underbart med MC...

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Måste bara utrycka min glädje över att köra MC nu när dom reparerar Älvsborgsbron.
F_n, det är ju stopp från Volvo/väst8-ring och framåt.
Tänk att sitta där i bilen! Usch

Tyvärr så finns det ju ett fåtal bilister som verkar tycka riktigt illa om oss som kör MC. Medvetet så försöker dom (ibland lyckas dom :( ) stoppa mig från att köra förbi i vägrenen!! :mad: Helt ofattbart.
Men men, tilslut kommer man ju förbi på ena eller andra sidan :hihi och då kan man när man kommer hem tänka på dåren som fortf.. sitter fast i kön på väg till bron. :tungan

En liten fråga bara, Vad säger pappa blå om att man åker förbi bilarna på detta sett?

Mögel skrev:
2271216 En liten fråga bara, Vad säger pappa blå om att man åker förbi bilarna på detta sett?

Beror väl lite på, så länge du kör om på vänstersidan om bilen (samma fil mao) utan att dra över någon heldragen linje så borde det vara lagligt, konstapeln kan ju dock tycka att det är vårdslöshet i trafik...Jag bara spekulerar här men nåt åt det hållet borde det ju vara.

Ser dom dig köra i vägrenen så lär dom försöka stoppa dig iaf, vad det blir för böter etc har jag ingen aning om :).

Pinky skrev:
2271235 Beror väl lite på, så länge du kör om på vänstersidan om bilen (samma fil mao) utan att dra över någon heldragen linje så borde det vara lagligt, konstapeln kan ju dock tycka att det är vårdslöshet i trafik...Jag bara spekulerar här men nåt åt det hållet borde det ju vara.

Ser dom dig köra i vägrenen så lär dom försöka stoppa dig iaf, vad det blir för böter etc har jag ingen aning om :).

Har faktiskt inte en anining om böter/straff
Men ligger det ex:2st långtradare bredvid varann så känns det smidigare att åka förbi på höger sida.
Det är ju inte så att jag ligger och tokkör i vägrenen, det blir väl runt 20 - 40km/h

Ja kör lastbil å när ja hamnar i kö så gör ja alltid rum för att mc´n :squid skall kunna komma förbi.. Å över lag så vet ja att d flesta som kör lastbil gör d-samma.. :tummenupp

Calle^^ skrev:
2271344 Ja kör lastbil å när ja hamnar i kö så gör ja alltid rum för att mc´n :squid skall kunna komma förbi.. Å över lag så vet ja att d flesta som kör lastbil gör d-samma.. :tummenupp

Jo det har man märkt :tummenupp. Antar att det har att göra med att det finns nåt slags motorintresse om man pysslar med att köra lastbil och just därför hjälper sina "medmänniskor" på hojar :).

Så! Så länge man kör om på vänster sidan är det laglit, Det fattar jag ju :3freak Men nu pratar vi om angereds bron heldragen linje och väg arbete, Om man råkar köra om bilarna där, Och sen i mellan massa konor(stavning :va ) och kör om pappa blå som troligt vis ser din regg plåt, :4skrika Kan det hända något då? :confused: Låt såga att du kör lite väl fort oxå.. :D

Mögel skrev:
2272235 Så! Så länge man kör om på vänster sidan är det laglit, Det fattar jag ju :3freak Men nu pratar vi om angereds bron heldragen linje och väg arbete, Om man råkar köra om bilarna där, Och sen i mellan massa konor(stavning :va ) och kör om pappa blå som troligt vis ser din regg plåt, :4skrika Kan det hända något då? :confused: Låt såga att du kör lite väl fort oxå.. :D

Dom försöker väl stoppa dig skulle jag tro, är dom på bra humör så gnäller dom lite, är dom griniga så vetifan vad dom gör :hihi. Ser dom plåten och du smiter så åker dom väl i värsta fall hem och väntar på dig, tar det en stund innan du kommer hem så kan du ju dock säga att det var en polare till dig som körde när dom såg dig :).

