Underhåll av motard/offroad hojjar

kisse87

Capten Awesome
Gick med
18 Jan 2008
Hoj
Sportster 1200c -96(motor ras), KTM 660 -04, HD FXD -95, Yamaha R6 -03, Husqvarna 701 Supermoto -16, Ducati Diavel -12, Suzuki Hayabusa -08
Hejsan!

Jag undrar hur mycket man måste fixa med en motard som inte ska köras på bana, vill ha så mycket info om så många olika märken o modeller som möjligt. Som t.ex Husaberg, Husaqvarna, KTM m.m

Anledningen är att jag ska köpa en men vet ej vilken som är billigast i drift och minst underhåll.

Tack på för hand :tummenupp

Bläddra runt lite i gamla trådar (speciellt de modellspecifika) så får du en liten uppfattning om för/nack-delar med olika modeller. Generellt sett, så är det mycket effekt = mycket service och tvärtom. Konstruktionsmässigt tunga hojar är också mer slitstarka (håller längre, har längre serviceintervaller osv).

Det finns de renodlade gathojarna eller som är gjorda för långa äventyr utan service. Ett mittensegment med gathojar som har hyfsat med drag och låg vikt, men som kan köras ganska många mil innan de måste ses över och sedan race-maskiner som visserligen kan framföras på gata, men kräver rikligt omvårdnad (även preventiv sådan) för att hålla.

Om du berättar lite hur och var du tänkt köra, prisnivå osv, så är det lättare att komma med tips på lämpliga objekt.

Last edited:
Minst underhåll måste väll vara en XT från slutet av 80 talet. Köp och åk.

Det kan va värt att kolla upp men ja vill ju ha nått lite nyare. Kan inte nån som har en husaberg 400,550, 600 , 501 aja ni förstår typ en husaberg tidigast -00
högst 30,000 vill ha info om vad som behövs göras och hur ofta man behöver t.ex byta filter olja o allt.

Snälla :)

Tack för svaren :tummenupp

oljebyte var 5'e timme på båda som hojarna du länkar till. oljefilter varje eller varannan gång du byter olja.
ventilkoll varannan gång.

oljebyte var 5'e timme på båda som hojarna du länkar till. oljefilter varje eller varannan gång du byter olja.
ventilkoll varannan gång.

Varför tjatar alla om dessa ventilkontroller ????
På de två nya husor jag köpt justerade jag in dem efter ett par timmar, sen en koll efter 15-20 efter det har de aldrig rört sig... De andra jag köpt har varit lite beggade så de har jag inte ens kollat spelet på om inget annat behövt göras.
Inget händer för att de ställer sig lite snett förutom att den kanske blir lite svårstartad. DÅ är det dags att justera.

På de två nya husor jag köpt justerade jag in dem efter ett par timmar, sen en koll efter 15-20 efter det har de aldrig rört sig... De andra jag köpt har varit lite beggade så de har jag inte ens kollat spelet på om inget annat behövt göras.
Inget händer för att de ställer sig lite snett förutom att den kanske blir lite svårstartad. DÅ är det dags att justera.

kan bara hålla med, jag har justeat 1 gång 35 timmar körtid och då va dom bra, sen gjordes det förra vintern vid renoveringen sen är den inte rörd. En som kan husabergsmotorer utan o innan sa en gång till mej att justera ventilerna gör man när den blir svårstartad

Bra talat!! ventilerna ställer inte om sig mer på en husa än en honda xr650 ens!!
och den kan man köra 1000mil åt gången med utan att ställa (endast dom första 100milen som bör kollas 2ggr) som sagt husan blir bara lite svårstartad pga kännslig mekanism för deckompretion vid elstart (ej skadligt) tillockmed rullvippor och kammkedja håller 1000mil på en husa OBS detta gäller vid hyffsad oljesköttsel och vanlig huligankörning på väg!! Då räcker det med att byta olja vart 150mil husa. Olja byter jag helt beroende på mängd i motor. så honda xr650 2liter =300-400mil Husa 1,2liter 150-200mil. Om du vill ha en underhållsfri hoj som går bra och är hyffsat lätt så finns bara en...Honda xr650

Ok så olje byte var femte timme o filter vart annat oljebyte och ventilkontroll om den börjar bli svår startad. :) Är det även om man inte kör på bana?

