Underhåll vid bakhjulsåkning

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Sakta men säkert har jag börjat förstå den ädla konsten att köra på bakhjulet. Jag är fortfarande riktigt kass men det är på rätt väg i alla fall. Det jag undrar är om det blir ett större slitage med ökat underhåll som följd av det. Att det slits mer förstår jag men är det så markant mycket mer att det krävs extra kärlek till motorcykeln efter varje tur eller vad är det man bör göra?

Det som det slits mest på vid längre bakhjulsåk är toppen av motorn som kan få mindre olja. Vilket gör att det kan överhetta,nypa osv.

Utöver det, taskiga växlingar = dåliga drev och växelförare. = sprängd växellåda. Det har jag gjort själv en gång i Cali. bah.

Styrlagret nöts ut relativt fort.

Packboxarna går till slut vid för mycket newbie-träning där du slår ner hårt.

Swedie skrev:
Det som det slits mest på vid längre bakhjulsåk är toppen av motorn som kan få mindre olja. Vilket gör att det kan överhetta,nypa osv.

Utöver det, taskiga växlingar = dåliga drev och växelförare. = sprängd växellåda. Det har jag gjort själv en gång i Cali. bah.

Japp håller med. Men det är värt det..... :yoparty

Kör säkert där du inte kan skada andra bara.

Nu åker ju jag då honda så det är ju lite skillnad på kvalité :D
Det är en -97 CBR 900 och jag får säga att den är outslitbar. Tre års ihärdigt wheeilande med ryck med koppling, växling utan koppling och hårda nedslag.
Ingenting som har gett sig än och den går som aldrig förr dock har den fått mycket omsorg under tiden. Har nu mer lärt mig att åka en bit på slangen med riktiga växlingar och dylikt men känner inte att den är slitnare nu än när jag köpte den. Var dock noga med att ha oljenivån vid övre markeringen då det är precis som swedie sa om smörjningen. Annars så fortsätt öva sakta men säkert så går det nog snart riktigt bra. Själv tog det mig 2-3 säsonger att bli hyffsad, då kör jag ios. 1500 mil om året. Ha de Martin

Swedie skrev:

Tack för tipsen. Hårda nerslag är mer regel än undantag som det är nu. Misstänker att jag inte kvalificerar mig för "längre bakhjulsåk", gasar upp på 1:an och 2:an och lyckas väl hålla mig uppe i 50-150 meter beroende på när jag tror att jag ska slå över (läs:har 50 cm kvar upp till balanspunkten). På lördag ska jag öva växlingar från 1:an till 2:an. Är det fullgasväxlingar som gäller eller tillämpar man en mer vanlig växlingsteknik? Koppla upp tar jag nästa helg om vädret tillåter eftersom jag är fullkomligt övertygad om att jag kommer att slå över på en milisekund om jag skulle prova nu.

Anderson skrev:
. Själv tog det mig 2-3 säsonger att bli hyffsad, då kör jag ios. 1500 mil om året.

Så långt vill jag också kunna köra på bakhjulet ;) Var det något speciellt som gjorde att det släppte? Någon Aha-upplevelse att "Just det, så ska man ju göra så klart"

Så långt vill jag också kunna köra på bakhjulet ;) Var det något speciellt som gjorde att det släppte? Någon Aha-upplevelse att "Just det, så ska man ju göra så klart"[/QUOTE]

Nu var det ju inte så att jag åker 1500 mil på slangen var år men det hoppas jag att det framgick. Tycker att jag har fått flera sådan "aha" upplevelser. När man tror att man är ganska långt upp så drar man upp den lite till och vipps så hittade man balanspunkten. Men glöm för allt i världen inte att vara beredd med bakbromsen. Växlingarna på slangen gör jag nu precis som vanligt med koppling men började med att bara slå av lätt på gasen och peta i nästa kugge utan koppling. Låt det ta tid och jobba dig vidare lite dag för dag, själv var jag lite "slarvig" i mitt slangande i höstas och det slutade med att jag gick runt i över 100 km/h och fick tillbringa resten av hösten och vintern i garaget. Ingen blir mästare över en natt, så är det bara. Lycka till :tummenupp

När man bakhjulsåker och är påväg att slå runt räcker det med att släppa gasen eller måste man bromsa ner den med bakbromsen??

För egen del har jag varit nära att slå runt(känns det som iallafall) och då har det alltid funkat att bara släppa gasen.
Tänker ju inte alltid på att använda högerfoten i dom lägena...

Coolt Magnus :tummenupp

Då får du komma ut till våren och lära farfar hur man gör.
Eftersom vi har likadana hojar och din verkar kunna framföras på bakhjulet så är det nog enklast om jag tränar med den :D

sandstream skrev:
Coolt Magnus :tummenupp

Då får du komma ut till våren och lära farfar hur man gör.
Eftersom vi har likadana hojar och din verkar kunna framföras på bakhjulet så är det nog enklast om jag tränar med den :D

Det är helt ok...jag tar din till Åsen undertiden så sen vi sen efter helgen :yoparty

zorro100 skrev:
När man bakhjulsåker och är påväg att slå runt räcker det med att släppa gasen eller måste man bromsa ner den med bakbromsen??

För egen del har jag varit nära att slå runt(känns det som iallafall) och då har det alltid funkat att bara släppa gasen.
Tänker ju inte alltid på att använda högerfoten i dom lägena...

Beror på hur högt du är :)

Men oftast<--- obs räcker det med att släppa gasen,hjälper inte det så hinner du inte få tag i bromsen om du inte har foten på den och är beredd.

Kombinera detta med en liten svacka eller nedförslut så ligger du och simmar på asfalten.

--------------------------------------------------------------------------

Sök och läs bakhjulstråden.

Angånde växlingar:

Lattja inte med växlingar innan du kommit högt nog ,crossväxlar du så finns det två scenarion som kan ske.

1.växlen går inte i och du slipar ingreppsklackar.
2. växlen går i med ett ryck och du landar på asfalten. (200 pix på att hojen landar på foten)

Lär dig lyfta och sätta ner balanserat innan du börjar med växlningar,då har du också hittat höjden hyfsat.

Öva på att plocka upp den på 2:an.

Jag har övat i 2 säsonger nu och det börjar släppa riktig bra,man kan ta upp och ner som man vill,höjden är bra,man växlar,svänger hyfsat och behöver väl bara rätta till längden på det lite,då man alltidd tycks dimpa ner efter ett tag.

Edit:
Jobbig swedie-funktion som lägger ihop flera inlägg till ett inom ett par minuter :gnissla

Last edited:
sitter här och läser intressant för ngn gång ska man på denna biten med :)

Fast med min B6a lär det nog bli svårt?

CeltaniC skrev:
sitter här och läser intressant för ngn gång ska man på denna biten med :)

Fast men min B6a lär det nog bli svårt?

Det går med allt.

Bildbevis i från Östra sjukhuset för 2 veckor sedan,jag gör en onehander :yoparty

Bifogat

• långis.jpg
    långis.jpg
    46.5 KB · Visningar: 330
CeltaniC skrev:
Fast med min B6a lär det nog bli svårt?
Kanske att lära sig på men för de som kan åka bakhjul bra är det inga problem.
Det handlar nästan enbart om teknik.

Kolla Sune tex, han slangar ju med en Triumph 2300 :3freak

Långa farbron skrev:
Bildbevis i från Östra sjukhuset för 2 veckor sedan,jag gör en onehander :yoparty
Passa dig så det inte går så här nästa gång du ska vifta med handen:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=97970 :hihi

Magnus-Sthlm skrev:
Koppla upp tar jag nästa helg om vädret tillåter eftersom jag är fullkomligt övertygad om att jag kommer att slå över på en milisekund om jag skulle prova nu.
Att koppla upp på 2an är faktiskt lugnare än att gasa upp på 1:an, iaf på R1an.
Kopplingen slirar alltid lite så jag tycker det känns mycket lugnare och är lättare att reglera.

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

&nbsp; Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back