan att nått balanspunkten :hihi

ninja joppe skrev:
Det måste gå nå så in i h...... fort när du landar framhjulet efter 500-800m bakhjulsåka utan att nått balanspunkten :hihi

Två själar samma tanke.... :tungan Vet ju bara hur fort det går
efter 2-300 m när man inte "får till" det, K5 an behöver nog bara den
sträckan för å toppas... :D

ninja joppe skrev:
Upp på 2an i 80-90 och landar i 150-170.....tar bara 20 sekunder drygt...

R1 wannabe skrev:

Har ni provat att ta upp den lite till? Det är inte så farligt, det värsta är ju att få den att gå rakt. Med originaldrevning borde det gå att åka tills vägen är slut på 2:an.

Rigge skrev:
Har ni provat att ta upp den lite till? Det är inte så farligt, det värsta är ju att få den att gå rakt. Med originaldrevning borde det gå att åka tills vägen är slut på 2:an.
Ja, fast eftersom jag har svårt att hålla foten på bromsen och förlitar mej på motorbroms så vågar jag bara vara där korta stunder. Dessutom känns det som du påpekar att den blir lite "instabilare" i sidled.

Nästa sommar ska jag lära mej att ha foten på bromsen (efter ditt tips)eftersom det är en förutsättning för att kunna hålla konstant fart eller minska farten.
Växlandet på bakhjulet ska också finslipas. Nu är det utan koppling, mjukt och försiktigt, men jag vill använda kopplingen.

Sen får vi se hur långt jag kommer, för prioritet 1 är fortfarande att INTE klota.

sandstream skrev:
Nu gav du mig hopp! :)
Jag nöjer mig med att kunna åka 20 meter eller nåt sånt så du får väl lära mig nästa år, på Magnus hoj såklart :tummenupp
Du kan det redan, det är bara att du inte vet om det ännu :)

R1 wannabe skrev:
Sen får vi se hur långt jag kommer, för prioritet 1 är fortfarande att INTE klota.

Det är det nog för de flesta.. tyvärr finns det ju dom som har FÖR bråttom att lära sig wheela & tyvärr slår över.. man måste lära sig krypa innan man kan springa.

R1 wannabe skrev:

Då har du definitivt varit och sniffat på balanspunkten ett antal sek
om du åker i 20 sek och inte har högre fart än så.. :)

Tar själv upp den i 80-90 på tvåan, har problem med att det blir lite instabilt dvs att den "lägger sig lite"när man "fegar" dvs inte vågar upp ordentligt, det där med foten på bromsen känns som ett måste nu... Ja ja man ska ha ngt och göra nästa höst oxå !
Håller ju på med det här när det blir för kallt i backen för att svänga å banåkat e slut för säsongen... *ler* Men det är väl så att man måste skynda
långsamt om man inte vill klota ! Det som kändes grymt läskigt förut känns ganska komfortabelt nu så det är väl den vägen man får gå... :)

Så...då var man fullfjädrad bakhjulsdemon :cdevil

Nä men allvarligt så har jag gjort framsteg under helgen, närmar mig balanspunkten men det är en liten bit kvar. Kommer väl en 2-300 meter som längst om man tar det ej EU-kontrollerade måttbandet. Gasar fortfarande upp på tvåan. Vill känna mig säker på det innan jag börjar koppla.

Lyckades med en växling mellan tvåan och trean, helt sjukt skön känsla. Nästan bättre än första sexet och helt i klass med när man var 8år och det bara låg hårda paket under julgranen på julaftonsmorgonen.

Två saker hjälpte till extra mycket.

1: Vi filmade (NEJ, det ska inte läggas upp och visas något än). Då såg man hur långt man faktiskt har kvar innan man riskerar att slå över. Det var lite kul när man hade lagt ett par i sina egna ögon bra repor och kom in för att kolla i kameran bara för att konstatera att den förbannade kameramannan hade missat precis allt. Sen kom man ju förstås på att så inte var fallet utan att harskutten man såg var dom repor man hade lagt.

2: Efter förmiddagspasset blev det fika på Rosenhill innan vi åkte tillbaka till Tullinge. Vid återkomsten var det en R1:a och en Duke där och körde på bakhjul, framhjul och ta mig fan svänghjul. Vi ställde oss vid kanten och tittade ett tag tills dom åkte fram till oss. Riktigt trevliga och hjälpsamma och jag körde ett hyfsat lyft på 2:an och sen in för recention. Han sa att det såg bra ut och att det snart sitter om jag bara fortsätter nöta. Men det viktigaste var att han poängterade att jag kunde gå nästan 40% till upp innan jag var vid balanspunkten. Det blev en liten aha-upplevelse för även om vi som brukar köra ihop säger så till varandra hela tiden så var det skillnad när någon som man såg var riktigt grym sa det.

Nu hoppas jag bara på bra väder nästa helg så att man kan fortsätta öva medans man har det kvar i kroppen.

ps. Suspen var väl investerade pengar. Många hårda nedslag men jag slapp stå och hulka vid gräskanten som vissa andra som var med och som inte hade susp :D ds.

R1 wannabe skrev:
Ja, fast eftersom jag har svårt att hålla foten på bromsen och förlitar mej på motorbroms så vågar jag bara vara där korta stunder. Dessutom känns det som du påpekar att den blir lite "instabilare" i sidled.

Nästa sommar ska jag lära mej att ha foten på bromsen (efter ditt tips)eftersom det är en förutsättning för att kunna hålla konstant fart eller minska farten.

Jag vet inte vad jag lurat i dig nu men själv bromsar jag aldrig om jag ska åka långt. Bara på ettan och ibland 2:an om jag vill åka över balanspunkten.

Rigge skrev:
Jag vet inte vad jag lurat i dig nu men själv bromsar jag aldrig om jag ska åka långt. Bara på ettan och ibland 2:an om jag vill åka över balanspunkten.

Är du aldrig i Stockholmstrakten och kör?

Rigge skrev:

Tänkte bara att det skulle vara kul att se dig/er köra live när ni tränar. Skillnad från att kolla på film eller se folk stunta på motorvägen utanför Skogskyrkogården.

Rigge skrev:
Det var en förutsättning för att kunna SÄNKA farten på bakhjulet.
Dessutom är det nog bra att ha den lilla extra försäkringen när man råkar gå förbi balanspunkten.

R1 wannabe skrev:
Det var en förutsättning för att kunna SÄNKA farten på bakhjulet.
Dessutom är det nog bra att ha den lilla extra försäkringen när man råkar gå förbi balanspunkten.

Med lite is i magen kan du sänka farten från typ 180 till 160 utan broms.

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back