Är det nått mer jag behöver veta när ja ska köpa en husa några problem punker ja ska kolla på? Nåt fel som ni vet kommer uppstå i framtiden?

Tack så hemskt mycket för svaren :D me likey

Samtliga ktm maskiner med lc4 motorer håller även dom finfint iaf efter -04 och har liknande serviceintervaller som xr650.

Jaha:confused:
Så vem ska jag lyssna på?
Ska jag byta olja var femte timme eller var 150:de mil??
Och om det är var 150:de mil hur ofta ska ja byta filter??
Help plz

två olika cycklar.. varför kan inte båda ha rätt..

köper du en lc4 så är det service va 250mil eller 25h enligt boken..
på 525an är det var 15h eller 100 liter bensin om man läser boken.

Tävlar du eller kör oerhört hårt byt vid15 tim på 525 an. men är du motionär eller leker runt på småstigar o dyligt så byt vid 100 liter soppa.
Hojen håller byt inte i onödan.

Last edited:
kan ju passa på o fråga i denna tråden oxå då ajg oxå går i husa tankar då en 650. Kommer köra mest i stan o lite så men typ då o då gbg -malmö ? Går d eller hevererar motorn??? Fick ett tips från en kille som jobbar i mc affär att en husa som den skulle skära i motorn om man körde den från lund till hbg bara..... sant lr va e er erfarenhet??? mkt tacksam för svar jag oxå :) Kan höra oxå vad folk betalar i försäkringspengar?? 25 vårar i centrala gbg......

Jaha:confused:
Så vem ska jag lyssna på?
Ska jag byta olja var femte timme eller var 150:de mil??
Och om det är var 150:de mil hur ofta ska ja byta filter??
Help plz

150 mil gäller endast halvhård buskörning på väg ej bankörning då gäller 5tim!!
filter räcker att byta på 300 mil vägkörning.. Om du inte vill skruva köp xr650 eller ktm 625/660 samma hk som husa 650 men över 20kg tyngre!!
Låter som att en ktm 520-525 skulle vara lämpligast åt dig går vibrationsfritt mindre saker i motor som kan gå väck än husa ,,startmotor som fungerar billiga reservdelar lättskruvad hållbar går i stort sett lika bra som husaberg 650 vid höga varv:tummenupp

Ang service på LC4:a

två olika cycklar.. varför kan inte båda ha rätt..

köper du en lc4 så är det service va 250mil eller 25h enligt boken..
på 525an är det var 15h eller 100 liter bensin om man läser boken.

På min 06:a så är det en serviceintervall på 500 mil och inte 250 mil. Detta enligt instruktionsbok och KTM-återförsäljare. :tungan

Tack så hemskt mycket för alla svar :D
Skit bra forum :yoparty

Nu känns det som om det kommer bli en ktm 520/525 eftersom de inte är dyra som xr650 o ktm 625/660.

Vilken är att föredra mellan KTM 520 o 525??

På min 06:a så är det en serviceintervall på 500 mil och inte 250 mil. Detta enligt instruktionsbok och KTM-återförsäljare. :tungan

Stämmer bara 660 04:a å äldre och 625-640 äldre än 03 som har 250 mil

Tack så hemskt mycket för alla svar :D
Skit bra forum :yoparty

Nu känns det som om det kommer bli en ktm 520/525 eftersom de inte är dyra som xr650 o ktm 625/660.

Vilken är att föredra mellan KTM 520 o 525??

525 :yoparty nyare hoj!

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph