Underbara motorer

Bikeboy500 skrev:
En sådanhäringa motor, 1800 cc, +350hk :banana ca.8400rpm går loss på $16.110:00
inklusive tändsystem, mycket pengar, men vad skulle en fyrtaktare med lika mycket effekt och lite vikt kosta, lite märkligt med resonemanget att kostnaderna var en av anledingarna till att sluta med 500cc i moto GP.

edit: hmm 34 inlägg om tvåtaktare och inte ett enda från Valmers...
Behövs inte. Tvåtaktaren är död, återstår bara att skotta igen graven.
 
valmers skrev:
125/250GP i max två år till. Fyrtaktsmotorer även i de flesta scooters och mopeder inom kort.

oFFkeFF skrev nyligen att 125/250 kommer köra fram till 2011 enligt en helt ny deal.

Vad tyder på att alla scooters kommer bli fyrtaktare inom kort?
 
Nyteknik skrev:
oFFkeFF skrev nyligen att 125/250 kommer köra fram till 2011 enligt en helt ny deal.

Vad tyder på att alla scooters kommer bli fyrtaktare inom kort?
1. Tillåt mig tvivla. Starkt.
2. Emissioner.
 
valmers skrev:
1. Tillåt mig tvivla. Starkt.
2. Emissioner.

1. Tvivlarna är gnälliga människor
2. Är du miljövän och racingfantast på en och samma gång?? :confused:
 
valmers skrev:
1. Tillåt mig tvivla. Starkt.
2. Emissioner.

1. Tja, det är väl bara att fråga IRTA och Dorna som bestämmer vad som ska ske i GP-serien. De har nyligen bestämt att gp-serien ska se ut som den gör nu fram till 2011. Men du kanske sitter på annan info?
Det finns en MYCKET stor anledning till varför det inte kommer att bli någon ändring i de mindre klasserna på ett bra tag, och det är en simpel anledning, pengar..
MotoGP suger upp så extremt mycket av pengarna just nu, och man trodde kanske att den ökade uppmärksamheten skulle ge mer pengar till 125 och 250, men så har inte vart fallet, utan snarare tvärtom.
Men det är ju givetvis på grund av "nerläggningshotet" KTM och Derbi satsar på att bygga nya 250's till VM nästa år :rolleyes:

2. Nu är jag inte helt säker, men jag tror att aprilias direktinsprutade ditech-moppe klarar kraven..
 
oFFkeFF skrev:
1. Tja, det är väl bara att fråga IRTA och Dorna som bestämmer vad som ska ske i GP-serien. De har nyligen bestämt att gp-serien ska se ut som den gör nu fram till 2011. Men du kanske sitter på annan info?
Det finns en MYCKET stor anledning till varför det inte kommer att bli någon ändring i de mindre klasserna på ett bra tag, och det är en simpel anledning, pengar..
MotoGP suger upp så extremt mycket av pengarna just nu, och man trodde kanske att den ökade uppmärksamheten skulle ge mer pengar till 125 och 250, men så har inte vart fallet, utan snarare tvärtom.
Men det är ju givetvis på grund av "nerläggningshotet" KTM och Derbi satsar på att bygga nya 250's till VM nästa år :rolleyes:

2. Nu är jag inte helt säker, men jag tror att aprilias direktinsprutade ditech-moppe klarar kraven..
När intresset för 125 och 250 blir riktigt dåligt, och det kommer inte att dröja med tanke på fokuseringen på MotoGP, kommer de stora tillverkarna kräva förändring.
 
valmers skrev:
När intresset för 125 och 250 blir riktigt dåligt, och det kommer inte att dröja med tanke på fokuseringen på MotoGP, kommer de stora tillverkarna kräva förändring.

Det finns inget som säger att det KAN bli så att tillverkarna släpper hojar i de mindre klasserna. Bara det att DE inte har råd att släppa några sådana cyklar till teamen heller.
Någon ska betala kalaset.
De stora tillverkarna är från japan, och i japan är tvåtaktsracing fortfarande stort..
 
Bikeboy500 skrev:
En sådanhäringa motor, 1800 cc, +350hk :banana ca.8400rpm går loss på $16.110:00
inklusive tändsystem, mycket pengar, men vad skulle en fyrtaktare med lika mycket effekt och lite vikt kosta, lite märkligt med resonemanget att kostnaderna var en av anledingarna till att sluta med 500cc i moto GP.

edit: hmm 34 inlägg om tvåtaktare och inte ett enda från Valmers...

Var kostnaderna en anledning? Var det för billigt att köra 500 eller? :va
 
valmers skrev:
När intresset för 125 och 250 blir riktigt dåligt, och det kommer inte att dröja med tanke på fokuseringen på MotoGP, kommer de stora tillverkarna kräva förändring.

Sluta ät svampar, världen är större än Karlstad.
 
Chris Ash skrev:
Sluta ät svampar, världen är större än Karlstad.
Som sagt, se vad som hände med 500cc-klassen. Intresset har ökat kraftigt sedan fyrtaktarna gjorde entré. Det kan man tycka vad man vill om, men trenden är tydlig.
 
valmers skrev:
Som sagt, se vad som hände med 500cc-klassen. Intresset har ökat kraftigt sedan fyrtaktarna gjorde entré. Det kan man tycka vad man vill om, men trenden är tydlig.

Tja, det var inte direkt dåligt innan. Visst publiken har ökat med några 1000 personer i stort sett på alla banor. Om det har blivit mer tv-tid vetifanken, eller om det ökat antal tittare i någon större utsträckning.
Det stora uppsvinget är ju att fler fabriker kommit tillbaka till största klassen i GP-vm. Kawa och Ducati, fler är det inte..
 
oFFkeFF skrev:
Tja, det var inte direkt dåligt innan. Visst publiken har ökat med några 1000 personer i stort sett på alla banor. Om det har blivit mer tv-tid vetifanken, eller om det ökat antal tittare i någon större utsträckning.
Det stora uppsvinget är ju att fler fabriker kommit tillbaka till största klassen i GP-vm. Kawa och Ducati, fler är det inte..
Varför tror du de kom tillbaka?
 
Nyteknik skrev:
Vilka underbara motorer som sitter i snöskotrar. Det är moderna tvåtaktare på 500-1000 cc som lämnar 210 hk och ett fruktansvärt vrid. Om dessa funkar och är godkända för snöskotrar - varför ser vi dem inte i motorcyklar?


Faktum är att mc-motorer med 4-takt kommer allt starkare även inom snöskoter, tror 2 takt är ett minne blott inom en snar framtid, man ser ju även på mopeder hur 4 taktarna tar marknadsandelar.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top