Underbara däck

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
Haft körkort sen förra våren så har inte mycket att jämföra med, men...
Satte på nya Metzeler Roadtec Z6, fram o bak, på min TDM 850 idag, och banne mig om inte däcken suger sig fast i asfalten. Underbart säker känner jag mig med dessa däck!
Nån annan som kör dom?
Enda negativa med dom verkar vara att dom inte har nåt mönster mitt på bakdäcket, vilket borde göra det svårt att se när dom är slut?

Yadis skrev:
2192197 Haft körkort sen förra våren så har inte mycket att jämföra med, men...
Satte på nya Metzeler Roadtec Z6, fram o bak, på min TDM 850 idag, och banne mig om inte däcken suger sig fast i asfalten. Underbart säker känner jag mig med dessa däck!
Nån annan som kör dom?
Enda negativa med dom verkar vara att dom inte har nåt mönster mitt på bakdäcket, vilket borde göra det svårt att se när dom är slut?

Skönt när man hittar något tillförlitligt! Hade själv Pirelli mtr21 evo på både fram och bak de sög fast ta mig tusan, men bakdäcket blev slitet plus pyspunka så jag bytte till metzeler bak det skulle inte vara lika bra men är lika nöjd med det efter bankörning!!!! :tummenupp

Man har ju ett antal däck nu som man anser " tillförlitligt" så det är ju bara att köra på i samma bana.

Last edited:
Yadis skrev:
Nån annan som kör dom?
Japp, dom är klockrena! Jag har kört en hel del med mina, å jag är riktigt nöjd med greppet, och livslängden, dom verkar ju tåla hur mycket som helst :tummenupp

Yadis skrev:
Nån annan som kör dom?

Kör med samma bak blir antagligen samma fram nu när det är dax.........

Det jag har undrat med bakdäcket är hur blir det i regn med mycket vatten på vägen? E ju inget mönster där man ligger på vägen :död

Monterade Z6'or på min hoj i veckan men har inte kört med
dom än,det regnar ju hela jävla tiden.

Men dom verkar ju ha ett bra rykte så det blir nog bra :tummenupp

toxicated skrev:
2192375 Kör med samma bak blir antagligen samma fram nu när det är dax.........

Det jag har undrat med bakdäcket är hur blir det i regn med mycket vatten på vägen? E ju inget mönster där man ligger på vägen :död

Jag tror tanken är att om man kör rakt fram så skjuter framdäcket undan vattnet och svänger du så har du mönster därbak eftersom du lägger ned den.

toxicated skrev:
2192375 Kör med samma bak blir antagligen samma fram nu när det är dax.........

Har inte märkt några problem, trots att jag har kört när det verkligen har vräkt ner, det funkade både rakt fram å att svänga :tummenupp
Dom funkar när det är nollgradigt också, om man inte är allt för hård på gasen :hihi

Finns det någon som provat Ultra Seal? Ett lager gegga som lägger sig på insidan av däcket. En polare drog ut en jäkligt lång spik ur sitt däck härromdagen men eftersom han också hade Ultra Seal så geggade hålet bara igen och det blev ingen punka.
Någon annan som använder liknande?

Last edited by a moderator:
Hoztic skrev:
2192363 Japp, dom är klockrena! Jag har kört en hel del med mina, å jag är riktigt nöjd med greppet, och livslängden, dom verkar ju tåla hur mycket som helst :tummenupp

Du som kört Z6 ett tag - hur vet man när bakdäcket är slut? Finns ju inget mönster i mitten som slits ned...

Yadis skrev:
2192436 Du som kört Z6 ett tag - hur vet man när bakdäcket är slut? Finns ju inget mönster i mitten som slits ned...

Det är slut när korden börjar titta fram :) ,är inne på mitt hmm är det 3 eller 4 Z6 Bakdäck nu är helnöjd med dem. Ca 650mil+ på alla z6 bakdäck har jag fått ut.

Nursey skrev:
2192865 Det skall stå i manualen. Beror ju på vad din hoj väger, däcken etc

Har nu mailat metzeler och frågat vad som egentligen gäller, en del på SH verkar köra efter vad däckstillverkaren rekommenderar :gnissla

Yadis skrev:
2192886 Har nu mailat metzeler och frågat vad som egentligen gäller, en del på SH verkar köra efter vad däckstillverkaren rekommenderar :gnissla

Det verkar vettigt :tummenupp ..jag uttalar mig alltid för snabbt :rodnar
Edit: jag tänkte: ny hoj och däcken som satt på då man köpte den..mao..jag tänkte inte så långt :gnissla

Last edited by a moderator:
Yadis skrev:
2192886 Har nu mailat metzeler och frågat vad som egentligen gäller, en del på SH verkar köra efter vad däckstillverkaren rekommenderar :gnissla

Beronde på om du vill köra långt på däcket eller ha en stadig hoj när du slangar så anpassar du trycket efter det :)

2.8-3.0 om du ska köra långt på däcket
o runt <-2.5 om du ska slanga mycket :)

Yadis skrev:
2192847 Vad ska man köra med för tryck på däcken, det som metzeler rekommenderar( http://www.metzelermoto.co.uk/tyres...96+(4+TX)&confirm=true&IMAGE1.x=26&IMAGE1.y=9 ) eller det som står i manualen för hojen?
Yadis skrev:

Och här är svaret från Metzeler:
"
Please adjust the tyre pressure according to the specification in your riders manual as we do not recommend a tyre pressure, differing from your manual.

We wish you a pleasant season.

Best regards,

METZELER MOTO
http://www.metzelermoto.com
"

Last edited:
Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back