ice13 skrev:
2271098 Måste bara utrycka min glädje över att köra MC nu när dom reparerar Älvsborgsbron.
F_n, det är ju stopp från Volvo/väst8-ring och framåt.
Tänk att sitta där i bilen! Usch

Japp, så efter att ha suttit i en buss i 1 timma igår mellan Volvo och Vågmästareplatsen :död så blev det 2-hjuligt idag :)

Pinky skrev:
2272271 Dom försöker väl stoppa dig skulle jag tro, är dom på bra humör så gnäller dom lite, är dom griniga så vetifan vad dom gör :hihi. Ser dom plåten och du smiter så åker dom väl i värsta fall hem och väntar på dig, tar det en stund innan du kommer hem så kan du ju dock säga att det var en polare till dig som körde när dom såg dig :).

Än har inte poliser kommit hem till mig! Så det är nog lungt.. :banana
Eller hur lång tid kan det ta för dom att komma? Detta utspelade sig i onsdags!

Mögel skrev:
2273385 Än har inte poliser kommit hem till mig! Så det är nog lungt.. :banana
Eller hur lång tid kan det ta för dom att komma? Detta utspelade sig i onsdags!

Hehe har ingen aning om hur lång tid det tar innan dom åker hem för att "möta upp" dig, men jag antar att om dom gör det så gör dom det så fort dom tappat bort dig...du e grön mao :hihi

Mögel skrev:
2271216 En liten fråga bara, Vad säger pappa blå om att man åker förbi bilarna på detta sett?
Fick detta till svar för ett tag sedan då jag undrade över lanesplitting o körning i bussfil:

Hej Marcus!

Du ställer i e-post till Vägverket två frågor om vad som gäller vid körning med mc.

1. Trafikförordningen (SFS 1998:1276) innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng. Som svar på din fråga om det är tillåtet att köra mc mellan bilarna i en bilkö kan man citera olika bestämmelser, t ex

3 kap 33 §: förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

3 kap 31 §. Omkörning skall ske till vänster … 32 § Omkörning får göras endast om det kan ske utan fara
3 kap 7 § medger under vissa omständigheter möjligheten att passera till höger när det finns mer än ett körfält i samma riktning, men detta kan inte tillämpas i din fråga eftersom mc´n inte kör i ett eget körfält (mellan bilköerna).

Enligt 3 kap 41 § anses passage inte som omkörning vid flera körfält i samma riktning och tät köbildning i alla körfält. Även här gäller att mc´n inte kör i ett eget körfält.

Svaret på frågan blir följaktligen NEJ.

2. Enligt Vägmärkesförordningen (SFS 1978:1001) innebär det vägmärke som används för att ange busskörfält
att körfältet får trafikeras med fordon i linjetrafik, mopeder och cyklar. Övriga fordon som inte får trafikera körfältet får inte heller stannas eller parkeras där osv

Svaret även på denna fråga är alltså NEJ.

Om du vill läsa texten i de författningar jag hänvisar till går du in på www.vv.se och söker under Lagar och förordningar.

Med vänliga hälsningar

Bo Sannholm
Trafikinspektör

Mögel skrev:

Häromveckan då det var en husvagnsolycka strax norr om Kungsbacka så var det ju långa köer. Jag övningskörde då, hade glömt övningskörningsvästen hemma dock :rolleyes: , med min handledare.
Jag såg kön och började köra om bilar, till slut blev det för tajt så vi började köra om på vägrenen istället.
Vi körde fram hela vägen till poliserna och snackade med de trevliga konstaplarna. Vi fick varken någon tillsägelse eller böter.

Men då ska det tilläggas att vi körde om i typ 10-15km/h. Så det var ju kontrollerat.

Böter är det ju på sånt, men när det är olycksituationer så tror jag att de har mer överseende..

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna