Underhåll vid bakhjulsåkning

sandstream skrev:
Kanske att lära sig på men för de som kan åka bakhjul bra är det inga problem.
Det handlar nästan enbart om teknik.

Kolla Sune tex, han slangar ju med en Triumph 2300 :3freak

Passa dig så det inte går så här nästa gång du ska vifta med handen:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=97970 :hihi
Good 2 know :tummenupp

Men än sålänge hör jag till "harskutt" personerna :rodnar
 
R1 wannabe skrev:
Att koppla upp på 2an är faktiskt lugnare än att gasa upp på 1:an, iaf på R1an.
Kopplingen slirar alltid lite så jag tycker det känns mycket lugnare och är lättare att reglera.

Måste bara fråga, går det inte att gasa upp den på 2:an?

går det att gasa upp en r6a på 2:an?
 
Vad kör ni för Stötdämpar inställning bak? Slapp fjädring borde ju göra att det blir onödigt lätt att dra upp den eller?
 
Gulleplutt skrev:
Vad kör ni för Stötdämpar inställning bak? Slapp fjädring borde ju göra att det blir onödigt lätt att dra upp den eller?

Ehh varför de? :7peta Har du en R1 så är det väl absolut inga problem ändå, allt blir bara kasst om den är mjuk.
 
Rigge skrev:
Ehh varför de? :7peta Har du en R1 så är det väl absolut inga problem ändå, allt blir bara kasst om den är mjuk.

nä, det e inget problem men man skulle ju ev kunna gasa up den från högre hastighet. såg att min bakdämpare var på hårdast iaf.
 
Gulleplutt skrev:
nä, det e inget problem men man skulle ju ev kunna gasa up den från högre hastighet. såg att min bakdämpare var på hårdast iaf.

Vad skulle bli bättre om den var mjuk?
 
Rigge skrev:
Vad skulle bli bättre om den var mjuk?


Det känns ju som om energin från tröghetsmomentet skulle tryckas ner i dämparen och den helt enkelt borde lyfta upp bättre..Jag e lite osäker... jag suger på dynamik men de jag för för mig att det måste.

Jag e fan lite småsäker på att det snart kommer nån hojfanatiker som redan empiriskt visste att det var så. å säjer ja det e ju självklart att det e så....jag hoppas det iaf :)
 
Magnus-Sthlm skrev:
Det jag undrar är om det blir ett större slitage med ökat underhåll som följd av det.

1 # kolla oljenivå OFTA
2 # Packboxarna
3 # kraftigt ökad däckslitage fram

Anderson skrev:
Nu åker ju jag då honda så det är ju lite skillnad på kvalité
Tre års ihärdigt wheeilande med ryck med koppling, växling utan koppling och hårda nedslag.

skutte här på forumet har rasad 2:a (954:a -03)
glenning här på forumet har pajjat packboxarna 2 ggr (cbr 1000 rr -04)

Magnus-Sthlm skrev:
Så långt vill jag också kunna köra på bakhjulet ;) Var det något speciellt som gjorde att det släppte? Någon Aha-upplevelse att "Just det, så ska man ju göra så klart"


RS "Alex" skrev:
Måste bara fråga, går det inte att gasa upp den på 2:an?

går det att gasa upp en r6a på 2:an?

Jag lyckades inte iaf. använde alltid kopplingen


Förra året & våren detta år, körde jag R6:a. SÖÖÖG på att slanga.
köpte R1:a ganska sent i somras, kanske kört 500 mil på den.
gav mig fan på att blir riktigt bra på att slanga i år.

en kille som brukar köra med oss tipsade mig om att flytta handen ca: 1 cm upp på gasen & det hjälpte väldigt mycket. detta har lett till att jag mer eller mindre kan slanga 2-3 km utan några större problem (upp i 50 på 2:an, kör 6:an ut, nästan alla på tomgång, aldrig ner över 200)

Nu har jag ju streetfighter & detta hjälper ju till att få UPP hojen & den blir lite lättare att hålla uppe, eftersom vinden har mer yta att trycka på (eftersom kåporna ger en mer erodynamisk effekt)


Till slut vill jag bara säga... det e bara att träna, träna & träna

[edit:] jag rasade växeltrumman på motorn innan jag lärde mig att växla ordentligt[/edit]

(stavfel kan finnas)
 
Last edited:
Gulleplutt skrev:
Det känns ju som om energin från tröghetsmomentet skulle tryckas ner i dämparen och den helt enkelt borde lyfta upp bättre..Jag e lite osäker... jag suger på dynamik men de jag för för mig att det måste.

Jag e fan lite småsäker på att det snart kommer nån hojfanatiker som redan empiriskt visste att det var så. å säjer ja det e ju självklart att det e så....jag hoppas det iaf :)

Det blir inte så skoj när du gör lite småändringar med gasen och hela hojen kommer att börja fladdra. Den ska vara ganska stum då blir det enklast.
 
wonderwizard skrev:
1 # kolla oljenivå OFTA
2 # Packboxarna
3 # kraftigt ökad däckslitage fram


Vill lägga till:

4#Dåligt mönster i mitten på bakhjulet som tvingar dig att byta innan du slitit på sidorna och då svider det i lädret över att kassera däck som kunnat rulla många kurvmil!

5#Håll koll på syranivån om du inte har ett kapslat batteri! har själv "slagit sönder" ett batteri tackvare bomblandningar. Batterier är inte billiga i mitt tycke.
 
Gulleplutt skrev:
Vad kör ni för Stötdämpar inställning bak? Slapp fjädring borde ju göra att det blir onödigt lätt att dra upp den eller?

Nope,då käkar den slabbiga bakfjädringen bara upp ryket man gör för att lyfta den.

Ta tag in en bit slang och försök lyfta den rak,testa sedan samma sak med en penna eller liknade.

Kanske en dålig liknelse men......

Sen packboxar,Man får öva på att sätta ner "lagom" tänk på ett flygplan som skall landa hur gör det ?
 
zorro100 skrev:
När man bakhjulsåker och är påväg att slå runt räcker det med att släppa gasen eller måste man bromsa ner den med bakbromsen??

För egen del har jag varit nära att slå runt(känns det som iallafall) och då har det alltid funkat att bara släppa gasen.
Tänker ju inte alltid på att använda högerfoten i dom lägena...

absolut inte
 

Bifogat

  • proof.jpg
    proof.jpg
    67.1 KB · Visningar: 154
isse skrev:
Ju finare hoj man har, ju mindre vågar man.
Finns en annledning till att alla med streetfighters kan wheela obehindrat :hihi

/N


kan hålla med dig till viss del.

jag köpte en fighter dels för att den hade "rätt" pris, men även att det var "mindre" att vara rädd om.

Men jag hade övat lika mycket med eller utan kåpor.
nästa år blir det iaf en R1:a MED kåpor :yoparty
 
isse skrev:
Ju finare hoj man har, ju mindre vågar man.
Finns en annledning till att alla med streetfighters kan wheela obehindrat :hihi
Inte jag inte.
Är övertygad om att jag är för feg och då spelar det ingen roll vilken hoj man har.

Det konstiga är att jag kan köra nästan mätaren ut på Anderstorp och njuta men jag är rädd för att slå runt i 30 :va
 
sandstream skrev:
Coolt Magnus :tummenupp

Då får du komma ut till våren och lära farfar hur man gör.
Eftersom vi har likadana hojar och din verkar kunna framföras på bakhjulet så är det nog enklast om jag tränar med den :D

Min har börjat funka riktigt bra på slangen på senare tid oxå..
har nog med inkörning och göra va...*nickar* :hihi
 
Ne hela sanningen är det nog inte, men man kan ju skylla på det iaf :D

/N

wonderwizard skrev:
kan hålla med dig till viss del.

jag köpte en fighter dels för att den hade "rätt" pris, men även att det var "mindre" att vara rädd om.

Men jag hade övat lika mycket med eller utan kåpor.
nästa år blir det iaf en R1:a MED kåpor :yoparty

Det är nog två olika "mod", man har ju naturliga instikter som säger att nåt är fel när det börjar luta bakåt, men av nån annledning har man inte det när man närmar sig första böj på gotlandring i 210 :hihi

sandstream skrev:
Inte jag inte.
Är övertygad om att jag är för feg och då spelar det ingen roll vilken hoj man har.

Det konstiga är att jag kan köra nästan mätaren ut på Anderstorp och njuta men jag är rädd för att slå runt i 30 :va
 
isse skrev:
Ju finare hoj man har, ju mindre vågar man.
Finns en annledning till att alla med streetfighters kan wheela obehindrat :hihi

/N


Just därför som man köpt en 10.000 kronors cross! För att få in känslan av att sitt i vertikalläge och köra. Myyyycket billigare att öva på!
 
Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top